Mies petti - menetin itseni
Olen lukenut tätä palstaa jo pari vuotta. Olen saanut valtavasti tukea viisaista sanoista ja kokemuksista. Välillä on kyynel silmässä kun lukee jonkun vasta palstalle tulleen kirjoituksen ja huomaa ajattelevansa että eikö pettäminen lopu koskaan. Joka päivä joku herää samaan painajaiseen mihin itse heräsin 2,5 vuotta sitten.
Meillä mies aloitti suhteen alle kolmekymppisen, itseään 18 vuotta nuoremman työkaverinsa kanssa. Meillä oli vaikea syksy menossa ja erosta oli puhuttu. Jouluna -11 olin saanut oman asunnon, jonne olin muuttamassa lasten kanssa. Vähän ennen kuin menin allekirjoittamaan vuokrasopimuksen, mies sanoi että yritetään vielä ja kyllä kaikki muuttuu vielä hyväksi. Uskoin häntä ja ilmoitin, etten ota asuntoa.
Vähänpä tiesin silloin. Tammikuussa eräänä aamuna olin lähdössä töihin. Omat auton avaimeni olivat miehen taskussa ja kun otin niitä, otin kännykän ensin käteeni. Meillä kummallakaan ei ole koskaan ollut puhelimet lukittuina, kun ei ole ollut salaisuuksia. Mieskään ei ollut lukinnut puhelintaan, koska tiesi että en siihen katsoisi. Sinä kyseisenä aamuna huomasin kuitenkin avaimia ottaessani että miehelle oli tullut tekstiviesti. Ajattelin huomaavaisena vaimona viedä puhelimen miehelle ylös sänkyyn, josko viesti olisi ollut vaikka töistä. Portaissa avasin viestin valmiiksi, sillä meillä ei ollut salaisuuksia, ja olin pudota polvilleni. ”Hyvää yötä, mussukka!” on piirtynyt sydämeeni ja sieluuni ikuisesti.
Mies tajusi heti mitä oli tapahtunut ja veti peiton päänsä yli. Mä soitin numerotiedusteluun ja kysyin kenen numero oli kyseessä, sitten soitin kyseiseen numeroon. Esittelin itseni ja sanoin että sä vissiin n***it mun miestä. Naisääni toisessa päässä kielsi kaiken. Annoin puhelimen miehelleni, joka sanoi että kiinni jäätiin ja nyt on paras lopettaa koko juttu.
Mies antoi tietokoneensa minulle ja luin viestejä. Siellä tämä nainen oli haaveillut firman kesäpäivien järjestämisestä Tallinnassa, jotta voisivat nussia siellä koko viikkonlopun. Minulle nainen ehdotti kerrottavan poikien kalastusreissusta, sillä hänen tietämyksensä mukaan vaimot uskovat aina kalareissut, vaikka mies ei kalastaisikaan. Monta muutakin törkeää viestiä luin, jossa suunnittelivat leffailtaa ku mä hoidan lapset kotona. Mies on yrittäjä ja hänen oli helppo jäädä ylitöihin, kun en ollut koskaan epäillyt mitään. Päinvastoin, jätin kotiin ruokaa jääkaappiin, että oli helppo lämmittää ku tuli myöhään töistä.
Mies sanoi mulle, että suhde oli lopussa ja uskoin siihen. Kevät olikin meille uuden kuherruskuukauden aikaa, kun sitä paniikissa tarttui siihen mitä oli jäljellä. Epäily kalvoi mieltä aina vain enemmän ja enemmän ja mies jäi kerran kiinnikin että oli ollut huoran luona, mulla vain ei ollut konkreettisia todisteita. Kun mies tuli kotiin, pyysin että hän kertoo totuuden, sillä mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin luottaa häneen, jos hän sanoo että ei ole siellä ollut . Hän haukkui mua vainoharhaiseksi ja hulluksi kun vieläkin epäilen. Katsoin häntä silmiin ja sanoin että mulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa häneen ja toivon että hän puhuu totta.
