Minäkö riistäjä perheessä?
Siivosin eilen 10 vuotiaan poikani lehtihyllyä ja käsiini osui pinon välissä ollut ruutuvihko. Sitäpä sitten selailin ja huomasin poikani kirjanneen sinne ylös maailaman ärsyttävimpiä asioita. Ensimmäisenä komeili minun nimeni. Olen kuulema maailman ärsyttävin kun käsken joskus vahtimaan pikkuveljeä ja jos kieltäytyy pistän siksi päiväksi pelikiellon päälle. (tämä on varmasti tuon ikäisestä todella ärsyttävää sen kyllä ymmärrän).
Sitten rupesi tulemaan sellaista ylistystä isästä, että minä kyllä luokkaannuin sydänjuuriani myöten. Poikani silmissä isä joka ei koskaan tuo palkkaa kotiin on paljon kivempi kun äiti, koska hänellä on enemmän rahaa ja hän ostaa kivoja asioita mm. karkkia. ”Tämä mies ei maksa palkastaa yhtään kotitalouden laskua, eikä lasten vaatekuluja tai muita lasten tarvitsemia hyödykkeitä kuten pyöriä tmv. Hänen mielestään hänen rahansa ja se mihin se käytetään on hänen yksityisasiansa.”
No eipä siinä vielä kaikki. Poika kirjoitti isän olevan paljon mukavampi kun sen mukana pääsee kaikkiin kivoihin paikkoihin.” Tämä mies katsoo täyttäneensä velvollisuutensa lapsiaan kohtaan kun vierailee heidän luonaa viikon vapaansa aikana 1-3 päivää.Silloinkin minä yritän patistella häntä tekemään lasten kanssa jotain, että saisivat tuntumaa muustakin kun sohvalla makaavasta tv:n tuijottajasta. Joskus hän saattaa ottaa osan (max. kaksi vanhinta viidestä) mukaansa ystävänsä talolle jossa viettää kosteaa iltaa ja lapset touhuavat omiaan pihalla.”😠
Jotenkin tuli sellainen olo, että mitä järkeä yrittää pitää lasten silmissä isän julkisivua puhtaana kun siitä itse saa hirviön maineen. Eihän meillä kukaan muu voi pitää kuria ja järjestystä yllä kun minä, yksin kun olen. Yritän elää säästeliäästi saadakseni järjestettyä jotain extraa lapsille lomien ajaksi ja pystyäkseni ostamaan heille heidän tahtomiaan pelejä, välineitä, elektroniikkaa ja puheaikaa puhelimiin. Kiitoksena siitä pihin maine.🙄
Eipä ole häävi äidin osa, mutta minulla ei olisi sydäntä vaihtaa sitä isän osaan. Harmittaa vain se sanonta etteikö rakkautta voi ostaa rahalla. Näköjään voi ja sillä näyttää voivan peittää suuretkin puutteet. Mitenkä tähän olisi suhtauduttava? Toivottavasti aika avaa lasten silmät huomaamaan asioiden oikean laidan. En halua moittia heille heidän isäänsä, mutta en kyllä enää ala peittelemään hänen omia ryyppyreissujaan.
Toivon että poikani olisi kirjoittanut vihkonsa tekstin vain kiukunpuuskan vallassa ja sydämmessään kuitenkin rakastaa minua ja tietää asioiden oikean laidan. Kyllä tuollainen teksti tällaisessa tilanteessa kuitenkin äidin sydäntä vihloo.☹️