Terve kaikille.
Tarvitsisin vahvistusta menneisyydestä irti pääsemiseen. Pari kuukautta sitten selvitin totuuden vaimoni suhteesta yhteisen elämämme alkutaipaleella yli kymmenen vuotta sitten. Valitettavasti tein sen niin, että otin yhteyttä tuohon toisen osapuoleen. Hän on vaalinut muistoa koko tämän ajan ja kokee varmaan vaimoni olevan edelleen hänen elämänsä rakkaus. Hänen viestinsä olivat niin kuvaavia, että minun on vaikea päästä niistä irti, vaikka vaimoni kokemus on ollut täysin päinvastainen. Hän kokee tehneensä elämänsä virheen tuolloin ja tuntee suurta surua siitä miten hän on satuttanut minua ja itseään.
Olimme tuolloin todella nuoria ja asuneet yhdessä vasta vuoden päivät. Parisuhteemme on molemmille ensimmäinen ja olemme kokeneet paljon yhdessä. Kasvoimme aikuisiksi yhdessä, menimme naimisiin ja perustimme perheen. Yhteistä elämää on nyt takana yli 15 vuotta.
Vaikka parisuhteessamme on kaikki hyvin, tunnen, että jotain on muuttunut tämän tiedon myötä. Luulin aina, että ehdin ulkopuolisen suhteen väliin ennen kuin se eteni liian pitkälle. Olin kuitenkin väärässä. Heillä oli yli vuoden kestävä suhde ja tapaamisia järjestettiin meilläkin minun poissaollessani.
Olemme puhuneet asiasta paljon vaimoni kanssa ja välillä ymmärrän, ettei noilla tapahtumilla nuoruudessamme ole mitään merkitystä siihen mitä meillä on tänä päivänä. Kuitenkin välillä vajoan täydelliseen välinpitämättömyyteen ja minusta tuntuu etten tunne mitään. Tällöin vaimoni on joutunut nostamaan minut takaisin todellisuuteen keskusteluissamme. Odotamme pääsyä perheneuvolaan.
Minua vaivaa se, että vaimoni on voinut tuntea noin syvästi jotain toista kohtaan suhteemme aikana ja päästänyt toisen lähelleen. En keksi, mitä olisin voinut tehdä tuolloin toisin ja vaimonikin on sanonut ettei mitkään tekoni olisi estäneet tapahtunutta. Olen aina ollut hänelle tärkein, eikä suhde johtunut minusta tai käytöksestäni.
Asian ymmärtämistä helpottaa se, että toinen mies on meitä noin 15 vuotta vanhempi ja vaimoni oli tuolloin vasta itsenäistymässä oleva nuori aikuinen, jonka tulevaisuuden suunnitelmat olivat auki ja elämä pyöri työpaikassa, missä he molemmat työskentelivät. En oikein koskaan tuntenut kuuluvani tuohon osaan vaimoni elämää.
Minua inhottaa myös se, mitä tämä toinen mies ajattelee vaimostani nykyään. Hän on sellainen, jonka kanssa en koskaan uskonut vaimoni ryhtyvän suhteeseen.
Pelkään, että tunteeni vaimoani kohtaan muuttuvat tai katoavat. Uusien tietojen valossa minulla ei ole enää paluuta entiseen suhteeseemme. Vaimoni tulee olemaan se, joka petti minut julmalla tavalla, vaikka häntä on jälkeenpäin tapahtumat etoneet ja hän tuntee tulleensa manipuloiduksi suhteeseen. Hän on kertonut minulle tehneensä elämänsä parhaan päätöksen lopettaessaan suhteensa ja jatkaessaan elämäänsä kanssani. Olen noiden tapahtumien jälkeen ollut hänelle se ainut, joka on tehnyt hänet onnelliseksi.
Miten pääsen eroon tästä menneisyyden haamusta ja pystyn jälleen nauttimaan tästä päivästä ja onnellisesta sekä toimivasta parisuhteestamme?