Miehen vuosien salailu
Meillä on takana yli 15 vuoden parisuhde ja kolme pientä lasta. Mies on polttanut tupakkaa silloin, kun alettiin seurustella. Lopetti omasta tahdostaan reilut 10 vuotta sitten, mutta olen nyt saanut tietää, että on oikeasti ollut vain pari vuotta kokonaan polttamatta ja muuten polttanut päivittäin lähes kymmenen vuotta. Polttaminen on tapahtunut töissä ja harrastuksissa ja välillä on ilmeisesti ollut viikkoja ja kuukausia polttamatta. Vaikka en tupakoinnista tykkääkkään niin ymmärrän, että se on jokaisen oma asia eikä se oikeastaan ole tässä se juttu vaan toi salailu ja valehtelu. On siis täysin salannut polttamisen ja useita kertoja valehdellut vuosien varrella, kun olen kysynyt tekeekö mieli vielä joskus polttaa. Lisäksi jo jäätyään kiinni valehteli pari kertaa. On myös jäänyt kiinni muutamasta muusta pienemmästä valheesta.
Tulee itsellekin sellainen olo, että mitä muuta on jäänyt vuosien aikana huomaamatta. En varmasti olisi huomannut salasuhdettakaan, kun en huomannut polttamista, mistä sentään tulee hajua ym. Mies on siis käytännössä polttanut koko meidän suhteen ajan, vaikka luulin että on lopettanut. Ei vaan kertaakaan tullut mieleen epäillä. En tajua itsekään, miten en ole huomannut. Lisäksi syyttää tupakoinnista minua, koska meillä on ollut parisuhteessa vaikeuksia ja siksikin on polttanut, koska se on kuulemma rauhoittanut.
On polttanut vielä täysin erityyppistä tupakkaa kuin ennen poltti ja tulee mieleen, että onko tässä ollut kuitenkin joku nainen taustalla, jonka kanssa ovat yhdessä polttaneet. Se ehkä selittäisi miksi en ole huomannut jos on käynyt jossain suihkussa tms, koska nyt kun jäi kiinni, huomasin selkeästi hajusta. Nyt on kuulemma lopettanut polttamisen eikä halua enää keskustella asiasta, mutta minua vaivaa toi vuosien valehtelu. Mies sanoi, ettei kukaan töissä ole tiennyt polttamisesta mutta eiköhän sekin ole valhe, kun töissä kuitenkin suurin osa polttaa niin miksi ei olisi polttanut yhdessä heidän kanssaan vaan mennyt jonnekin salaa yksin polttamaan. Itse en tunne miehen työkavereita, joten kiinnijäämisen riski olisi ollut pieni.
Vaikka tupakointi on pieni asia niin tuo vuosien salailu ja valehtelu ei. Tuntuu ihan etten tunne miestä enää ollenkaan, enkä ole ehkä koskaan tuntenutkaan. Luottamus on täysin mennyt. Mies välttelee muutenkin riitatilanteita ja varmasti siksi on valehdellut, mutta siltikin tämä kuulostaa aivan älyttömältä. Muutenkin haluaa pitää tiukat yksityiset rajansa, monia ihan tavallisiakin asioita pitää nyhtää ja kysellä, ei kerro niitä automaattisesti. Lisäksi on aikaisemmilta vuosilta tullut ilmi outoja menoja, jotka voivat olla jotain viatonta, mutta kaiken tämän jälkeen epäilyttää..