Hei Rakkauden armoton sähläri,
tiedän miltä sinusta tuntuu vaikka en itse olekaan kokenut mitään noin dramaattista kuin sinä. Jouduin kokemaan viimeisimmässä suhteessani myös hieman luottamuspulaa, joka on erittäin raastavaa ja tekee lähestulkoon hulluksi ja epäilemään toisesta aina sitä pahinta ja syyttää ehkä jopa syyttä suottakin.
Kerroit, että kaipaat ehkä jonkun lohduttavan halauksen. Sitä en ehkä pysty sinulle antamaan, tai en tiedä, mutta kerron oman näkemykseni sinun tilanteesta.
Ihan ensin kysyisin, että miten pitkään olette olleet yhdessä? Mielestäni et sitä maininnut kirjoituksessasi.
Se, mitä näit kumppanisi facebook-sivuilla on ollut varmasti suuri järkytys. Sanon suoraan kaunistelematta, että sinuna uskoisin sitä mitä näit eli jos siellä on suoraan kirjoitettu toiminnasta siellä ja täällä, näin ja noin, niin onhan se lähes 100 % varmaa, että heidän välillään on ollut jotain fyysistä toimintaa. Ei varmasti ole jäänyt kirjoittamisen asteelle. Uskon, että tiedät sen itsekin. Ja vaikka ei olisikaan ollut fyysistä, niin mielestäni jo pelkästään tuon tyylinen kirjoittaminen ei ole soveliasta parisuhteessa olevalle. Se on todella loukkaavaa ja ala-arvoista!
Se, että kumppanisi sanoo hänellä olevan nyt luottamuspulan sinua kohtaan, on myös ihan luonnollista. Tietysti hän kokee, että hänen yksityisyyttä on rikottu ja sehän onkin rikos (syyllistyin itsekin yksityisyyden rikkomiseen suhteessani). Ja hän nostaa varmasti suuremmaksi numeroksi luottamuspulan sinua kohtaan, jotta sen varjolla hänen tekosensa (sekstistiset kirjoittelut) jäisi vähäpätöisemmäksi tekoseksi ja yrittää tehdä sinusta nyt tavallaan sen suuremman "rikollisen". Mutta, muista kuitenkin mitä siellä facessa näit vaikka kumppanisi miten syyttäisi nyt sinua.
Teit tosiaan väärin kun katsoit hänen faceviestit, mutta itse olen sitä mieltä, että jos on pienikin aavistus, että asiat eivät ole ihan kunnossa, niin jostakin se selvyys on saatava ja silloin taitaa yksi vaihtoehto olla juurikin viestien tutkiminen. Itse tutkin suhteessani mieheni tekstiviestit ja löysin sieltä jotain, josta todellakin loukkaannuin. Kerroin tietysti miehelle mitä olin tehnyt ja pyysin anteeksi ja todellakin kaduin, mutta toisaalta, sainpahan tietää jotain mitä en ehkä muuten olisi saanut koskaan tietää.
Jotta tämän tyylisiin tekosiin ei tarvitsisi sortua, korostan parisuhteessa kommunikoinnin ja avoimuuden tärkeyttä. Meidän parisuhteessa oli tosi pahoja kommunikointiongelmia miehen puolelta. Kun toinen ei puhu ja itse saa tietää asioista muuta kautta, se todellakin loukkaa.
Kumppanisi sanoo, että et ole panostanut suhteeseen oikein. Ette siis ilmeisesti ole koskaan keskustelleet asiasta? Eikö kumppanisi koskaan kertonut toiveistaan?
Oma suhteeni eteni tosi nopeasti, muutin mm. miehen ja tämän lasten kanssa saman katon alle, mutta se ei toiminutkaan ja jo 6 kk kuluttua muutosta muutin omaan asuntoon. Tämän jälkeen välimme tietysti hieman viilenivät, mutta jatkoimme suhdettamme. Yritin matkan varrella kertoa, että minusta tuntuu, että välit ovat viilentyneet, mies etäinen, olemme enemmänkin kavereita ym, mutta mies ei tuntunut oikein ymmärtävän mitä hänelle puhuin. Kun hän ei kertonut minulle ihan oleellisistakin asioista, syytti huonoa muistiaan ja kun hänellä on arjessa niin paljon kaikkea muutakin jne. Joitain asioita kyllä muisti kertoa entiselle naispuoliselle työkaverilleen sekä toiselle kaverilleen, mutta ei minulle! Tämän koin tietysti erittäin loukkaavana.
