Loppuelämä rajatilapersoonan kumppanina?
Oma tarinani on ehkä hieman tylsempi kuin monien muiden tänne kirjoittavien. Ei ole pettämistä (tietääkseni) eikä fyysistä väkivaltaa. Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä yli 10 vuotta, hän muutti luokseni jo parin kuukauden jälkeen, minkä tietysti näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt soittaa hälytyskelloja. Olin juuri lopettanut edellisen suhteen, jossa ex oli epävakaa luonne eikä tietysti tullut mieleenkään että salama iskisi heti uudelleen samaan puuhun.
Kai elin laput silmillä ensimmäiset 10 vuotta ja toisekseen ilman lapsia elämä on helppoa jopa rajatila/epävakaan persoonan kanssa. Tarinan kaari lienee monelle tuttu. Voimakas alkuihastus, toinen ihminen tuntuu olevan juuri se oikea, kaunis, ihana, positiivinen ja palvoo minua. Puoli vuotta ja seksielämän ongelmat alkavat ja toisen temperamentti alkaa tulla esille. Narsistisia raivokohtauksia. Kotitöiden tekeminen vähenee aste asteelta, kunnes lopulta hän huolehtii vain omista pyykeistään, meikeistään jne. Imuroi ja siivoaa vain kun hänen vanhempansa ovat tulossa tarkistuskäynnille pitääkseen yllä kulissia. Usein valittaa ja huokailee tehdessään kotitöitä. Hermostuu lattialle jätetyistä ”esteistä”, heittelee leluja, paiskoo kaapin ovia jne. Lasten synnyttyä vaikea luonne tuli selkeämmin ilmi. Yöherätykset lipuvat minun hoidettavakseni tai aiheuttavat raivarin mikäli on hänen vuoronsa (olemme sopineet vuorot). Hän esittää nukkuvaa tai ei vain herää lasten itkuun. Itse säntään aina vaistomaisesti pystyyn oli minun vuoroni tai ei ettei muut taloudessa herää. Nuoremman synnyttyä minä siirryin kokopäiväisesti vanhemman lapsen hoitajaksi. Imettäminen oli hänelle hyvä syy nukkua aina aamuisin pitkään ja valvoa yöllä myöhään ottaen ”omaa aikaa”. Päivisin puolisoni liukenee paikalta muihin mukavampiin kotitöihin kun olisi vaipanvaihdon tai lasten ruokkimisen aika. Omat tarpeet ovat usein etusijalla, nälkä, työongelmat, vessakäynnit, tärkeät viestit ja puhelut jne. Usein selkävaivoja, migreeniä, polvivaivoja mikä estää nousemasta sohvalta lapsi sylissä tai nostamasta lasta pinnasänkyyn. Väsymys on yleinen ongelma, usein katsoo TV:tä tai näplää kännykkää lasten päiväunien ajan ja taktisesti alkaa itse päiväunille kun lapset heräävät. Hän tietää etten uskalla herättää. Voin jatkaa listaa toisessa viestissä, pointti varmaan tuli selväksi.
Mutta kuten rajatilapersoonilla on tapana, välillä kaikki voi olla hyvin pitkiäkin aikoja. Hän pelleilee lasten kanssa ja ei hermostu yhtä helposti kun muulloin. Kotitöitä hän tekee hyvin, vaikkakin hieman turhia asioita ja liioitellun hitaasti. Minun kuulumisia hän ei yleensä kysele, mutta osoittaa välittämistään ostamalla usein yhteisiä herkkuja. Hän ei tee ruokaa. Viime aikoina elämä on helpottunut hänen käydessä töissä ja itse olen täysipäiväisenä koti-isänä. Jäin pois omista töistäni vapaaehtoisesti (enkä ole etsinyt uusia töitä) koska puolisoni ei tuntunut pärjäävän kotona edes kolmea päivää viikosta jonka kävin töissä. Hän soitteli töihin kertoakseen joko jotain täysin turhanpäiväisiä uutisia, tai valittaakseen miten mahdoton vanhempi lapsi on ollut, miten pienempi muksaisi päänsä tai miten väsynyt hän on. Kotiin tultuani lastenhoitovastuu siirtyi välittömästi minulle. Jos olin ollut ylitöissä, odotti kotona usein raivari. Jos kävin ruokakaupassa, hän kummasteli miten siellä meni niin kauan. Jääkaapin ollessa ”tyhjä” (vaikka se olisi täysi) se on minun vikani. Hän on hyvin tarkka siitä mitä syö. Ostan aina kaupasta vääriä ruokia tai vääriä määriä. Joskus löysin hänet makaamasta sohvalta ja esikoinen oli laitettu pinnasänkyyn jäähylle. Silloin tällöin oli vaipatkin vaihtamatta ja ruokkimisen suhteen oli menty edellispäivän roskaruoan tähteillä. Hän ei juuri koskaan käynyt ulkona lasten kanssa ollessaan äitiyslomalla. Huutaa ja läksyttää lapsia asioista (yleensä sotkemisesta) joita 0-2 vuotias ei vain yksinkertaisesti voi osata tai ymmärtää.
