Tämä on ensimmäinen viestini tänne, rekisteröidyin juuri äsken… Elämässäni on ollut useampi kriisi ja nyt on meneillään yksi pahimmista. Vertaistukea en ole juuri mistään löytänyt. Ystäviä ei montaa ole tätä nykyä. Parhaalle ystävälleni avauduin jokin aika sitten tilanteesta, mutta hänellä on itsellään sellainen elämäntilanne, ettei tahdo jaksaa antaa kauheasti tukea. Siispä rekisteröidyin tänne toiveenani löytää vertaistukea ja hyviä neuvoja 🙂
Olen naimisissa ja pienten lasten äiti. Olen ollut mieheni kanssa monta vuotta yhdessä ja olen yleisesti ottaen ajatellut, että olemme todella sopiva ja onnellinen pari, yhteistä löytyy todella paljon. Toki karikkojakin on vastaan tullut. Yhteen on otettu tulisestikin varsinkin suhteemme alkuaikoina. Tuolloin ajattelin pahimmillaan, että ero tästä tulee. Juuri noihin aikoihin tein jotain todella typerää. Tutustuin toiseen mieheen ja tapasin häntä muutaman kuukauden, tosin ilman fyysistä suhdetta eli kaveripohjalla käytännössä mentiin. Olin miehelleni näistä tapaamisista rehellinen, hän siis tiesi kokoa ajan, missä mennään. Tuntui, että mies ei välittänyt, vaan antoi minun tavata tuota toista miestä sen kummemmin estelemättä. Tuo toinen mies oli sinkku eikä kovin paljon puhunut minulle tunteistaan paitsi joskus humalassa. Hän ilmeisesti oli aika ihastunut minuun. Minäkin olin ihastunut.
Muutama kuukausi siis meni ja mieheni oli koko ajan suht normaali, vähän etäinen kyllä ja varsinkin alkoholia ottaessa riitelimme tosi pahasti tuosta toisesta miehestä. Minä olin itse ihan rikki, kun tunteita oli molempiin miehiin. Tajusin kuitenkin, että rakastan miestäni todella paljon ja haluan pelastaa suhteemme. Toista miestä en enää koskaan tuon jälkeen tavannut.
Tuon kriisin jälkeen suhteemme alkoi parantua ja aloimme paremmin puhua asioista. Suhteemme syveni ja meistä tuli tosi läheiset ja toistemme parhaat ystävät, tosin aina välillä riitelimme noista suhteen alkuaikojen tapahtumista. Tästä nyt aikaa siis lähemmäs kymmenen vuotta. Yhdessä olimme asuneet jo ennen tuota suhdesoppaa, mutta jossain vaiheessa sitten menimme naimisiin ja hankimme lapsia. Elämä alkoi asettua uomiinsa. Toki pienten lasten kanssa on ollut välillä aika rankkaa ja parisuhdetta ei ole jaksettu vaalia, ja koko suhteemme ajan läsnä on ollut molempien taipumus masentuneisuuteen. Minulla itselläni ei ole koskaan diagnosoitu mitään (tosin nyt olen ajatellut lopultakin hakea apua), miehellä taas on keskivaikean masennuksen diagnoosi. Miehen masennus on ollut jatkuvaa parikymppisestä asti, eri lääkityksiä on kokeiltu jne. mutta masennus on selvästi kroonista eikä taltu millään. Koska olen tiennyt masennuksesta alusta asti, sen kanssa on oppinut elämään.
Yleensä, kun miehen masennus on pahentunut, siitä on aiheutunut lieveilmiöitä. Esimerkiksi ensimmäisellä kerralla, kun olimme olleet vasta noin vuoden yhdessä, se purkautui sanallisena aggressiivisuutena minua kohtaan, kun hän oli ottanut alkoholia. Hän saattoi yhtäkkiä haastaa riitaa ja syyttää minua psykopaatiksi, narsistiksi jne. Seuraavalla kerralla tajusin jo, että syynä on masennus ja pyysin häntä menemään lääkärille. Lääkitys saatiin kuntoon ja elämä hymyili taas. Tuosta aikaa myös jo useampi vuosi.
