maailma romahti loppiaisena
Sain loppiaisiltana tietooni, että vaimoni tulisi viettämään hotelliyön toisen miehen kanssa; miehen johon hän oli tutustunut uudessa työpaikassaan, jossa oli aloittanut vasta syksyllä. Teko paljastui yhteiseen sähköpostiin tulleesta hotellivarausjärjestelmän ilmoituksesta, jossa oli molempien nimet. Vaimoni lähetti kyseisenä iltana minulle tekstiviestin, jossa hän kertoi jäävänsä illanviettoon ja tulevansa seuraavana päivänä kotiin. Kaikki sisälläni romahti, soitin vaimolleni ja kerroin tietäväni, mitä hän tulee tekemään. Vaimoni kiemurteli pystymättä vastaamaan muuta kuin, että pitäisikö tulla kotiin. Sanoin, että tule jos yhteiset vuotemme merkitsevät sinulle jotain. Hänen sanojensa mukaan ne merkitsevät, mutta hän jäi kuitenkin odottamaan miestä. Epätoivon vallassa selvitin miehen puhelinnumeron ja soitin hänelle. Pyysin häntä kertomaan mikä vaimossani kiehtoo häntä ja tietääkö hän mitä on tekemässä minulle ja perheelleni, sekä omalle perheelleen. Hän vastasi samanlaisen elämäntilanteen ja helppouden puhua vaimoni kanssa johtaneen tähän. Pyysin häntä olemaan ajamatta yhteiseen hotellitapaamiseen.
Seuraava yö meni nukkumatta ja aamu vaimoa odottaessa oli todella kauhea. Kun hän palasi näin kaikesta miten tapahtuma kalvoi häntä. Halusin vaimon kertovan, mitä kaikkea heidän välillään tapahtui ja hän tunnustikin yön johtaneen puhumisen lisäksi seksuaaliseen kanssakäymiseen. Pahoinvointini vain lisääntyi ja en enää kunnolla pystynyt kommunikoimaan.
Alkujärkytyksen jälkeen puhuimme asiasta ja hän kertoi edelleen rakastavansa minua valtavasti. Olin valmis anteeksiantamaan tilanteen, kunhan aikaa kuluu ja pystyn käsittelemään asian. Olisin mielestäni pystynyt siihen, sillä vaimoni on elämäni rakkaus.
Ahdistus siitä, että mies jonka kanssa hän petti minua, teki sen myös ilmoittamatta omalle perheelleen ajoi minut vielä ottamaan yhteyttä mieheen ja pakotin hänet kertomaan omalle vaimolleen tilanteesta. En voi ymmärtää ihmisiä, jotka ajavat kaksi perhettä ahdinkoon vain toteuttaakseen omaa hetken nautinnon tarvettaan. Toisessa päässä vaimon mitta tuli kerralla täyteen ja hän vaati miestään allekirjoittamaan eropaperit. Mies oli nimittäin kertonut rakastavansa vaimoani ja haluavansa elää hänen kanssaan lopun elämäänsä.
Tieto siitä, että miehen perhe hajosi, ajoi vaimoni kummalliseen syyllisyyden tunteeseen. Vaimo sanoi, että hänen velvollisuutensa on olla miehen kanssa, koska on ollut osasyyllinen hänen perheensä rikkoutumiseen. Välillä hän on halunnut peruuttaa kaiken ja unohtaa hänet, mutta pari päivää sitten hän sanoi haluavansa yrittää parisuhdetta miehen kanssa ja vaati minua allekirjoittamaan eropaperit, minkä teinkin.
Nyt elän totaalisen hämmennyksen ja tuskan vallassa. Miten 19 vuoden avioliiton jälkeen (ovat hänenkin mielestään olleet todella hyviä, puutteita on ollut, mutta niistä on aina keskusteltu hyvässä hengessä ) voi noin helposti ryhtyä suhteeseen, jonka hän toivoo kestävän loppuelämän, sillä hän ei tahdo jäädä yksin. Nyt käyn yksin terapiassa ja tukeudun ihaniin ystäviin, jotka haluavat auttaa, mutta olen samalla huolissani, miten selviän yrittäjänä yksinäisestä arjesta maaseudulla kuormittamatta lapsiani ja läheisiäni liikaa.