Minusta revitään kaikki irti...
Aikaista marraskuun aamua..
Onkin kulunut jo aikaa, kun viimeksi olin näillä sivuilla. Puolitoista vuotta takana 20-vuotisen parisuhteen päättymisestä ja nyt kai asiat pitäisi olla jo hyvin?
Kuvittelin, että olen kiltti ja hyvä ihminen – sellainen, joka ansaitsee jo rauhaisan elämän vailla huolta ja murhetta. Passasin kaksikymmentä vuotta narsistia, jolle omat tarpeet olivat kaikki kaikessa. En muutakaan osannut ja vieraalla paikkakunnalla rohkeus oman elämän hallintaan valui kuin hiekka sormien välistä. Lopulta lähdin ja ostin oman asunnon. No, vanha kotimme ei ole vieläkään mennyt kaupaksi ja entinen kumppani sabotoi kaikin keinoin, ettei talo menisikään kaupaksi. Käy mm. katkaisemassa sähköt ja lämmöt pois päältä tämän tästä ym. sairasta kiusaa, jotta kiinteistövälittäjätkään eivät saisi kaupattua taloa.
Tapasin myös herkän leskimiehen puolisen vuotta sitten, joka huolehtivaisuudellaan otti minut valtaansa, kun kaikki oli mustaakin mustempaa. Hänen aikuiset lapsensa ovat hyväksyneet minut täysin ja hän lapsineen myös minut tyttäreni kanssa. Jotenkin tunnen nyt, että kiltteyttäni ja hyväntahtoisuuttani käytetään hyväksi. Tämän miehen lapset pyytävät autoani lainaan tämän tästä tai tarvitsevat käteistä. Mies taas laittelee ruokaa harvakseltaan ja olen yrittänyt auttaa parhaani mukaan, kun nuorimmainen hänelläkin vielä kotona. Lopetin käteisen antamisen vetoamalla omaan taloudelliseen tilanteesen ja se onneksi onkin jo tyrehtynyt. Asun kaksiossa tyttäreni kanssa ja nukun itse sohvalla ne viikot, kun tyttö on minulla. Nyt tämä mies on ruvennut pyytelemään, että hänkin voisi tulla luokseni yöksi nekin viikot, kun tyttö on minulla. Hei, hänellä on 120 neliön omakotitalo…Haluan olla tyttäreni kanssa kaksin ne ajat, kun hän on minulla. Tämä mies voi hyvin käydä kylässä luonamme, mutta roudaanko näille neliöille vielä lisäpatjoja…ei kiitos. Leskimiehen läheiset ovat kaikonneet puolison kuoleman kautta ja hänellä ei ole ystäviä. Jotenkin tunnun olevan hänellekkin se ’akku’, josta otetaan irti viimeinenkin virranpisara.
Olen hoivakodissa asuvan äitini omaishoitaja ja se vie myös osansa minun arjen pyörityksestä. Jopa niin, että liikunnan harrastaminen ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on jäänyt taka-alalle. Olen hankkinut kaiken mahdollisen ulkopuolisen avun äidilleni, mutta sekään ei tunnu riittävän. Välillä tunnen vihaa häntä kohtaan, koska oma elämäni tuntuu menevän vain muiden palvelemiseen! Koen myös huonoa omatuntoa, kun haluaisin olla tyttäreni kanssa mahdollisimman paljon. Hän on käynyt mm. nuorten palvelussa puhumassa ahdistuksesta, jota eromme isänsä kanssa on aiheuttanut. Lapseni tulisi saada nyt kaikki mahdollinen tuki minulta!
Miten selvitä tästä arjen pyörityksestä? Alkamalla kylmäksi ja itsekkääksi – jättämällä äitini ja tyttäreni hoitamisen muiden huoleksi ja kieltäytymällä auttamasta myöskään muita heidän arkipäivän elämän karikoissa? Käyn joka päivä töissä, joten tarvitsen myös itse paikan jossa levätä.
Toivon, että vielä saisin itselleni oman sopen. Voisin vetää oven kiinni ja antaa maailman odottaa. Tyttäreni kanssa pärjään kyllä ja hän on elämäni suola ja siunaus – kaikki muu taitaa ollakkin nyt liikaa…
Revontuli