Miksi mieheni käyttäytyy näin??
Ollaan kohta 9 vuotta olleet yhdessä, joista 4 naimisissa. Aikoinaan rakastuminen oli niin rajua että yhteen muutettiin miltei heti, ja raskaanakin olin toivottua lasta odottaen jo 4 kk tapaamisen jälkeen. Meillä on kaksi lasta, 7 ja 4 vuotiaat. Rakkaus oli niin suurta, että olimme melkein aina vain kahden, ylimääräisiä ystäviä tai tuttavia ei tarvittu, tai näin jälkikäteen olen huomannut, mieheni ei halunnut ketään meidän elämään.
Vuosi sitten kaiken ollessa normaalisti hän alkoi olla välttelevä ja esim. ei katsonut päälleni juurikaan koskaan. Tämä kärjistyi mykkäkouluun jonka jälkeen hän hirvittävässä humalassa alkoi riehua kotona huutaen lasten aikana lauseita ”olen kurkkuani myöten täynnä tätä perhettä” ja ”Tapan vielä jonkun”. Sain puhumalla mieheni rauhoittumaan, mutta pelko tilanteesta jäi. Kesällä tilanne kärjistyi uudelleen ja lähdimme lasten kanssa pois kodistamme huomatessani että mies on vihainen ja juo. Koko illan ja yön hän soitteli ja uhkaili tappavansa itsensä tai ”jonkun” jos emme mene heti kotiin jne. Aamulla hän oli katuvainen ja sanoi, että jos en mene lasten kanssa kotiin, hänellä ei ole kuin juominen jäljellä. Yritimme puhua asiasta, mutta emme kuitenkaan saaneet juurikaan selvyyttä mistä kaikki johtui. Suhteessamme emme juurikaan pysty puhumaan syvällisesti mistään.☹️
Mieheni alkoholinkäyttö ei muuten ole mitään mahdotonta, 6 tai 7 olutta pe ja la illalla. Hän on muuten sulkeutunut, hiljainen ja epävarma muiden läsnäollessa. Meillä ei käy koskaan vieraita, emmekä me kyläile missään. Itse olen hyvinkin sosiaalinen ihminen, ja työelämä pitääkin minut jotenkin järjissäni. Syksyllä perheessämme oli vielä yksi mykkäkouluviikko, joka alkoi samaan tapaan kuin kaikki muutkin, ei mistään. Eräänä hetkenä hän vain alkaa olla ihan hiljaa. En ole tehnyt mitään erikoista, sanonut mitään luokkaavaa tai muuta. Hän vain lukkiutuu. Mieheni on kyllä haaveillut kolmannesta lapsesta, mutta en voi edes ajatella asiaa viime kesän jälkeen. Hän kokee että olen pettänyt hänet, kun nuorempana halusin monta lasta, ja enää en halua. Syksyinen mykkäkoulu päättyi siihen, että hän pyysi anteeksi, paparilapulla ja osti kalliita koruja.
Jatkoimme taas normaalia arkea, ja nyt joulun jälkeen hän ei ole koskenut minuun. Ei seksiä, hirveä kavahdus jos minä kosken häneen, ei naurua, ei iloa, ei tehdä mitään yhdessä. Mies hoitaa kodin taloutta kuin sisäkkö, ja kaikki on aina kuin manulle illallinen valmiina, mutta minun päälleni hän ei katso. Toista naista ei voi olla, kun hän on miesvaltaisessa työssä ja hakee lapset heti töiden jälkeen. Viime sunnuntaina hän lopetti taas puhumisen. Olen yrittänyt saada jotain vastauksia, mutta vielä ainakaan ei ole sanallinen arkku auennut. Itseäni ahdistaa, ja näin lapsen naamasta aamulla, miten häntä pelottaa perjantai ja se, ettei isi puhu. Kokemukset kun ei ole olleet viimekesänä niitä parhaita. Olen neuvoton. Pelkään lähteä lasteni kanssa, hän voi humalassa vaikka tappaa. Onko tämä hänen tilansa masennusta? Joku mielenterveyshäiriö? Olen epäillyt mieheni olevan narsisti, mutta en tiedä. Olen aivan hukassa, en tiedä pystyisinkö hoitamaan lapseni itse huonojen työaikojeni takia, ja varsinkin vanhempi lapsistani on kova isänsä perään. Mielessäni on karmeita ajatuksia siitä, mitä kaikkea pahaa meille voi tapahtua jos uhmaan miestäni. Hän tietää että elämässäni tärkeintä on lapseni ja teen heidän takiaan aivan vaikka mitä.
Omat vanhempani ovat kaukana ja ystäviä ei juurikaan ole, kun niitä ei ole saanut olla. Tunnen olevani hirvittävän avuton, vaikka ulospäin vaikutan voimakkaalta ja itsetietoiselta naiselta. Onko kenelläkään kokemuksi? Muutamaa rauhoittavaa sanaa?☹️