Mutta takaisin varsinaiseen ongelmaan. Tässä tilanteessa kuitenkin pystyy elämään. Pärjään ihan hyvin kahden lapsen kanssa kotona ja kun he siirtyvät päivähoitoon, pääsen itsekin taas työelämään ja saan vaihtelua tähän 24-7 työpaikkaan. Ajoittain pystyn myös tekemään kotona remonttitöitä, pihatöitä ja saan pari kertaa vuodessa käydä jopa baarissa (vaikkakin hän yrittää sanella monen aikaan voin lähteä ja monelta täytyy palata). Olen jopa päässyt kavereiden kanssa mökille pari kertaa (raivareita tulee ennen ja jälkeen, mutta pääsen kuitenkin). Avioehtoa ei ole ja erotessa lapset menettäisivät tämän lapsuuskotinsa. Tarvitsisin säästöni pystyäkseni pitämään talon. Hänelle olisi myös erittäin raskasta huolehtia lapsista edes vuoroviikoin. En osaa kuvitella mikä vaikutus lapsiin olisi. Yksinhuoltajuus ei ole vaihtoehto kumpaankaan suuntaan.
Toisaalta mietin myös onko oikein jättää ”sairas” ihminen yksin, varsinkaan kahden pienen lapsen kanssa edes vuoroviikoin. Kestäisinkö itse olla erossa lapsista jopa viikkoa? Olen luopunut ajatuksesta muuttaa häntä. Ennemminkin yritän nyt löytää mekanismeja joilla itse voisin olla onnellinen tässä tilanteessa ja hänestä huolimatta. Olen päättänyt etten aio sietää häneltä alistavaa ja manipuloivaa käytöstä itseäni tai sukulaisiani kohtaan, mutta vastarinta tietysti aiheuttaa aina riitoja ja siten stressiä meille kaikille. Ehkä avioerolla uhkaaminen mikäli hän ei mene terapiaan, olisi yksi mahdollisuus. Suurin tekijä tässä ehkä on pettymys itseeni, että suljin silmäni hänen ongelmiltaan koko suhteen alkuvuosien ajan ja tajusin ne vasta nyt toisen lapsen syntymän jälkeen.
Tällä hetkellä vain katselen tilannetta ja odotan kai jotain merkkiä mitä tehdä. Hän on itse riidan hetkellä uhannut avioerolla (vaikka tasan tarkkaan tiedän että hän juuri pelkää sitä eniten) ja on antanut ymmärtää että vie lapset mukanaan ja muuttaa takaisin lapsuudenkotiinsa toiselle paikkakunnalle jos niin käy. Toisaalta raivareiden aikana hän puhuu paljon muutakin mitä ei tarkoita, esim sanoi hakkaavansa esikoisen mikäli koskee hänen meikkeihinsä. Tiedän ettei hän käyttäisi fyysistä väkivaltaa. Tuollaiset lausahdukset kuitenkin jäävät mieleen. Olen varmasti huono aviomies tällä hetkellä, mutta tämä kaikki vaivaa sen verran paljon että on vaikea osoittaa aitoa läheisyyttä ja hellyyttä puolisolleni teeskentelemättä. Vaikea antaa suukkoja tai ostaa lahjoja kun tunnen ettei hän ansaitse niitä. Kuuntelen kuitenkin hänen huoliaan ja pyrin tukemaan. Olemme enemmänkin tiimikavereita. Jos hän aidosti sanoisi haluavansa eron, ilman riitoja rahasta tai lapsista uskoisin olevani hyvin tyytyväinen kuulemaani. Eikö se kerro jo aika paljon missä mennään? Yritän saattaa lapsia yhteen hänen kanssaan esimerkiksi vaipanvaidossa ja nukuttamisessa. Varsinkin pienempi tuntuu kovasti kaipaavan kiireisen äidin syliä. Se on yksi ärsyttävimmistä piirteistä, että hän ei oma-aloitteisesti oikein tee mitään lasten kanssa. Aina pitää kehoittaa tai jopa käskeä ja vedota siihen että nyt olisi hetki ”äiti-lapsi” aikaa.
Tuntuu, että joutuisin nyt tutustumaan koko ihmiseen alusta alkaen ja opettelemaan hyväksymään nuo piirteet jotka luonnollisesti olisivat lopettaneet suhteen jo kauan sitten ellen olisi ollut niin tyhmä. Tähän liittyy myös toki oma luonteeni joka on vastuuntuntoinen, kiltti, naiivi, konflikteja välttävä, luottavainen. Kukaan suvussani ei ole ottanut koskaan avioeroa. Itsetuntonikaan ei ole ihan vahvimmasta päästä. Meni pitkään että edes koskaan uskoin löytäväni elämänkumppania ja aiemmin uskoin että mikä tahansa suhde toimii jos vain on järkevä, uskollinen, sinnikäs eikä luovuta. Nykyään tätä palstaa lukiessani olen melkeinpä sitä mieltä, että monien ihmisten pitäisi luovuttaa itseasiassa paljon helpommalla ja aikaisemmin. Toimiva suhde vaatii kaksi tervettä ihmistä samoin kuin lapsille terve kotikin. Mutta onko tämä ympäristö riittävän ”terve” lapsille vai olisiko parempi kaksi erillistä kotia, joista ainakin toinen olisi ”terve”? Näitä asioita pähkäilen.