Miten lähteä, kun ei jaksa?!
😯🗯️ Olen kertonut itsestäni jo muissakin viestiketjuissa, yhdessä melko kattavastikin, mutta haluan nyt aloittaa kokonaan uuden ketjun. Olen niin väsynyt, kyllästynyt, tympääntynyt ja suuttunut parisuhteeseeni, että etsin vain keinoja lähteä siitä pois. Parisuhteeni on melko pitkäaikainen, sillä aloimme seurustella ensimmäistä kertaa jo 16-vuotiaina (olen nyt 23 vuotta). Silloin suhteemme kesti vuoden ja yhdeksän kuukautta ollen hankala alusta asti. Tietysti meillä oli alkuun mukavaa yhdessä, valvoimme öitä ja puhuimme kaikesta mahdollisesta. Meillä ei kuitenkaan ole koskaan ollut yhteisiä harrastuksia tai edes kiinnostuksen kohteita. Tuolloin suhteemme loppui siihen, että petin miestäni. En osaa edelleenkään selittää sitä muuten kuin keinona päästä pois pelkäksi pakonomaiseksi tottumukseksi muodostuneesta suhteesta. Kotona meni tuolloin todella huonosti, sillä alkoholisti-isäni oli taas hieman pitemmän tauon jälkeen jatkanut juomistaan. Itselläni taas riitti hommia lukion ja väliaikaisen työn kanssa. En todellakaan kaivannut lisäksi takkuavaa parisuhdetta.
Palasimme kuitenkin yhteen reilun vuoden tauon jälkeen kesällä 2003. Tulin raskaaksi ennen kuin uusi seurustelumme ehti edes alkaa ja päädyin aborttiin. En ollut vielä aloittanutkaan opintojani, enkä missään tapauksessa halunnut äidiksi. Mieheni olisi halunnut pitää lapsen. Puoli vuotta myöhemmin menimme kihloihin ja muutimme yhteen mieheni kotiseudulle, minä 300 kilometrin päähän omastani. Välillä asuimme erillään, kun parisuhteestamme ei kerta kaikkiaan tullut mitään. Mieheni halusi kokoajan naimisiin, vaikka varmasti näki itsekin, miten huonosti meillä meni. Pettämisen vuoksi hänellä oli jatkuvia vaikeuksia luottaa minuun. Aloitin kyseisellä paikkakunnalla opiskelun yliopistossa, mikä on ollut elämäni valonpilkku. Reilu vuosi sitten olin kevätlukukauden Italiassa vaihdossa ja sen jälkeen tuntui, että suhteemme on tarpeeksi vakaalla pohjalla, joten menimme viime syksynä naimisiin.
Vakautta suhteessamme ei kuitenkaan ole ollut päivääkään! Toki meillä on ollut tottumuksesta johtuvia tasaisia aikoja, ja olemme varmaankin jollain tasolla kiintyneet toisiimme, mutta meillä on myös vähän väliä riitaa milloin mistäkin. Kotityöt ovat yhtä painajaista, sillä mieheni mielestä ne vain kuuluvat (ainakin pääosin) naiselle, kun ”niin vain kaikissa muissakin perheissä on”. Joudun laittamaan miehelleni ruuan joka päivä, vaikka olisin itse syönyt koulussa ja hän itse olisi tullut minua aiemmin kotiin. Olen joskus kokeillut olla muutaman päivän laittamatta ruokaa, mutta ongelmat ovat sen jälkeen olleet helvetillisiä. Tiskaamaan mieheni saa joskus hirveän tappelun kautta, pyykkeihin hän ei ole koskenutkaan. Mieheni ei arvosta yhtään opiskeluani, vaikka valmistun huomenna kandiksi ja olen tehnyt sen eteen kovan työn. Myös maisterin opinnoista olen tehnyt jo noin puolet. Opiskelu on nykyään minulle se, mikä saa minut jaksamaan, eikä mieheni ymmärrä sitä.
Minulla ei ole täällä juurikaan omia tuttujani, sillä mieheni on mustasukkaisuudessaan eristänyt minut kaikista. Itse hän ei tätä myönnä tai edes usko, mutta väitti viimeksi tänään minun menevän naimaan muiden kanssa, kun lähdin tänne yliopistolle lukemaan. En pystynyt olemaan kotona, sillä tappelu alkoi heti kun mieheni sai (neljän aikaan iltapäivällä!) silmänsä auki. Sanoin tuolloin romuksi hänen sisaruksiltaan häälahjaksi saamaamme imuria, josta on jatkuvasti hajonnut joku osa, nyt suutin. Mieheni sai kauhean kohtauksen, että haukun kuulemma hänen sisaruksiaan ja olen aina heitä vastaan. Hän alkoi haukkua minua huoraksi, sanoi peruvansa kaikki kesäsuunnitelmamme ja meni takaisin nukkumaan. Vaikka minun luulisi jo tottuneen hänen käytökseensä, menin poissa tolaltani ja itkin koko matkan pyöräillessäni yliopistolle. En näe enää mitään syytä jatkaa, sillä mieheni ei arvosta minua pätkääkään, haluaa vain jonkun hoitamaan kämppänsä taloutta. Silti saan jatkuvasti kuulla, etten ole hyvä siinäkään. On aivan totta, etten ole mikään talousihminen, mutta jos miehelläni on siitä huolimatta ruoka joka päivä edessä ja pyykit pestynä, ei hänellä todellakaan pitäisi olla mitään syytä valittaa.
Kertokaa, miten saisin aikaiseksi lähteä! Asiaa mutkistaa se, ettei meille ole tapahtunut mitään kauhean dramaattista, mikä ilman muuta oikeuttaisi eron. Mieheni on kunnollinen, raitis, luotettava ja käy töissä, joten monet eivät varmasti tajuaisi eroani. En kuitenkaan enää jaksa, olen välillä niin loppu ja maassa! Onneksi pääsen huomenna lopultakin psykologille (olen ollut jonossa jo kaksi vuotta, sillä tilanteeni ei ole mitenkään akuutti) ja saan siellä purkaa pahaa oloani. Antakaa neuvoja tilanteeseeni! 😭