Miten ikävästä pääsee eroon?
Asuin avoliitossa seitsemän vuotta mieheni kanssa. Vuosien varrella vastaan tuli niin hyviä kuin huonojakin aikoja. Viimeiset kaksi vuotta oli tarpomista, mutta yhdessä selvisimme eteenpäin tai ainakin minä luulin niin. Hyvä ysävämme siarastui vakavasti ja kuoli vain muutamassa kuukaudessa. Seuraava vuosi meni minun kantaessani puolisoani, jotta hän olisi saanut taas elämästä otteen. Unohdin pitää huolta itsestäni ja omista tarpestani. Vuoden loppupuolella ehdin jo huokaista helpotuksesta. Olimme selvinneet raskaasta koettelemuksesta yhdessä ja kumpikin aloimme ajatella taas tulevaa. Miten yhdessä parantaisimme suhteemme taas sille tasolle, että jaksaisimme nauttia elämästä.
Mieheni teki paljon työmatkoja, joiden aikana hän saattoi olla kuukaudenkin poissa kotoa. Hoidin kodin ja juoksevat asiat. Olin aina vastassa, kun hän palasi ruoka ja sänky lämpimänä.
Tammikuun lopussa kaikki muuttui… mieheni tuli työmatkalta kotiin, ilmoitti samalla oven avauksella, ettei rakasta, eikä halua minua enää. Minun olisi muutettava pois kotoamme mahdollisimman pian. Hän halusi elää yksin, juhlia, harrastaa seksiä niin monen naisen kanssa kuin mahdollista. Minä murruin..Päätin, että jos toinen haluaa minusta eroon on ainut vaihtoehtoni vai toimia hänen halunsa mukaan. Jaoin itse kaikki meidän tavaramme, koska hän käytti vapaa-aikansa kavereidensa kanssa juhlien. Hän jopa antoi asunnonvälittäjälle minun puhelinnumeroni, jotta olisin hoitanut hänen asuntonsa myynnin hänen ollessaan työmatkalla..
Sain hommattua itselleni uuden asunnon ja muutin jo muutaman viikon kuluessa. Elämäni muuttui täysin. Yritin epätoivoisesti pitää välimme kunnossa ja ymmärsin häntä. Olinhan itsekin ollut vasta 19-vuotias kun aloimme seurustella. Ajattelin, että ehkä tämä voi olla hyvä ratkaisu meille, että pidämme hieman etäisyyttä. Elämme kummatkin sinkkuina, mutta lopulta ehkä palaamme yhteen. Hän itse piti eroa hyvänä asiana ja halusi, että teemme sen yhdessä. Siitähän voisi seurata meille molemmille jotain hyvää. Voisimme tehdä kaikkea sitä, mitä emme välttämättä olisi parisuhteessa voineet.
Mieheni muuttui muutaman viikon päästä todella kylmäksi minua kohtaan ja valitti vain kuinka minä olen muuttunut ja minun pitäisi ymmärtää, että tilanne on yt tämä ja elää asian kanssa.
Kuukaudet kuluivat ja sain tietää koko ajan lisää asioita. Mieheni oli muuttanut samantien toisen naisen luokse asumaan. Hän väitti minulle ja kaikille yhteisille ystävillemme, että he ovat vain kämppäkavereita. Tunsin itseni tyhmäksi, mutta jollain ihme tavalla halusin silti uskoa häneen. Olinhan luottanut häneen kuin kallioon viimeiset seitsemän vuotta.
Meillä on yhteinen kaveripiiri, joka on muutaman kerran aiheuttanut ongelmia. Tapasin heidät yhdessä ystäväni illanistujaisissa, jossa he kuhertelivat keskenään ja suutelivat toisiaan koko illan.
En voinut olla muuta kuin välittämättä tilanteesta vaikka kehoni itki ikävää ja surua..
Nyt viime kuussa sain kuulla, että tämä uusi nainen, jonka kanssa hän asuu yhdessä on mieheni työkaveri. He ovat tunteneet toisensa jo ennen eroamme. Emme siis olleetkaan eronneet pariskuntana vaan mukana oli koko ajan toinen nainen. Kaikki mitä mieheni oli puhunu omasta vapaudestaan oli valhetta.
Silmäni avautuivat ja totesin, että en ole ansainnut tällaista. Päätin yrittää jatkaa elämääni eteenpäin. Nyt olen kuitenkin palannut taas surun vaiheeseen. Minulla on ikävä niitä vanhoja hyviä aikoja. Tunnen itseni epäonnistuneeksi. Joku muu korvasi minut. Koen, että minussa oli jotain vikaa, en riittänyt, koska joku toinen vei paikkani samantien. Minulle ei annettu mahdollisuutta keskustella asioista käydä niitä läpi ja saada aikaan ns. puhtaampi ero jolloin olisin itsekkin ehkä ollu valmiimpi irtaantumaan.
Miten ikävästä pääsee eroon? En halua miettiä entistä miestäni. Haluan elää omaa elämääni ja kohdatessani taas heidät olla se vahva, joka voi vaan säälivästi katsoa alaspäin. Miten ihmeessä tästä suosta noustaan ylös? Vertaistuki olisi nyt kultaakin kallimpaa…