Tässä minun tarinani. Kyse on suurimmalta osin aviokriisistä, mutta myös minä-kriisistä (tai mitä tärmiä tuosta vois käyttää). Takana on 19 vuoden yhdessäolo, kummankin ensimmäinen suuri rakkaus ja vakava suhde. Viime kuun alussa riitelimme mieheni kanssa ongelmistamme (tuolla alla näkyvissä) ja tilanne päättyi silloin vielä yhteiselämän jatkamiseen. Jouduin lähtemään päiväksi pois kotoa ja sanoin lähtiessäni että jos hän ei halua jatkaa yhdessä, voi poistua sillä välin kun olen pois. Hän kuitenkin oli kotona palatessani ja ajattelin tuolloin että minun täytyy ryhdistäytyä ja alkaa työskentelemään suhteen eteen. Pari viikkoa kului, huomioin häntä kyllä enemmän mutta en tietenkään kyennyt muuttumaan kokonaan ihannevaimoksi. Hän oli kylmä ja tunteeton. Olin ihmeissäni ja otin asian puheeksi. Hän kertoi ettei enää rakasta minua, mutta ei ollut lähtenyt koska välittää edelleen ja oli huolissaan mm taloudestani jos jään yksin. En osannut muuta tehdä kuin pyytää häntä hakemaan tavaroitaan ennen kuin tulen itse kotiin. Oletin kuitenkin että hän olisi ollut odottamassa kun tulen, mutta toisin kävi. Yllätyin ja pelästyin todella, sillä samalla kaavalla on tapeltu ennenkin. Kumpikaan ei ole osannut muuta tapaa! Tuo oli minun avunhuuto, jota ei ymmärretty oikein. Tuona päivänä tuntui että elämältäni katosi pohja. Menin shokkiin ja olen siinä varmasti vieläkin. Tunteet ja ajatukset heittelehtivät laidasta laitaan.
Totesin tuolloin, että tästä en selviä yksin ja aloin puhua. Kirjoitin muutamalle ystävälle pitkän kirjeen siitä mitä on tapahtunut ja pyysin apua. Ikinä, koskaan en ole aiemmin rohjennut kertoa tunteistani ja ajatuksistani vastaavalla tavalla kuin tuossa kirjeessä ja keskusteluissa sen jälkeen. Kukin on auttanut omalla tavallaan, toiset olleet vaan seurana, toiset jutelleet syvällisemmin. Hakeuduin myös psykoterapeutin luokse. Kaikki tämä oli minulle todella vaikea askel, helpompaa olisi ollut vaikka palavaan taloon ryntääminen.
Mieheni siis muutti pois (oli kuulemma hankkinut kaverinsa kämpän lainaan jo tuolloin muutama viikko aiemmin eli on valmistellut lähtöään jo jonkin aikaa). Saimme kuitenkin keskusteltua asioita jonkin verran ja hän lupasi miettiä asioita viikon verran. Sitten hän jätti minut tekstiviestillä, jossa kertoi ettei voi jatkaa avioliitossa kanssani, sillä rakkauden tunne on kadonnut eikä voi sitä enää saada takaisin. Päätin taistella suhteen puolesta ja kerroin hänelle terapiastani ja pyysin häntä lähtemään sinne mukaan (hän ei halunnut lähteä vaikka oli muutama viikko sitten sitä ehdottanut). Kirjoitin hänelle kirjeen, jossa yritin selittää käytöstäni ja ajatuksiani. Samalla kuitenkin tiesin sisimmässäni että en voi häntä suhteeseen pakottaa vaan asioiden työstämiseen pitäisi olla kummankin halu.
