Miten olette päässeet eroon väkivaltaisesta puolisosta?

Miten olette päässeet eroon väkivaltaisesta puolisosta?

Käyttäjä rouva-chevy aloittanut aikaan 21.09.2012 klo 22:17 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä rouva-chevy kirjoittanut 21.09.2012 klo 22:17

Haluaisin kuulla kokemuksista, kuinka olette ilmoittaneet väkivaltaiselle puolisolle että haluatte erota? 😯🗯️

Puolisollani on väkivaltainen tausta. Hän ei ole koskaan lyönyt minua, mutta on heittänyt tavaroilla. Hän on iso kokoinen ja äkkipikainen. Pelkään todella, että kun asia tulee puheeksi tai muuten esille, mitä hän tekee ☹️ Siinä saattaa terveys kärsiä ja pahimmassa tapauksessa jommalta kummalta saattaa lähteä henki. Joskus kun asiasta oli puhetta, hän uhkasi tappaa itsensä…

Kertokaa kiltit, miten olette toimineet 😞

Käyttäjä ero_kesäk_2006 kirjoittanut 22.09.2012 klo 08:59

Hei ystävä 🙂
Ehdottaisin aluksi ajan varaamista kriisikeskukseen. Näin oma eroprosessini
ainakin alkoi. Jatkoin sitten keskustelua seurakunnan diakoniatyöntekijän kanssa
todella pitkään. Kriisikeskuksessahan voi käydä vain 5 käynnin verran, ainakin näin käsitin. Väkivaltaiselle ihmiselle ei kannata suunnitelmistaan puhua eikä varsinkaan eroaikeista elät vain normaalia elämää niinkuin mitään ei olisi tekeillä. Saat varmaan lisää neuvoja em. paikoista. Jaksamista sinulle pahimman yli
☺️❤️

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 22.09.2012 klo 10:53

Hei, en ole itse ollut samanlaisessa tilanteessa mutta isä ollut väkivaltainen. Tuossa tekisin niin että jo hiljaa muuttaisin pois miehen ollessa töissä tai jossain ja kertoisin etänä. Tietty vähän julmaa tuollainen. Toinen vaihtoehto olisi varmaan että et kahden kesken kerro, vaan otat jonkun luotetun ihmisen tai ihmisiä mukaan tilanteeseen. Sukulaisia vaikka. Kolmas vaihtoehto olisi ehkä tehdä se julkisella paikalla, mennä ravintolaan syömään ja kertoa siellä ja mennö yöksi sieltä yksin vaikka sukulaisen luokse kun mies sulattelee ensin uutisen. Ja kertoa rauhallisesti miestä loukkaamatta, tuoda esiin hyvät asiat jota olette kokeneet ja syy sitten miksi et kuitenkaan voi jatkaa elämää hänen kanssaan. Jos toinen mies on syy, niin en sitä kyllä toisi esiin.

Käyttäjä IidaA kirjoittanut 25.09.2012 klo 22:06

rouva-chevy - taidat olla aivan oikealla tiellä, kun mietit eroa miehestäsi.

Niin, vaikka hän ei ole suorastaan kohdistanut sinuun fyysistä väkivaltaa, niin henkistä kuitenkin, eikö vain?

Väkivalta, myös henkinen, on Suomen lain mukaan rikos.

Väkivallalla on taipumus ajan mittaan muuttua jatkuvasti vakavammaksi. Vaikka välillä on "kuherruskuukausia", niin kohta kuitenkin tilanne on taas entinen - tai usein pahempi. Ja mitä kauemmin väkivallan kohde on tuollaisessa alistetussa tilassa ja varuillaan ja peloissaan, niin sitä vaikeampi hänen on irrottautua suhteesta.

