Mieleltään sairaan puoliso
Hei! Onko täällä muita, joilla on mt-ongelmainen puoliso? Haluaisin kuulla tarinoitanne ja miten itse jakselette. Oma tarinani… Aivan ensimmäiseksi, tuntuu että kirjoitan tätä aivan turhaan. Että on sitä pahempaakin ja periaatteessa mulla ei olisi oikeutta edes kirjoittaa tätä. Tuttu tunne kellekään?
Taivalta takana puolison kanssa jo vuosikausia. Molemmat kotona eläkkeellä omista syistä. Näin ollen olemme yhdessä 24/7. Pääasiassa tämä ei haittaa, olen aina ollut kotona viihtyvä introvertti. Viime aikoina olen kuitenkin surrut sitä, kuinka puolisoni tilanne on eristänyt minut. Sairautensa takia hän pelkää asioita liioteltuihin mittakaavoihin. Pelkää oman ja läheisten hengen ja hyvinvoinnin puolesta. Ei esim. päästä minua uimaan lomalla yksin, saattaisin hukkua tai joutua kidnapatuksi. Toisin sanoen elän tässä mielessä kuin lapsi. Jos menen jonnekin, täytyy tietää osoite, puhelinnumero, keitä siellä on, monelta tulen takaisin. Tämä vei ilon kaikesta menemisestä, joten enää en lähde lähes minnekään.
Ystäviä ei ole, koska vanhat on jääneet pois syystä että he aina halusivat niin aktiivisesti olla muuttamassa elämääni ettei tapaamisissa ollut enää mitään mukavaa. Tähän kohtaan: en ole tosiaan jättämässä puolisoani, jota rakastan yli kaiken. Oma syyni toki. Osaa ystävistäni puolisoni ei hyväksynyt ja piti olla salaa kavereita. Jälleen kuin lapsi olisin.😞
Mikä saa minut jäämään? Hyvät hetket. Niitä on paljon. Kun on hauskaa niin on todella hauskaa. Aito rakkaus. Hän ei hauku eikä pahoinpitele.
Surullista on että edes sisareni ei kutsu minua järjestämiinsä juttuihin, koska silloin puolisoni tulisi myös. Ja puolisoni on huono tulemaan toimeen ihmisten kanssa jotka eivät ymmärrä mt-ongelmia. Tulee todella helposti erimielisyyttä. Luulee ihmisistä pahaa. Lähipiirin kanssa tulee toimeen hetken mutta jaksaminen huonoa. Väsyy ja on äreä.
Olen siis vain aivan yksin. Koska en myöskään käy koulussa tai töissä, olen aina kotona. Suurimman osan ajasta voin hyvin, mutta välillä iskee suru.
Jos liippaa edes hieman läheltä kertomukseni niin jakakaa kokemuksia.