Mies on uskoton, mutta ei eroa
Olen kolmen kouluikäisen äiti, miehen kanssa oltu yhdessä yli 15 vuotta. Tällä hetkellä elän tilanteessa, jossa mies on välillä pois kotoa rakastajattarensa luona, mutta ei suostu muuttamaan pois, vaikka mielestäni meidän tulisi jo erota, koska minä en tätä jaksa. Tilanne on ollut tällainen maaliskuusta saakka.
Ensimmäinen havaintoni toisesta naisesta tuli syksyllä 2010, jolloin mieheni puhui iltamyöhällä pitkää puhelua. Sain selville, että hän oli tavannut FB:n kautta vanhan lukioaikaisen rakkautensa, joka oli omalla tahollan eronnut joitakin vuosia aiemmin. Mitään puheluita kummempaa ei kuulemma ollut tapahtunut. No, syksyn edetessä selvisi, että toki jotain muutakin oli, mutta joulun tienoilla minulle vakuuteltiin, että yhteyttä ei enää pidetä. Kävimme pari kertaa juttelemassa perheneuvojankin kanssa, mutta lopetimme lyhyeen, kun kaikki tuntui taas olevan hyvin. Minä rakastuin tuolloin mieheeni uudelleen, koska hän ensimmäistä kertaa avoimesti kertoi, mikä häntä meidän suhteessamme on painanut.
Vuosi 2011 kului sopuisasti marras-joulukuulle, jolloin sain tietää, että suhde toiseen naiseen oli jatkunut koko vuoden ja minua oli vaan kusetettu. Yritin saada miestä lähtemään taas johonkin juttelemaan ja käsittelemään asiaa, mutta hän ei nähnyt siinä mitään iloa. Minä kävin yksinäni juttelemassa. Suhde toiseen naiseen oli soittelun tasolla (kai), mutta lopulta hermostuin maaliskuussa siihenkin ja sanoin, että meidän pitää erota, jos ei hän pysty katkaisemaan suhdetta kokonaan, vaan pitää toista koko ajan varalla. Sen jälkeen mies on ollut avoimesti myös lasten tieten poissa kotoa päiväkausia tuon naisen luona, mutta hän ei suostu kotoa muuttamaan. Mielestäni hänen olisi paljon helpompi muuttaa kuin minun kolmen lapsen kanssa ihan lasten elämän jatkuvuuden kannalta. Minä olen ihan rikki tilanteen kanssa, koska mies ei käsittele sitä kanssani millään lailla. Odotin, että hän kesälomalla tekisi asialle jotain, mutta mitään ei ole tapahtunut. Minä en haluaisi miehestä edes erota, jos hän vaan jättäisi tuon toisen naisen, mutta ilmeisesti hän ei sitä pysty tekemään. Miehellä ei kuulemma ole mitään ajatuksia tulevaisuudesta eikä hän halua sitä suunnitella. Minulle on välillä lupailtu, että ”saan uuden mahdollisuuden”, mutta pari päivää myöhemmin hän on perunut tuon lupaksen. Tällä hetkellä en uskalla uskoa mitään, mitä hänen suustaan tulee, niin paljon on ollut puhetta, jolla ei ole merkitystä. Kuvittelin, että jaksan odottaa rauhassa, että hän on valmis lähtemään, mutta en pysty siihen, koska tämä tilanne ahdistaa minua niin paljon. Seksin hänen kanssaan olen lopettanut, tosin senkin vasta pari viikkoa sitten. Lasten takia on todella vaikea käsitellä mtään asioita, kun hän kotiin tulee. En halua olla lasten silmissä se, joka pakottaa iskän lähtemään kotoa. Mikä neuvoksi?