luottamuksesta ja pettämisestä
eli jatkan vastaamista tuolta miten eroon epäilystä?-viestiketjusta, kun minä innostuin urpon kanssa tällaiseen käsite-peliin ehkä enemmän.
kun mun nyt tarttee tarkentaa ainakin, mitä käsitän pettämisellä. mun mielestä pettäminen on sitä, että tarkoituksella omalta kumppanilta salaa muut suhteensa. en pitäisi humalaista jonkun kanssa sänkyyn eksymistä välttämättä ”pettämisenä”, ellei se sitten ole toistuva käyttäytymismalli. tuo on ehkä se rajatapaus, jossa en tiedä olisko ihan välttämätöntä kertoa omalle rakkaalle. itse kertoisin kyllä. ja mun mielestä seksi ei ole mikään ainoa kriteeri todellakaan sille, että onko pettänyt. itse pystyisin tuollaisen yhden yön vahingon antamaan anteeksi aika helposti. tarkoituksellinen toiminta ja salaaminen on ihan eri juttu.
kyllä minusta pettäminen on pelkuruutta. ja sitä ettei anna kumppanilleen todellista valinnan mahdollisuutta. jos toinen luulee, että meillä menee hyvin (ja voihan mennäkin), mutta ei haluaisi olla suhteessa, jossa kumppanilla on myös toinen suhde/suhteita. mitä todellista valinnan mahdollisuutta ihmisellä tällöin on? mun mielestä on silloin pelkuruutta pettäjältä, että haluaa itsekkäästi pitää sen parisuhteen olemassa. jos ei ole pelättävää, niin miksi EI kertoisi muista suhteistaan…?
minä en sano, että ihminen, joka on pettänyt, on aina pelkuri. tai, että ihminen, jolla on vaikka kaksi parisuhdetta, mutta kaikki osapuolet tietävät missä mennään, olisi pelkuri. ylipäänsä ihmisillä on niin monia tapoja elää ja olla, etten haluaisi edes mestaroida kenenkään elämää. korostan, että nämä on mun mielipiteitä, en yritä olla mikään totuuden torvi… on mulla ystäviä, jotka ovat pettäneet ja varmaan tulevat pettämään, ja ihan ystäviä ovat silti. olen heille sanonut, että minusta tuo on väärin ja että mieti nyt mitä teet ja mitä haluat.
musta on todella luonnollista kysyä, että mitä MINÄ tein/teen väärin ja mikä minussa on vikana, kun tuo toinen pettää. musta on ristiriita siinä (urpo), että tuollaista ei kannattaisi miettiä, jos toisaalta olet sitä mieltä, että vain itseä ja omaa toimintaa voi muuttaa. (minäkin muuten olen jälkimmäisestä samaa mieltä.) jotenkin kuulostaa vähän tekniseltä(?) tai en tiedä.. ihan kuin jostain oppaasta otetulta välillä se, mitä kirjoitat. ei pahalla. musta vaan ei voi olla oikein mahdollista parisuhteessa niin järkiperäisesti miettiä kaikkea, kun tunteet voipi olla aika vahvoja myös…😉
siitä, miten iso loukkaus on ollut, niin tarkoitin juuri sitä, että miten paljon ja miten syvältä pettäminen on satuttanut. enkä minäkään usko, että se on suhteessa siihen tekoon tai tekoihin. mietin tässä muuten, että kirjoitetaankohan me aina samasta asiasta. mä yritän miettiä näitä asioita omalta kantilta (eli aika teoreettisesti, kun en itse ole pettänyt ketään). petetyksi tulemisesta tosiaan on kokemuksia, mutta luulen päässeeni niistä kohtuullisen hyvin yli nykyään. sinun taustasta en silleen tiedä, että millaisiin kokemuksiin nämä sun mielipiteet liittyy. (eikä tartte vastata, tarkoitus ei ole urkkia…) kun mun mielestä on niin iso ero siinä, onko ollut vaikka pitkään kestänyt toinen suhde, jossa on tunteet olleet vahvasti mukana, tai sitten jotain muuta, esim. ”pelkkää seksiä”. ei sitä, etteikö monilla tavoin pystyisi toista pahasti loukkaamaan.
nyt ei ole taas sitä viestiketjua auki, enkä siis muista mitä siellä lukee. palailen myöhemmin.
voimaa.