Siis tosi hyvä, että olet lähtenyt liikkeelle parantamaan elämääsi. Tuossahan on jo edellisissä postauksissa annettu ehdotuksia, miten voisit edetä. Myöskin turvakodeista saa neuvoja ja monenlaista apua tälläiseen tilanteeseen. Auttavista puhelimista Naisten Linja on erikoistunut naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Naisten Linja päivystää numerossa 0800 02400 ma-pe klo 16-20 ja la-su klo 12-16

Tsemppiä!
Iida

Käyttäjä annika810 kirjoittanut 16.10.2012 klo 22:33

Itse erosin väkivaltasesta miehestä niin että kerroin vasta viittä päivää ennen että mulla ja lapsilla on uus asunto. Siitä se suuttu eikä aluks uskonu että muutettiin oikeesti vaan tuli meidän uuteen kotiin kun omaansa. loppujen lopuks jouduttiin meneen turvakotiin kun alko uhkailu ja pahoinpitely. hankittiin uus koti ja sinne turvakielto ettei saa tietää osotetta. Tsemppiä, toi on hurjan pelottava tilanne eikä kannata pärjätä yksin.

Käyttäjä Sanna_K kirjoittanut 14.01.2013 klo 22:07

Moikka!

Lähdin suhteesta puolitoista vuotta sitten 13 vuoden avioliiton jälkeen. Koko liitto oli täynnä henkistä väkivaltaa ja alistamista, jonkin verran myös fyysistä väkivaltaa.

Mieheni oli aina sanonut ettei kukaan muu minua saisi, ja esim. nukkui kirves sänkymme alla, ja on erittäin äkkipikainen, joten pelkäsin eron seurauksia. Järjestin etukäteen siirron töistä toiselle paikkakunnalle, ja asunnon. Sain myös turvakiellon etukäteen kun kerroin tilanteestani maistraatissa. Sitten yhtenä aamuna sen jälkeen kun mieheni oli lähtenyt töihin, hain äitini kanssa pahvilaatikoita ja pakkasimme tavarani, ja lähdin. Jätin kirjeen pöydälle, jossa selitin lähtöni syyt ja käytännön tulevat järjestelyt.

Aloitin kokonaan uuden elämän toisella paikkakunnalla. Uuden elämäni hinta on ollut myös lähes kaikkien ystävien jääminen pois elämästäni. Tosi lähes kaikki ystäväni olivat jollain lailla mieheni kautta, koska minulla ei saanut olla omia ystäviä.

Kävin vuoden verran psykologilla juttelemassa kokemastani väkivallasta, ja siitä oli iso apu. Jäljet näkyvät vieläkin minussa, varmasti jollain lailla lopun elämääni, mutta olen oppinut elämään vapaasti hengittäen, ilman pelkoa ja jatkuvaa varpaillaan oloa.
Reitti ei ole helppo, mutta se kannattaa.

Voimia ja jaksamista kaikille. 🙂🌻

Käyttäjä purppuraenkeli kirjoittanut 15.01.2013 klo 12:43

Väkivaltaisesta kumppanista eroon pääseminen onnistuu helpoiten lähtemällä. - Akuuttitilanteessa turvakoti jollei ole naapuria, vanhempia tai tuttavia lähellä auttamassa.
- Itse laitoin asuntoni myyntiin (hän asui minun omistamassani asunnossa) ja sitten etsin riittävän pienen kodin itselleni jonne eivät mahtuneet kuin omat tavarani ja minä. - ilmoitin että nyt riitti kiitti. - Äkäisiä soittoja tuli muutama johon en vastannut enää vaan laitoin viestillä että tämä on tässä. Viimelopulta en enää vastannut soittoihin ja tilanne rauhoittui ja olen saanut elää omaa rauhallista elämääni. - Väkivallan jälkiä, (fyysinen japsyykkinen) korjailin terapiassa. Sanoisin että hyvä suunnitelma ja sitten toteutus. - On olemassa laki johon turvautua. Itse en joutunut turvautumaan mutta mietin lähestymiskieltoa.