Minä ja lapset ja bipo ?
Suurin huolenaiheeni ovat lapset, siis omat. Kaksi ala-aste ikäistä poikaa.
Tuntuu että omat ongelmani vievät kaikki voimani ja en enää jaksa tai muista lasten asioita. ja mietin kokoajan että miten lapset selviytyvät äidin kanssa joka sairastaa kaksisuuntaista.
Tai ei ne oikein selviäkkään. Molemmilla lapsilla on ongelmansa. Olisiko ongelmat sittenkin jos minä olisin ”terve”.
No oman diagnoosin saaminen on kait sen verran tuore etten oo ihan vielä hyväksynyt tätä ajatusta, että sairastan bipoa enkä voi sille itse mitään.
Lasten kanssa ollaan asiasta puhuttu kyllä paljon. Ne tietää mistä mieliala vaihteluni johtuvat ja miksi syön lääkkeitä ja miksi meillä on säntillinen aikataulu varsinkin nukkumisen ja heräämisen suhteen.
Apua ollaan kyllä saatu tosi paljon. Nuoremman kanssa on perheneuvola sydeemit loppusuoralla ja varsinaiset tukitoimet alkamassa. Isompi aloittaa oman perheneuvola jaksonsa vielä tässä kuussa. No ehkä hänen ongelmansa ovatkin pienempiä. Mutta en uskalla sitäkään arvaille. On niin paljon saanut kokea kaikkea.
Itse saan apua monelta taholta kun vihdoin olen suostunut sitä vastaan ottamaan.
Sairaslomani jatkuu vuoden vaihteeseen ja olin ihan varma että meen sitten töihin. Aattelin että masennus saadaan sopivasti lääkkeillä asettumaan ja sit pääsen työhöni josta tykkään.
Mutta ei taida onnistuakkaan. Nyt masennus tuntuu olevan kurissa mutta mania pukkaa vahvasti päälle. Sitä mulla ei oo ennen lääkitty joten oon vähän asian kanssa eksyksissä. Että miten suhtautua kun lääkettä pukataan molempiin vaivoihin ja olo ei oikein oo kiva kuitenkaan.
Lapset menee viikonlopuksi tukiperheeseen. Itse lähen ehkä ystäväni luoke että saan vähän maiseman vaihdosta. Tai lähden jos ei tuu hankalia sivuoireita lääkityksestä. Ihanaa että lapset saavat kokemusta isosta perheestä jossa on selkeät pelisäännöt ja paljon lapsia ja lehmiä.
Voisin tietysti jäädä kotiin ja tehdä jouluvalmisteluja mutta koska mieheni on töissä koko viikonlopun en tiedä haluanko olla kotona itteksini.