Liian monta mutkaa..
Olen kirjoittanut elämästäni kerran aiemmin tänne otsikolla kriisistä toiseen.
Olen alkoholistiäidin lapsi. Lapsuutta väritti pelko ja häpeä. Äiti lähti viinan viemänä, kun olin ala-asteikäinen. Suhde isään oli hyvä. Isä kuoli syöpään, kun olin täysi-ikäiseksi ehtinyt. Olen vanhempieni ainut lapsi.
Parisuhteeni olen aloittanut jo 16 vuotiaana. Avioliitton on mahtunut uskottomuutta, taloudellisia vaikeuksia, konkurssi, keskenmenoja, lapsen syntymä sairaana, monta vaikeaa tehohoitoa ja kuitenkin yllättävä kuolema, riitaa, valheita ja epätoivoa. Paljon hyvääkin. Ilonaiheita, lasten syntymät, kasvu ja kehitys, muutama hyvä ystävä, työssä menestyminen.
Sosiaalista verkostoa ei meillä juuri ole vaan elämme hyvin tiivistä perhe-elämää.
Elämässä on kuitenkin aina säilynyt se punainen lanka. Se valonpilkahdus, joka tuo arkeen voimaa ja elämään tavotteita ja haaveita. Se syy, miksi elää ja nähdä elämän kirkkaat sävyt.
Sairastuin alkuvuodesta rintasyöpään. Olen alle 40v ja nuorin lapsista aloittaa koulun syksyllä, vanhinkin alaikäinen.
Sairastuminen on nostanut pintaan kaikki läpikäymättömät kriisit, kohtaamattomat ongelmat. Sairaus on muuttanut minua ja perheen arkea. Se mitä olin aiemmin, en ole enää. En fyysisesti tai henkisesti. Omakuvaa on vaikea hahmottaa. Hoidot ovat raskaita ja elämää värittää epätietoisuus tulevasta; selviytymisestä, sairauden uusiutumisesta, parisuhteesta ja sairauden vaikutuksesta perheeseeni ja työsuhteeseeni.
Ensimmäistä kertaa olen lähtenyt hakemaan perheellemme apua. Aiemmin on ollut liian vahvana ajatus, että yksin ja itse on selvittävä. Apua on ollut vaikea vastaanottaa ja nyt huomaan, että sitä on myös yllättävän vaikea saada.
Naivi usko elämään, oikeudenmukaisuuteen ja selviämiseen on koetuksella. Lapset antavat arkeen iloa ja valoa, voimaa nousta aamuisin. Lasten kanssa jaksan hyvin ja suhde muksuihin on hyvä. Mutta muuten olen kadoksissa.
Ensimmäistä kertaa koen voimavarani valuneen loppuun. Tähän saakka on selvitty, selviydytty ja löydetty tunnelin päästä valoa. Entä tästä eteenpäin? Tämän elämän varrella tuntuu olleen liian monta mutkaa.. Maileena