Miten kerätä sirpaleet, kun suhde on lopullisesti ohitse?
Olen jo jonkin aikaa seurannut näitä kirjoituksia, kun olen kipuillut oman eroni kanssa. Monia yhtymäkohtia löytyy muiden kirjoituksiin. Oma tilanne on se, että muutama viikko sitten erosimme 15 vuoden jälkeen vihdoinkin.
Koko aika on ollut sitoutumattomuutta (siis minä olin sitoutunut), pettämistä, katoamisia, minun lapsettomuuskriisini ja molempien masennusta. Välillä on ollut hyviäkin aikoja, tosin harvaseltaan. Ongelmana on ollut enemmänkin minun irtaantumispelkoni. Henkisesti mies oli jo irtaantunut, jos oli koskaan sitoutunutkaan. Olimme ja olisimme edelleen todella hyviä ystäviä, rakkaudesta en sitten lopulta tiedä. Älyttömältä tuntuu vielä kirjoittaa tämä, että olemme samalla työpaikalla. Molemmat määräaikaisia ja työttömiä aina välillä. Työpaikalla suuriosa ihmisistä ei tiedä suhteestamme mitään. Sekin olisi pitänyt saada aikoinaan hälytyskellot soimaan, mutta ei hyväuskoinen hölmö kuin olen ollut. Toinen on ilmeiesti hävennyt tätä suhdetta. Nyt uskallan kirjoittaa sen ääneen.
Kuulin viimeisimmän pettämisen taas kerran muutaman viikko sitten. Lopulta tuntuu nyt, että olen tarpeeksi vahva eroamaan. Nyt kuitenkin istun taas täällä kotona ja odotan, että puhelin soi, mutta se ei ole kuitenkaan soi. Laitoin juuri tekstiviestin jostain tavarasta, joka minun pitää nyt ehdottomasti saada. Lapsellinen toive yhteydenotolle, jotta voisin vielä kerran kuulla jotain mikä herättäisi jälleen turhan toivoni.
Joku kirjoitti aikaisemmin omasta outouden tunteestaan. Minulla on aina ollut tunne omasta erilaisuudestani, outoudesta ja friikkiydestä. Sitä varten olen jopa pongannnut ADHD-diagnoosin. Kävimme jossain vaiheessa perheterapeutilla, joa puhui siitä, että miten tämä suhde opettaa sitten seuraavaa suhdetta varten. Istuin siellä ja hymyilin. Tiesin kuitenkin kokoajan, että tämä on lopullinen ja viimeinen suhteeni. Jos tämä ei onnistu, niin ei tule olemaankaan seuraavaa suhdetta. Koska en yksinkertaisesti pysty solmimaan suhteita. Tämä suhde on kuitenkin ollut sellainen, että olen ollut kuin koira, joka kerjää rakkautta ja välillä sille onkin heitetty jotain tähteitä. Ei kuitenkaan koskaan koko luuta kaluttavaksi.
Eli mitä tästä suhteesta on jäljellä minun osaltani. Nyt olen lapseton, yli nelikymppinen, masentunut, diebetes, verenpaine ja ylipaino vaivaa. Työtäkään ei ole eikä rahaa ole tällä hetkellä. Vaikka teenkin jatkotutkintoa vapaa-ajallani. Yritän edes siitä pitää kiinni. Yritän nyt taideterapioilla koota itseäni kokoon. Ensimmäinen projekti on kunnon kohottaminen, mutta sekin on vaikea lähteä tästä suosta nousemaan. Ehkä tästä täytyy vielä lääkitystä lähteä hakemaan. Tajuan sen nyt kun kirjoitan tätä kirjettä. Toivottavasti en nyt masentanut kaikkia lukijoita. Ainakin tämä minua jollain tavalla helpotti.