mielialanvaihtelut ja parisuhde (kaksisuuntainen mielialahäiriö)
Hei, olen 18 vuotias tyttö ja minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Mielialani vaihtuvat päivittäin ja jatkuvasti radikaalisti laidasta toiseen, siitä maniasta masentuneisuuteen/ valtavaan, hallitsemattomiin vihantunteisiin. Minulle alkoholi ei ole tyypillistä maniavaiheessa mutta sen sijaan saatan kuluttaa rahaa mahdottomasti ja yli omien varojen. Minulla on poikaystävä, joka koettaa tukea minua enemmän kuin parhaansa mukaan, manian aikana kakki on itseasiassa ihan reilassa olen toki ylienerginen ja saan outoja päähänpistoja mutta ajattelen hyvin positiivisesti. Silloin minulla ja miehelläni on kaikki varsin hyvin. Mutta sitten saattaa yhdellä rysäyksellä, vieläpä saman puhelun aikana tai yhdessä hetkessä, vaihtua mieliala synkäksi ja itkuiseksi (”kaikki on huonosti, sinä varmasti alat vihaamaan minua, minä en ansaitse sinua, olisikohan parempi erota” -tyyliseksi) tai sitten alan syyttelemään että ”sinä et kaipaa minua samalla tavalla,minä laitan sulle luurin korvaan, älä soita tai älä koske minuun tai puhu minulle” jne. sitten alan pahoittelemaan ja koen valtavaa syylisyyttä. Mutta mieheni sanoo aina että ei se mitään, hän ei muistele sanojani kun olen ollut ns. pahalla tuulella. Mutta koska näitä tilanteita on ainakin joka toinen päivä, niin minua vain pelottaa että mitä jos hän oikeasti jättää minut tämän takia? Olen tosissani että samankaltainen hellä, rehellienen, rakastava ja luotettava mies ei ole kohdalleni koskaan ennen sattunut. Me asumme eri kaupungissa tällä hetkellä mutta syksyllä muutamme yhteen, minulla on kova halu ottaa apu vastaan siinäkin mielessä että oppisin hallitsemaan tunteitani jotta mahd. yhteiselo tulisi sujumaan poikaystävän kanssa. Miten voisin oppia rauhottumaan, aina kun pinnan alla kuohuu? Miten oppisin sanomaan aina kun suutun tai pahoitan mieleni rakentavalla tavalla, etten alkaisi huutamaan, haukkumaan ja epäilemään sekä aiheuttaisi pahaa mieltä toiselle aivan turhista asioista? Haluasin myös kuulla kokemuksia ihmisiltä joilla esim. on ollut vastaavanlaisia ongelmia parisuhteessa tms saman sairauden takia, ja selvisikö tilanne ajan myötä… Kiitos. (: