Olen tehnyt eroa jo viiden vuoden ajan onnistumatta siinä. Olen eronnut aikaisemminkin joten tiedän kyllä miten se käytännössä tehdään, mutta jostain syystä (pelosta) olen nyt jumissa ja kaipaisin ajatuksia miten päästä siihen ratkaisevaan vaiheeseen.
Aikaisemmin ero on ollut helpompaa (raskasta toki silti) kun kumppani on ollut ns. suhteellisen normaali, mutta nyt asiaa vaikeuttaa, että puolisolla on paljon mielenterveydellisiä haasteita. Varsinaisia diagnooseja ei ole montaa (lähinnä masennus) kun hän lopettaa terapiat kesken (yleensä parin kerran jälkeen) jos siellä ilmenee liian arkoa asioita, mutta niin kauan kun hän saa puhua omaa tarinaansa niin hän kyllä kertoo.
Tiivistäen puolisoni käyttäytyminen vastaa epävakaasta- ja huominonhakuisesta persoonasta (ei tietääkseni diagnoosia) kärsivän henkilön käyttäytymistä. Hän käyttää runsaasti alkoholia (1-2 pulloa viiniä päivässä), voimakkaita kipu- tai psyykelääkkeitä, huijaa muilta rahaa ja valehtelee. Yhteisissä sopimuksissa hänellä on aina piiloagenda, eikä pidä lupauksia. Hän on valehdellut minulle mm. taloustilanteensa, terveystietonsa ja jopa lastensa lukumäärän. Hän on hyvin mustasukkainen, mutta on pettänyt minua useasti. Hän käyttää seksiä saadakseen mitä haluaa ja haluaa aina sopia asiat itse ja muiden puolesta, jolloin kukaan ei tiedä mitä kaikkea hän on sopinut. Hänen historiansa on karu lapsuudesta alkaen ja hänen lapsensa ovat kasvaneet hyvin turvattomassa ympäristössä, mistä johtuen useammalla lapsella vaikuttaa olevan eriasteisia mielenterveyshaasteita. Pahin lienee epäsosiaalinen persoona (ei saa diagnosoida), joka aiheuttaa jatkuvasti riitaa ja mielipahaa perheen sisällä.
Mutta puolisoni on aina osannut rakentaa täydelliset kulissit. Ulospäin hän on rakastava ja empaattinen puoliso, joka vielä työkseen auttaa vakavasti sairaita. Hän on kirjallisesti ja verbaalisti hyvin lahjakas.
Toisaalta kulissit romahtavat välillä, sillä kaikki ystävyyssuhteet hän tuhoaa, hän joko huijaa rahaa tai suuttuu silmittömästi aivan mitättömistäkin asioista ja katkaisee välit. Muutos ihailun kohteesta, vihan kohteeksi tapahtuu silmänräpäyksessä ja voi tapahtua yhdestä väärästä sanasta. Tästä johtuen elämä on jatkuvaa munankuorilla kävelyä, sillä vihanpurkaus voi tapahtua koska tahansa ja mistä tahansa. Myös ulosotto asettaa taloudelliset haasteensa, vaikka hän onnistuikin välttelemään sitä vuosikausia heittäytymällä vakavasti sairaaksi (valheilla).
Hän katuu kohtauksiaan, ei tosin pyydä anteeksi, mutta ne harmittavat häntä. Hän tarvitsee minua, jotta voi elää huomattavasti laadukkaampaa elämää kuin yksin (ja hän myös lypsää minut aivan tyhjäksi). Hän punoo valheellista rakkauden verkkoa ympärillemme, jotta muut näkevät meidän täydellisen tilanteen, jossa toki on murheita kuten kaikilla muillakin, mutta muuten kaikki näyttäysi aivan liian hyvältä.
Olen aivan pihalla ja sekaisin tästä kuviosta ja en osaa lähteä vaikka järjellisesti ymmärrän, että se minun hyvinvoinnin kannalta ainoa ratkaisu. Pelkään vain muiden reaktioita kun kaunis kulissi romahtaa. Ja toisaalta olen sekaisin näiden ääripäiden välillä, en ehkä enää itsekään erota mikä on totta ja mikä puolison luomaa fantasiaa ja mikä sitä henkistä väkivaltaa, joka on lamaannuttanut minut.
huh…