Minä, minun masennukseni ja ihana mies.. mistä apua läheisten jaksamiseen??
En oikein tiedä mitä pitäisi sanoa tai mistä voisin aloittaa.
Minä sairastan vakavaa masennusta.. En tiedä mistä sen vakavuuden tason tietää.. ehkä siitä että olen itsetuhoinen..
Parisuhde.. niin elän parisuhteessa miehen kanssa joka rakastaa minua. Hän pelkää vuokseni, hän stressaa vuokseni enemmän kuin koskaan töistään.. Hän pelkää että teen itselleni jotain pahaa.. varsinkin nyt.. kun viiltelin itseäni ahdistuksissani.
Minä rakastan tätä ihanaa miestä. Hän haluaa saada minut terveeksi. Hän haluaa tukea minua. Hän haluaa auttaa minua. Häneltä vain alkavat loppua keinot, eikä hän tiedä mitä sanoa tai mitä tehdä kanssani.
Hän jakaa lääkkeeni niin että illalla saan otettua lääkärin määräämän lääkeannoksen ja piilottaa loput jonnekin, ehkä.. minä tiedän missä ne ovat.. mutta en vain pääse niihin käsiksi.. Hänen onnekseen, minun henkeni onneksi. Minä ja hänen anoppinsa, eli minun äitini huolehdimme hänen jaksamisestaan. Sillä me molemmat olemme ihastuneita tähän, mieheen joka haluaa huolehtia minusta, haluaa minun parastani, mutta ei enää tiedä, kuinka saisi minut etenemään elämässä eteenpäin.
Ja minä, tunnen olevani niin itsekäs, koska sairastan tätä kirottua tautia. Pelkään etten osaa enkä kykene tekemään tätä ihanaa miestä onnelliseksi, hankkimaan yhteistä perhettä johon kuuluu ehkä joskus lapsia… Pelkään etten ole hänelle tarpeeksi hyvä. Hän ei halua koskaan tahallaan loukata minua, mutta hänen ei pidä minua liikaa sääliä ja hyssytelläkään.. Sillä totuushan on että elämän pitää jatkua. Vaikka itse, en pitäisi itseäni minkään arvoisena. Minä tiedän että jos teen pahaa itselleni, tapan itseni…. Se olisi sama kuin laittaisin hänen sydämensä roskakoriin..
Minun onneton työhön pääsy yritykseni.. Kun työnantaja perui suullisen sopimuksen siksi että olen masentunut.. Juuri silloin kun minä luulin että tulen kirjoittamaan työsopimukseen nimen alle.. hän nolasi minut.. Hänellä olisi ollut yli viikko aikaa soittaa minulle ja kertoa ettei halua minua töihin.. mutta ei. Hän halusi kertoa minulle että jos suostun hänen typeriin vaatimuksiinsa tehdä pätkätöitä pienemmällä palkalla.. minä varmasti voisin paremmin ja että sitten minut voitaisiin ottaa töihin ehkä pitemmäksi aikaa….
Lisäksi lääkäri osoitti ettei hänen puheensa siitä että olen luotettava, olivat täyttä potaskaa, sillä hän kuvitteli minun haluavan byrokratista suojaa pätkätöiltä… Ensin hän oli sanonut että olen luotettava.. ja sitten jauhaa paskaa siitä että yritän päästä sairaslomalle siksi ettei tarvitsisi olla töissä… Hän yritti vakuuttaa minut siitä että olen työkykyinen vaikka selväsi en sitä ollut enää tämän tapauksen jälkeen. Tukihenkilöni ei halunnut keskustella kanssani.. Kriisikeskuksessa kukaan ei vastannut.. Kuuntelin vain puhelimen musiikkia.. äidille sain heti tapauksen jälkeen purettua tuohtumustani… mutta se ei vain riittänyt pitämään sitä pahaa mieltä ja ahdistusta loitolla.. Itkin ja linnoittauduin sänkyyn.
Mieheni ei ymmärtänyt pettymykseni suuruutta.
Itkin ja itkin ja itkin.. yritin unohtaa asian eilen.. mutta tänään se jälleen nousi mieleeni. Mieheni halusi herätellä minua ”eloon” ja puhui vakavasta rahatilanteesta.. uusien renkaiden ostosta.. vuokran maksusta, laskuista ja kaikenlaisista asioista tiukkaan äänen sävyyn. Minä koin hänen syyllistävän minua siitä etten saanut työpaikkaa, että minä elän hänen siivellään masennuksen turvin… Ajattelin hänen jättävän minut koska olen rahaton, enkä pysty ajattelemaan järkevästi..Niitä mietteitä pohtien mieheni sanat menivät ohi korvieni.. hänen todellinen tarkoituksensa, jäi minulta kuulematta.