Ymmärrän kyllä häntä. Viime ajat suhteesta on puuttunut läheisyys, seksi suurimmalta osin, syvä toisen kunnioitus ja arvostaminen, yhteistä laatuaikaa ei ole ollut lainkaan. Olimme ehkä kuin sulukämpän kämppikset! Toki nuo asiat sisimmässäni tajusin, mutta en vaan osannut käsitellä tai pukea niitä sanoiksi. Jos tarkoitin voidaanko olla lähekkäin sanoin onko sitä kännykkää pakko näpeltää ihan kokoajan. Lisäksi tein aivan vimmatusti töitä syksystä lähtien ja sen varjolla sysäsin paljon käytännön asioita miehen hoidettavaksi. Tajuan nyt jälkikäteen, että oman käyttäytymiseni taustalla on useat tunnelukot: Hylätyksi tulemisen pelko, Vaativuus (ilmenee lähinnä työssä perfektionismina ja tuhottomina ylityötunteina), tunnevaje, emotionaalinen estyneisyys ja pessimistisyys. Kyynisesti ajatellen onko tuo nyt kuitenkaan ihme, sillä taustalla on koulukiusaamista, kavereista eristäytymistä, pedofiilin tekemä raiskaus sekä koti, jossa ei puhuttu eikä näytetty tunteita. Kaikki nämä olen tavalla tai toisella pitänyt sisälläni tähän asti. Tuosta raiskauksesta en ole kertonut (kuin miehelleni vuosia sitten ja) vasta nyt, 25 vuoden jälkeen äidilleni ja terapeutilleni ja ystävilleni. Kaikki vanhat traumat nousevat nyt pintaan enkä osaa niitä itsekkään käsitellä ja tuntuu siltä että ne ovat liian vaikeita asioita myös muille. Haluaisin nyt puhua nämä halki, ymmärtää vaikutukset ja päästä muuttumaan! Ja voi että, sisimmässäni niin toivoisin että mieheni olisi tukenani tässä. Hän on ainoa ihminen, jolle olen uskaltanut sisintäni avata aikanaan. Toisalta olen hyvin pettynyt häneen, sillä hän lähti juuri ennen minua suuresti pelottanutta leikkausta, josta olen edelleen toipumassa. Olin pakotettu turvautumaan ystävien apuun mm koirien ulkoilutuksessa (minulle henkisesti noloa kun en selviydykkään yksin!) Eli haluan hänet takaisin, mutta en halua häntä takaisin. Järki on eron ja oman elämän kannalla, tunteet haluaisivat jatkaa avioliitossa jos kummatkin kykenisivät työskentelemään onnen eteen. Mutta onko se kuitenkin hylätyksi tulemisen pelko, joka puhuu? En saa tätä itselleni selväksi. Kahteen ja puoleen viikkoon en ole tätä saanut itselleni jäsennettyä. Niinpä olen ajatellut että haluaisin yrittää palata yhteen. Vaan helpommin sanottu kuin tehty! Aluksi lähetin muutamia viestejä, jossa enemmän tai vähemmän suorasti pyysin häntä takaisin. Sitten tuli tuo kahden viikon puhumattomuus (minun aloitteestani, sillä en kestänyt hänen haluaan yrittää olla hyvä kaveri, joilla todennäköisesti vain haki itselleen helpotusta syyllisyydentuntoihinsa).
Mieheni ei ole tehnyt mitään ilmoittaakseen jatkamishalukkuuttaan, mutta ei myöskään ole edistänyt käytännön asioita erossa, joskin tiettyjä oletuksia on olemassa. Eli minulla on uusi asunto tiedossa, autolleni (liian kallis pitää yksin) on ostaja tiedossa). Jossain vaiheessa allekirjoitin ja varustin vielä postimerkillä erohakemuksen eikä se ole päässyt kuukaudessa käräjäoikeuteen. En tiedä miten tätä kaikkea pitäisi tulkita!?!? Päätin katkaista yhteydettömyyden ja kysyin tekstarilla haluaako hän minun lähettävän postinsa jonnekin. Vastasi että voisin laittaa ne postilaatikkoon, josta voisi ne itse noutaa. Sydän syrjällään odotan, katoavatko postit vaan laatikosta kaikessa hiljaisuudessa vai tuleeko hän keskustelemaan ja jos tulee, mikä on aihe.
Eilen aamulla ajattelin että nyt saa kyllä riittää ja ainoa ratkaisu päästä tästä piinaavasta tuskasta on itsemurha. En vaan jaksa enää itseni kanssa kun käsiteltävänä on avioliiton lisäksi nuo lapsuuden traumat! Itsekkäästi ajatellen se olisi helppo ulospääsy, jollakin tavalla myös kosto miehelleni (sairasta, tiedän), mutta varmasti liian vaikea asia käsiteltäväksi minua kaipaamaan jääville. Jollain lailla sain jälleen otteen itsestäni. Kerroin tästä äidilleni, joka tietysti kauhistui aluksi ja aikoi kiikuttaa minut päivystykseen. Onnistuin vakuuttamaan että tunne oli ohimenevä ja nyt äiti soittelee pari kertaa päivässä ja kyselee olenko syönyt ja nukkunut 🙂 Kilttiä, mutta mitä nyt oikeasti haluaisin, on päästä ongelmissa niiden ytimeen ja keskustella niistä. Toivonkin että täällä joltain löytyy viisaita sanoja omien kokemusten kautta.
kiitos kun sain kirjoittaa.