Mielenterveyskuntoutuja ja masentunut omainen, potilaita molemmat
Olen miltei koko viime vuoden elänyt olematta mielenterveyskuntoutujan omaisen roolissa. Silti, vaikka hyvin tiedän, että minua äitinä kipeästi tarvittaisiin tukiverkostossa. Elokuussa jouduin perumaan hoitopalaverinkin, koska en jaksanut olla siinä. Sanoin lapseni omahoitajalle, että soitan kunhan saan itseni ensin parempaan kuntoon. En ole soittanut, koska en ole jaksanut.
Lapseni soitti ja kertoi tämänhetkisestä tilanteestaan. Ilmiselvästi hänellä on mieliala laskussa ja äitiä ikävä. Lääkkeet on otettu, jos on muistettu. Psykoosinestolääkitys on onneksi mennyt kutakuinkin säännöllisesti, masennuslääke ei ollenkaan. Sovittiin, että hän aloittaa taas masennuslääkkeensä, minä menen käymään hänen luonaan ja soitan omahoitajalle sopiakseni hoitopalaverista.
Olen sekavissa tunnelmissa. Toisaalta helpottunut ja toisaalta tunnen itseni hirveän syylliseksi. Helpottunut olen siitä, että lapseni on näin kauan pärjännyt melko hyvin ilman minun tukeani ja purki sydäntään minulle vasta nyt, kun olen jo paljon paremmassa kunnossa. Hän on tiennyt depressiostani eikä luultavasti ole halunnut kuormittaa minua. Syyllisyyttä tunnen siitä, että olen niin pitkän aikaa elänyt kiertyneenä itseni ympärille, hänet hylänneenä. Siltä minusta tuntuu.
Kirjoitan tunnelmistani tänne, koska tuskin olen ainoa masennuksensa kanssa sinnittelevä mielenterveyskuntoutujan omainen.
Mirri