Mies ei arvosta, huutaa lapsille
Kirjoitan siinä toivossa, että joku muukin olisi kenties samassa tilanteessa ja saisin ehkä vertaistukea tai jotain selvennystä.
Tilanne on siis seuraava: Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä kohta 6 vuotta, lapsia on 2 alle kouluikäistä. Ongelmaksi on muodostunut lähinnä miehen asenne. Minusta tuntuu, että kohtelee minua kuin kotiorjaa, ei siivoa jälkiään, ei auta kotitöissä edes viikonloppuisin, elelee kuin täysihoitolassa. Minusta tuntuu, ettei hän arvosta minua ollenkaan. (olen siis kotiäitinä, mies käy töissä)
Vanhemmalle lapselle puhuu usein alentavaan sävyyn, haukkuu tyhmäksi, retuuttaa jos oikein suuttuu. Poika on 4v, eli pahimmassa uhmaiässä, mutta miehen mielestä pitäisi jo osata käyttäytyä kuin aikuinen, kiukuttelua ei kestä pätkääkään ja huutaa sitten helposti.
Miehellä on kai stressiä töistä, pienetkin asiat saavat hänet raivon valtaan, jolloin huutaa, kiroilee, paiskoo tavaroita. Ymmärrän, että suututtaa, mutta kyllä yli 30-v:n pitäisi jo osata vähän hillitä käytöstään. Varsinkin, kun lapset näkevät ja juoksevat sitten peloissaan karkuun. Järkipuhe ei mene miehelle perille, ei tajua tekevänsä väärin. On puhunut, että masentaa, muttei halua hakea apua.
Kävin pari kertaa puhumassa yksikseni perheneuvolassa tilanteestamme, mutta en saanut sitä kautta oikein selvyyttä asiaan. Erota tekisi jo mieli, mutta miten selviän yksin? Koko ajan tuntuu, että pitää varoa sanomisiaan. Kaikenlainen läheisyyskin on kadonnut melkein kokonaan, mies kohtelee kuin lihakimpaletta.
Onko tästä suhteesta enää mihinkään vai olisiko jo aika luovuttaa? Lähteminen pelottaa silti.