Nyt viimeisen vuoden aikana olen taas huomannut, että miehen masennus on pahentunut. Mietin, minkä lieveilmiön tämä on nyt aiheuttanut. Mies oli minua kohtaan etäinen, läheisyys puuttui, mitään syvällistä ei puhuttu, kännykkä oli kädessä joka paikassa, vessassakin. Ulkonäostä huolehtimisesta tuli entistä tärkeämpää. Nuo klassiset pettämisen merkit. Syytin häntä muutaman kerran siitä, että hänellä on joku toinen, mutta hän kielsi asian. Jotenkin sitä ummisti itsekin silmänsä kaikelta, kun olen ollut itsekin allapäin monta kuukautta.
Muutaman kuukauden seurasin tätä etäistä menoa ja lopulta pistin kovan kovaa vasten. Aloin raivota kuin hullu ja pakotin miehen kertomaan totuuden. Ja kertoihan hän. Kahden päivän aikana sain selville, että hänellä oli viestittelysuhde kahden itsellenikin tutun naisen kanssa. Kun toinen juttu oli kuivunut kokoon, mies löysi toisen kohteen. Tämä ensimmäinen juttu oli mieheni mukaan tunnepitoisempi, kun taas toisen kanssa viestit olivat seksuaalissävytteisempiä. Oli kertonut, kuinka haluaa harrastaa seksiä toisen kanssa ja olivat puhuneet mieltymyksistään jne. Tuo eka oli ilmeisesti halunnut kostaa samanlaisen jutun omalle miehelleen, kun mies oli jäänyt kiinni viestittelystä toisen naisen kanssa. Jälkimmäinen on kai todella ihastunut mieheeni, ilmeisesti rakastunutkin. Mieheni myönsi olleensa molempiin jonkin verran ihastunut, häntä oli kai viehättänyt naisten uskoutuminen ikävistä kokemuksista ja samantyyppiset menneisyyden traumat. Mitään käytännön yhteistä heillä ei ollut, ja mieheni oli sen kuulemma huomannutkin. Ehkä se erilaisuuskin sitten viehätti, enpä tiedä…
Kun minulle selvisi tämä koko juttu, tuntui kuinka koko elämältä putosi pohja pois… Tuli itsesyytöksiä, olenko itse aiheuttanut tämän töppäilyilläni. Mies sanoi, ettei ole koskaan kyennyt antamaan tuota vanhaa juttua anteeksi vaan on halunnut kostaa. Oli yrittänyt jo monta vuotta sitten tyrkyttää baarissa numeroaan vieraille naisille, jotain nettituttujakin oli haalinut.. Minulle tuo kaikki tuli järkytyksenä. Pitäisikö minun ymmärtää, koska olen itsekin mokannut ja kun on vielä tuo miehen masennushistoria? Toisaalta iljettää ja ahdistaa, toisaalta välillä ymmärrän mieheni tekoja. Mitään fyysistä ei ole kuulemma tapahtunut. Toinen naisista tietää minun tietävän, toinen ei. Toisen jutun mies lopetti vasta, kun minä sain kaiken selville. Anoo nyt anteeksiantoa ja meni hakemaan masennukseensa taas apua. Sanoi, että tajuaa nyt, kuinka väärin on tehnyt ja että nyt, kun kaikki on selvinnyt, kokee rakastuneensa minuun uudelleen.
Lasten takia olen luvannut yrittää, mutta välillä tuntuu, että vain vihaan miestäni enkä rakasta häntä ainakaan samalla tavalla kuin ennen. Eniten ahdistaa ja vituttaa lasten takia, jotka joutuvat sijaiskärsijöiksi, kun kotona riidellään. Olemme yrittäneet keskustella iltaisin, kun lapset ovat nukkumassa, mutta joskus päivisin tuntuu liian raskaalta ylläpitää iloista naamaa. Toisaalta arvostan sitä, että mies oli rehellinen, ja nyt on tullut takaisin läheisyys ja keskusteluyhteys, joita olen kaivannut. Sitten ovat nämä kielteiset tunteet… muutenkin sekava olo, kun en tiedä, mikä johtuu ilmiselvästä masennuksestani ja mikä tästä itse tapahtuneesta.
Tuli nyt kovin sekava sepustus, pahoittelen! ja pitkä…