Mielestäni parisuhteeseen panostaminen on jotain aivan muuta kuin matkojen varaaminen ja kivojen ostaminen. Oikeesti! Panostaminen on sitä, että asioista jutellaan, toinen pidetään ajan tasalla, kysytään mitä toiselle kuuluu, osoitetaan hellyyttä, arvostusta ja kunnioitusta. Eli ihan perusjuttuja, ei panostamisen tarvitse olla mitään glamouria! Tai itse en ainakaan sellaista panostamista kaivannut vaan jotain aivan muuta. Jos kumppanisi mielestä panostaminen on matkoja ja lahjoja, niin teillä taitaa olla hieman erilaiset elämänarvot? En tietenkään kiellä etteikö välillä ole ihan kiva tehdä joku pieni matka tms. Ainahan se piristää ja on kahdenkeskistä laatuaikaa.
Ei mulla ole nyt mitään selkeitä ohjeita miten sinun tulee toimia. Tietysti olisi ihan paras jos voisitte keskustella kumppansi faceviesteistä, mutta luulenpa ettei hän tule koskaan kertomaan totuutta jos on tuolle linjalle jo lähtenyt, että väittää tapahtuneen jääneen vain kirjoittelun asteelle. Reiluahan se olisi sinua kohtaan kertoa totuus, mutta niin tulee tuskin koskaan käymään. Tiedän, että tuskin koskaan pystyt enää luottamaan kumppaniisi ja se on tosiaan raastavaa ja vie pohjan koko parisuhteelta. Elämä on jatkossa toisen tarkkailua ja epäilemistä. Se ei ole kivaa toiselle, mutta ei etenkään itselle. Siinä hajoaa pää.
Mikäli sinulla on halua jatkaa parisuhdetta, suosittelen, että otat asiat rohkeasti puheeksi. Eivät ne vaikenemalla ja maton alle lakaisemalla parane. Yritä saada kumppanisi kertomaan mikä hänen mielestään suhteessanne on pielessä, niin pielessä, että täytyy hakea läheisyyttä ja seksiä muualta? Kysy, miksi hän ylipäätään on sinun kanssasi? Kysy, onko hänen käytöksensä (vaikka jo pelkkä kirjoittelu) mielestään korrektia ja kunnioittavaa sinua kohtaan.
Oma tilanteeni on nyt se, että viimeisin ero (vuosi ollut on-offia) oli 3 viikkoa sitten. Tänään tavattiin, juteltiin ja mietittiin olisiko meistä vielä pariksi. Mies pelkää, että juttu loppuu taas kuin seinään hänen puutteiden (kommunikointiongelmat) takia ja samaa pelkään minä + menneisyydessä joitakin asioita, jotka ovat aiheuttaneet luottamuspulaa, joten tietysti mietin pystykö luottamaan toiseen ja tavallaan unohtamaan menneet. Päätettiin ottaa aikalisä. Ehkä olisi parasta jatkaa vain kaveripohjalta, koska olemme jo niin monta kertaa eronneet, että kyllä tämä juttu taitaa olla nähty. Mutta kun ei haluaisi luovuttaa ja kuitenkin tykkää toisesta. Vaikeaa ☹️
Niin, en nyt varmaan antanut sinulle sitä lohduttavaa halausta enkä muutenkaan osannut kirjoittaa järkevästi ja osa tekstistä varmaan asian vierestäkin, mutta toivon tosiaan sinulle parasta ja voimia ja toivottavasti itse osaat tehdä sen oikean valinnan elämässäsi. Itse kun en näytä sitä osaavan tehdä ja se tekee elämästä tällä hetkellä melko hankalaa.