Miten jaksaisin avioliitossani?
En oikeastaan tiedä mistä aloittaisin. Tuntuu, että taakkani on tällä hetkellä niin suuri, että itse ongelmaa on vaikea määritellä.
Olen nuori aviovaimo. Meillä on kaksi pientä (alle 3v) lasta. Olen palannut töihin muutamia kuukausia sitten, monista eri syistä ja lapset aloittivat päivähoidossa. Työhönpaluu tuntuu kiristäneen välejä mieheni kanssa entisestään, joskaan suhteemme ei ollut kukoistuksessaan ennen työhön paluutanikaan.
En tiedä, mikä on vikana. Taloudellinen tilanteemme on mielestäni hyvä eikä meillä ole puutetta mistään. On oma talo, koneet, pelit ja kaikki apuvehkeet mitä normaaleilla perheillä nyt on. On autot ja vakituiset työpaikat, ihanat ja auttavaiset isovanhemmat, jotka liittyvät oleellisesti elämäämme ja olemme läheisiä. Meillä on ystäviä ja seksikin on…ainakin säännöllistä.
No tämän listauksen jälkeen mietin itsekin mitä oikein valitan…
Olen loputtoman väsynyt. En muista koska olisin nukkunut kokonaista yötä, esimerkiksi kymmenen tunnin unta yhtenäisesti ja niin, että olisin tuntenut itseni levänneeksi tai virkistyneeksi. En ehdi tavata ystäviäni, koska kaikki lapsilta jäävä aika menee talomme siivoamiseen, ruuanlaittoon, pyykinpesuun ja niihin miljoonaan kotityöhön, joita mieheni ei koskaan tee käskemättä. Väsymys ei ole vain fyysistä vaan myös henkistä. Koen, että kannan päävastuun perheestämme vaikka mieheni onkin lähes toivottoman kunnollinen perheenisä. Hän ei käy baareissa eikä ”roiku” ystävineen joutilaana. Hän harrastaa liikuntaa, tekee puhdetöitä pihapiirissä ja viettää aikansa lasten kanssa. Olen kehottanut häntä ottamaan aikaa ja menemään huvittelemaan, mutta ei, hän ei (enää) edes lähde minnekään.
Mieheni pitää itsestään selvyytenä, että kotimme hoituu kuten ollessani lasten kanssa kotona. Myös se, että hän on kotona (lähes aina) tarkoittaa, että niin pitäisi olla minunkin. Olen sosiaalinen ja minulla on paljon läheisiä ystäviä, joita haluan eri merkeissä tavata. Mieheni saattaa kommentoida menojani ja vertailee sitä omaan ”uhrautumiseensa” perheen eteen. Tämä on pieni asia koko vyyhdissä, mutta tätä elämämme paljon on.
Riitelemme nykyään paljon, joskus jopa päivittäin. Työni on mielestäni vaativaa ja siinä täytyy olla todella valppaana koko pitkä päivä enkä tahdo jaksaa kantaa avioliiton tuomaa ahdistusta työni lisäksi. Olemme seurustelleet mieheni kanssa yli vuosikymmenen ennen avioitumista eli tunnemme pitkältä ajalta. Kääntyykö se kaikki nyt meitä vastaan? Tunnemme toisemme liian hyvin? Emme kumpikaan halua avioeroa. Vai haluammeko? Onko tämä henkinen pesäero alitajunnan suunta realismiin? Miten tämä vaikuttaa lapsiin, mikä heidän kannaltaan olisi paras ratkaisu?
Emme pääse koskaan mieheni kanssa kahden minnekään. Toki isovanhemmat ovat meillä paljon ja lapset ovat hullaantuneita heihin, mutta en halua heidän (isov.) enää tunkeutuvan elämäämme enempää ja muutenkin, en halua aina pyytää apua.
Haluaisin kuulla muiden työssäkäyvien perheenäitien ja toki muidenkin vinkkejä miten saan voimia. Miten jaksan tätä, jos edessä on vielä vuosia samaa kotielämää ja lasten ehdoilla pyörimistä, päivästä toiseen?
Kiitos.