Itkin tuskaani ja sulkeuduin wc:seen.. Itkin kunnes en saanut kyyneliä tulemaan. Sisäisen tuskan muuttuessa peloksi ja kauhuksi, epätoivoksi… Tartuin terävään partaveitseen. Aloitin kevyillä vedoilla käsivarteeni, kunnes naarmuista tuli vertavuotavia haavoja. En päästänyt miestäni wc.seen. Kissa vinkui oven takana kuin arvaten mitä siellä teen. Lopussa huomasin itkeneeni koko sen ajan kun olin viillellyt itseäni. En siksi että se olisi sattunut. Se kipu joka käsivarressa oli, ei tuntunut milleen. Oma sisäinen tuskani oli niin suuri etten osaa kuvailla sitä. Mieheni ei enää kestänyt kuunnella oven takana tuskaani ja murtautui sisään työkaluilla.. En edes kuullut hänen tekemisiään, vaan jatkoin tuskissani. Vasta kun ovi aukesi havahduin ja vetäydyin kauemmas ovesta..
Minua hävetti. Hävetti suunnattomasti. Pelkäsin hänen reaktiotaan jos hän näkisi haavani. Vedin päällä olevan takin hihan alas ettei hän näkisi. Hän yritti saada minuun kontaktia. Minä olin aluksi niin vetäytynyt, käpertynyt sisääni etten ymmärtänyt hänen puhettaan hänen sanojaan.. Mutta ne eleet joita hän teki, rauhoittivat minua. Hän kietoi minut syliinsä ja suuteli otsaa hellästi. Tuo mies silitti hiuksiani ja vei minut pois wc.stä. Minä karttelin hänen kosketustaan, mutta hän halunnut antaa periksi.
Hän halusi sulattaa heti sen jään minkä olin yrittänyt itseni päälle kerätä. Hän ei päästänyt minua pois läheltään, eikä antanut minun torjua häntä, hän ajoi minut seinää vasten. Sanoi että rakastaa minua. Kun hän yritti riisua neuletakkini.. estin. Pelkäsin hänen suuttuvan… vihastuvan ja laittavan minut jonnekin laitokseen.. yksin.
Hän otti takin silti pois minulta. Sanoi etten lähde mihinkään nyt. Hän vei minut istumaan sängyn reunalle. Ja siinä hän huomasi minun tekemät haavat. Hän halusi desinfioida ne. Hän teki sen vaikka vastustelin. Tuo mies katsoi minua huolestunein silmin. Ja kaikesta epäröinnistäni, peloistani ja ahdistuksesta huolimatta, minä näin hänen silmissään sen rakkauden, enkä voinut olla itkemättä jälleen. Hän pyysi minut kainaloonsa. Kertoi minulle sen mitä en ollut hänen puheessaan huomannut hänen sanoneen.
Hän sanoi että minä tarvitsen joskus herätystä, joskus tarvitsen kannustusta, joskus hellyyttä, eikä hän aina osannut tehdä oikein.. Hän sanoi että on keinot joilla voimme pärjätä, mutta se vaatii myös minulta oman osuuteni. Hän myös kertoi että häntä stressaa minun sairauteni, mutta silti hän halusi olla minun kanssani. Hän kertoi olevansa valmis myymään mitä vain, minun vuokseni, kunhan ei menettäisi minua. Tuo ihana mies.. yllätti minut taas.. olemalla ymmärtävä, mutta samalla järkevä ja käytännöllinen, hiukan tiukkakin.
Hän puhui minulle suoraan, loukkaamattta minua ja tunteitani. Ja minä tajusin jälleen, että tällä miehellä on suurempi sydän, kuin koskaan tulen ymmärtämään. Että hän rakastaa minua enemmän kuin tiedän. Enemmän kuin hän osaa kertoa. Hän on minun voimavarani. Ehkä ainoa tässä julmassa maailmassa. Hän sanoi minun olevan kuin raggdoll-kissa rotu, että jos vastaan tulee kettu minä haluan olla sen ystävä, ja sitten se pureekin minua nenään… Minä en osaa toimia järkevästi, minä luotan liikaa ja aina petyn, ja läheiseen ihmiseen minä luotan vähän ja.. yllätyn joka kerta..kuinka paljon arvokkaampana hän pitää minua kuin itse koskaan..
Lisää mietteitä tiedossa, mutta nyt loppuu jo sanat kesken…
Onko teillä huolia läheistenne jaksamisesta.. tai läheisistänne..? Mitä minä voisin tehdä saadakseni tämän kultaisen sydämen omaavan miehen taakan vähän pienemmäksi?? Kertokaa muutenkin mietteitä siitä minkälaista on elää, kun toisella on mielenterveysongelmia..
Kiitos sinulle että jaksoit lukea loppuun😳