Meillä menee hyvin. Olemme olleet naimisissa vajaa 10 vuotta ja meillä on viisi lasta. On ylämäkiä ja alamäkiä. Suuria ongelmia ei ole eli kumpikaan ei ryyppää, petä tai pelaa. Olemme hyvät ystävät ja yhteisiä kiinnostuksen aiheita on. Kahdenkeskistä aikaa yhteisille tekemisille ei tosin juurikaan ole.
Vaikka hyvin menee, erosta puhutaan säännöllisesti. Minä lähinnä. En oikeasti halua erota, haluaisin vain joidenkin asioiden muuttuvan paremmiksi. Samojen asioiden kanssa olemme taistelleet koko yhteiselämän ajan.
Miehen ajoittainen tunnekylmyys on yksi niistä. Kun hän on väsynyt tai stressaantunut, hän alkaa puhua minulle kylmään sävyyn ja syyttää minua virheistä, pienistäkin joita arjessa tulee. Viime aikoina tätä ikävänsävyistä puhumista on alkanut ilmetä vieraidenkin läsnäollessa (ei haukkumista tai mitään, vain sellaista puheen sävyä joka kuuluisi mielestäni jollekin ihmiselle josta ei pidä eikä omalle rakkaalle). Tämä liittyy siis miehen väsymykseen mutta kuitenkaan hän ei pyri väsymystä tai stressiä erityisesti poistamaan. Valvoo tosi myöhään vaikka pyydän nukkumaan, ei juuri liikuntaa harrasta, ei tee mitään ”hauskaa” omalla ajalla vaan lähinnä pelailee tietokonetta (sitten perheen yhteisellä ajalla olisi menossa omiin hommiin). Hän ei myöskään ole kovinkaan innokkaasti hakenut uutta työtä vaikka nykyinen on hyvin epätyydyttävä. Joitain hakemuksia on täyttänyt muttei sen enempää, vaikka kovasti hänellä on suunnitelmia mitä voisi työnsaannin eteen tehdä niin ei kuitenkaan tee. Hän vetoaa, ettei ehdi.
Kasvattajana mies on vaikea kumppani. Hän helposti unohtaa yhteiset sopimukset kasvattamiseen liitttyen eikä ikään kuin ajattele asioita loppuun, menee vain usein siitä missä aita on matalin. Sitten kuitenkin hän soimaa lapsia siitä etteivät nämä osaa käyttäytyä tai kunnioita isäänsä.
Riitatilanteissa mies usein vetäytyy vastuusta ja vain tuijottaa eteenpäin. Tai syyttää minua vaikka jälkikäteen myöntääkin että syy oli hänessä.
Ajoittain hän on myös hyvin herkkä, esim. ei pidä äänensävystäni jolloin pitää sitä syynä syyttää minua ja haastaa riitaa.
Pääongelmamme taitaa olla se, että mieheni voisi olla tosi hauska isä ja hyvä puoliso, mutta hän ei ole. Hän on aivan toinen mies kuin tavatessamme: väsynyt ja ailahteleva. Muiden läsnäollessa hän on ”oma itsensä”, se ihminen jota rakastan mutta perheen parissa hän on useinkin ihminen, josta en edes pidä ja jonka kanssa en olisi koskaan mennyt naimisiin.
Totuuden nimessä on sanottava että parannusta tilanteessa on ollut niin, että mies nykyisin huutaa lapsille huomattavasti vähemmän kuin ennen. Tämä on tulosta siitä, että olen tosissani uhannut erolla ja sanonut miten valmis olen lähtemään jos lapset joutuvat kärsimään.
Sekin on sanottava, että vikani on minussakin. Hermostun joskus helposti ja aiemmissa elämäntilanteissa monia vuosia sitten saatoin saada koviakin raivokohtauksia ja lyödäkin miestä. Syy oli aina sama: turhauduin siihen, että mies toimi kuten yllä kuvasin enkä keksinyt mitä tehdä että hän kuulisi hätäni. Nykyisin kuitenkin pystyn kävelemään tilanteesta pois paljon miestä paremmin. Koen ikään kuin kasvaneeni paljon, miehen jäädessä aloilleen tai jopa taantuessa.
Mitä siis tehdä? Toisen puolesta en voi elämää muuttaa, mutta hänen valintojaan minun on kestettävä. On vaikeaa elää näin. Usein mietin, etten jaksaisi. Haluaisin mieheni olevan tasavertainen kasvattaja, tuki ja turva meille kaikille. Haluaisin hänen noudattavan yhdessä tehtyjä sopimuksia ja hoitavan terveyttään paremmin.
Uskon mieheni kärsivän masennuksesta. Hänellä onkin mielialalääkitys työpaikkalääkäriltä mutta sen tukena ei ole keskusteluapua. Pari kertaa oli työpsykologikäyntejä mutta siellä puhuttiin vain työasioista, ja niistäkin on useita vuosia aikaa. Ilmiselvästi mieheni tarvitsisi keskusteluapua, itse en jaksa enkä haluakaan se olla. Olen puolueellinen, hän tarvitsisi neutraalia ihmistä jolle puhua myös minusta. Mies on erokeskustelujen yhteydessä vuosien saatossa luvannut useita kertoja hakeutua keskustelemaan jonkun kanssa, mutta koskaan niin ei ole tapahtunut.
Pelkään, että jonain päivänä en vain jaksa vaan toteutan erouhkaukset. Olen kokenut itse useita erittäin suuria vaikeuksia viimeisen vuoden aikana ja olen hyvin väsynyt. Tarvitsisin tässä elämänvaiheessa kipeästi miestä, joka tuntisi empatiaa minua kohtaan ja haluaisi suojella minua. Tuntuu, että oma mieheni ei ole enää moneen vuoteen tähän kyennyt mutta kuitenkaan hän ei myöskään muuta toimintatapojaan. Mietin toisinaan, tuhlaanko elämääni. Olen vielä nuori, alle 35. Tuleeko meille ero jossain vaiheessa kuitenkin, eikö kannattaisi tehdä se päätös jo nyt? Jos meillä eiolisi lapsia, olisin lähtenyt jo kauan sitten ainakin joksikin aikaa antamaan miehelle tilaa ja rauhaa. En koe että olisin yhdessä lasten vuoksi mutta en halua heidän elämäänsä järkyttääkään ellei ole pakko.
En tiedä mitä tehdä… Ehkä näytän tämän kirjoituksen miehelleni. Olenhan minä tämän kaiken sanonut, mutta onko hän kuullut.