Dignity kirjoitti 22.3.2014 21:42
Eihän se yksinkertaista ja helppoa olekaan. Mutta mikä on se rakkaus, jossa toinen on pettänyt, on ollut epärehellinen ja valehdellut? Minkä ihmeen takia sellaista ihmistä pitää ja edes voi rakastaa? Mille pohjalle sitä suhdetta voi pettämisen jälkeen rakentaa, kun kaikki on jo perustunut valheelle? Itse en kykene suhteeseen, joka perustuu valehteluun ja sitä kautta luottamuksen puuttumiseen. Haluatko oikeasti lapsen tuollaisen miehen kanssa? Miten hän siten toimiikaan, kun lapsi on syntynyt? Haluaisin ja halusin lapseni isäksi ihan jotain muuta kuin pettäjä-valehtelija miehen, jonka arvomaailma on ihan jotain muuta kuin minun.
Ymmärrän ihmetyksesi. En näe rakkautta kuitenkaan noin yksinkertaisena asiana. Syyttelyä tärkeämpää on pureutua pettämisen syihin. Miksi valehtelua ja epärehellisyyttä tapahtui? Mitkä asiat vaikuttivat siihen että pettämisen kynnys madaltui ja ruoho toisella puolella viehätti? En missään nimessä yhdistä epärehellisyyttä ja valehtelua rakkauteen, mutta joskus tilanteet vaan ajautuvat lumipallona eteenpäin ja tilanteiden pysäyttäminen vaikeutuu. En usko että kukaan pettänyt on ylpeä itsestään. Harva varmasti tietoisesti suunnittelee pettämistä etukäteen. Ihastus ja tunteet saattavat viedä mennessään arjen oravanpyörästä hetkeksi ja tarjotin on valmis.
Itse olen viimeaikoina miettinyt ennemminkin yksiavioisuuden merkitystä yhteiskunnassamme ja omassa moraalikäsityksessä. Voiko rakastaa useampaa ihmistä samaan aikaan? Miksi rakkaus mielletään yksiavioiseksi? Itse ainakin rakastan useata ihmistä elämässäni, joten miten romanttinen rakkaus eroaa muista välittämisen muodoista? Onko yksiavioisuus ihmisten itse luomaa harhaa?
Meidän kohdalla pettämisessä on myös tulkinnanvaraa. Periaatteessa mieheni petti kanssani pitkäaikaista avopuolisoaan (lapsensa äitiä). Mutta samalla hän petti myös minua avovaimonsa kanssa, koska en tiennyt avovaimon olemassaolosta. Tätä kahdessa suhteessa elämistä jatkui vuosia. Lopulta pakon edessä, kun kaikki kävi ilmi, hän valitsi minut. Eniten minua loukkaa tässä tapauksessa se, että en tiedä kuinka kauan hän olisi tätä jatkanut, jos ei olisi jäänyt kiinni teoistaan. En voi mitenkään olla varma rakastaako ja kaipaako hän edelleenkin nyt entistä avovaimoaan. Riittämättömyyden tunne vaivaa minua kaikkein eniten. Onko minussa jotain vikaa, kun en yksin riittänyt miehelleni vaan hän halusi pitää kiinni avovaimostaan? 😞 En puolustele enkä hyväksy mieheni tekoa, todennköisesti en koskaan pysty antamaan asiaa täysin anteeksi. Suhteemme jatkumisen vuoksi minun on pakko löytää jonkinlainen ymmärrys tekoihin ja yrittää aloittaa puhtaalta pöydältä uudestaan. Mieheni on hyvä isä lapselleen ja olisi varmasti hyvä isä myös meidän lapselle, jos sellainen meille joskus suodaan.
Minua harmittaa suuresti ulkopuolisten ihmisten tuomitsevuus. Minun läheiseni tuomitsevat mieheni, eivätkä ymmärrä haluani jatkaa suhteessa. Mieheni läheiset taas pitävät minua perheenrikkojana. En haluaisi antaa ulkopuolisten näkemysten vaikuttaa meihin, mutta väistämättä ne saavat mielen maahan.