Kesä meni jotenkuten ja sitten syksyllä epäilyt alkoivat kalvaa minua enemmän. Pyörin ympyrää ja yhtenä päivänä päätin soittaa tälle naiselle ja kysyä että miten asiat oikein olivat. Hän kertoi että suhde oli jatkunut vielä kiinnijäämisen jälkeen pari kuukautta. Se oli mulle sellainen pommi, että meni jalat alta. En halunnut uskoa asiaa ja se tuska ja kipu oli sanoinkuvaamatonta. Ainut asia mitä pystyin ajattelemaan silloin oli se että haluan pois, en kestä sitä kipua. Kerroin tuolle naiselle että he mieheni kanssa tuhosivat minut enkä voi enää elää sen kivun kanssa ja kävelin lääkekaapille.
Sairaalan teholta pääsin pois seuraavana päivänä ilman sairauslomaa (!). Menin töihin ja yritin jatkaa elämääni. Se onnistui välillä paremmin ja välillä huonommin, mutta masennus paheni aina siihen pisteeseen, että mut irtisanottiin töistäni. Irtisanominen oli laitoin ja sain siitä korvauksia, mutta se ei lämmittänyt kun kyseessä oli työ jota olin rakastanu.
Tästä sitten mentiin eteenpäin reilu vuosi enemmän ja vähemmän hyvissä merkeissä. Olimme päättäneet yrittää ja mies teki kaikkensa että korvaisi tekemänsä virheet. Keväällä lähdimme yhdessä lomalle ja päätimme että siellä aloittaisimme avioliittomme uudelleen. Olimme kumpikin tehneet avioliittovalat, joissa lupasimme toisillemme rakkautta ja uskollisuutta ja anteeksiantoa ja -pyyntöä. Kysyin mieheltäni että onko nyt kaikki kerrottu ja että eihän enää tulee muuta. Mies vannoi että kaikki on kerrottu.
Vähän ennen viime joulua paljastui, että suhde olikin kestänyt kauemmin. Minulle oli kerrottu suhteen olleen ensin pikkujouluista tammikuuhun, sitten toinen nainen kertoi että suhde oli kestänyt maaliskuuhun ja nyt mies paljasti että suhde oli alkanut elokuussa eikä pikkujouluista. Eli suhde oli kestänyt 8 kk. Maaliskuun jälkeen ei ollut enää mitään ja hän kertoi asian koska oli päättänyt että ei valehtele mulle enää koskaan.
Tämä oli se viimeinen asia, joka löi mut maihin. Olemme yhä edelleen yhdessä, mutta olen henkisesti kävelevä ruumis. Mies kyllä yrittää vaikka mitä ja on varmasti tietyllä tavalla parempi aviomies kuin koskaan. Mutta minusta kuoli puolet. En tule koskaan enää olemaan samalla tavalla onnellinen ja luottavainen kuin ennen. Ennen nautin elämästäni ja ystävät sanoivat että säteilin, nyt ajattelen että vielä muutama vuosikymmen on lusittavana. Mies sanoi aikanaan rakastuneensa minuun, koska olin niin kiihkeä, intohimoinen ja täynnä elämää että hän ei ollut koskaan tavannut samanlaista naista. Meidän seksielämä oli loistavaa ja mies nautti siitä että rakastin seksiä. Nyt siitä on tullut pakkopullaa enkä oikeasti tunne enää mitään. En saa iloa oikein mistään asioista. Olemme matkustelleet ja tehneet asioita, jotka varmasti useimmat pitäisi upeina. Minusta ne eivät tunnu miltään. Koko elämä on kuin haaleaa kahvia tai väljähtynyttä olutta.
En tiedä palautuuko elämä enää koskaan sellaiseksi mitä se oli. Mies sanoo, että kaikki muuttuu hyväksi kun vain laitan itseni täysillä peliin. Mutta mitä se auttaa kun mussa ei ole enää mitään.