Miehen synnytyksenjälkeinen masennus

Miehen synnytyksenjälkeinen masennus

Käyttäjä Tuuttilaiska aloittanut aikaan 18.10.2021 klo 10:45 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Tuuttilaiska kirjoittanut 18.10.2021 klo 10:45

Hei. 

Ajattelin purkaa tänne vähän tuntojani. Olemme tosiaan uusioperhe johon syntyi heinäkuussa vauva. Miehellä masennustaustaa jo aiemmin ja nyt oireet alkoivat jo minun loppuraskaudesta, mutta en itse niitä osannut yhdistää kuin vasta pojan syntymän jälkeen. 

Mies kun jäi kesälomalle, niin vain nukkui ja nukkui. Poika kun syntyi sama jatkui, lisänä vielä oma epävarmuutensa pojan käsittelyn yms.suhteen, esikoinen kun on hänelle. Lopulta mie nostin kissan pöydälle, kun tajusin mitä on meneillään. Ja autoin häntä hakemaan itsellensä apua. Niin masennukseen kuin itsensä ja vauvan ongelmiin. 

Nyt osiaan aikaa kulunut siitä heinäkuun lopusta, mistä mies ollut myös sairauslomalla. Arki on aikalailla sitä että minä hoidan kaiken kotiin liittyvän. Mies kylläkin onneksi silloin kun on hereillä on noiden kahden nuoremman kanssa. Siis vauvan ja minun 8vuotiaan jolle hän on todella tärkeä. Tytölle ollaankin selitetty että isäpuolella on ”väsytauti”.

Meidän parisuhde on täysin lamassa. Ei keskustella oikein mistään, läheisyyttä ja hellyyttä ei ole ollenkaan. Seksiä ollut viimeksi joskus keväällä. Tuntuukin että ollaan kämppiksiä joilla yhteinen lapsi

Mies sanonut pari kertaa, että hänestä tuntuu ettäon taakka minulle ja lapsille. Ja eilen sitten paljasti ettei tiedä rakastaako minua enää, tai että haluaako jatkaa edelleen meidän liittoa. Kun kuulemma lapset kärsii hänen masennuksesta. Saatiin onneksi juteltua jonkinverran ja päätettiinkin että nyt masennuksen akuuttivaiheessa ei tehdä mitään päätöksiä. Tänään hänellä on onneksi aika taas psykiatriselle sairaanhoitajalle. Toivottavasti avaisi siellä vähän tuntojaan. 

Tiedän itse että tämä on masennuksen oire, mutta pahallehhan se tuntuu. Onneksi sain kasattua itseni eilen ennenkuin tytär kotiutui isältään. Tyttö nimittäin alkoi puhumaan erosta silloin kun tämä miehen masennus alkoi näkyä. Ja ollaan saatu yhdessä tytöltä pelko pois puhumalla asiasta. 

Ja tosiaan Mies eilen oli myötämielinen parisuhde terapiaan, ja pitäisikin alkaa selvittämään nyt että mistä sitä saisi.