Hyvä Muutikki1
Toivottavasti olet selvinnyt joulun ja uuden vuoden juhlinnoista jotenkin. Kun on väsynyt ja epätoivoinen, pelkkä ajatuskin juhlapyhistä ja ylimääräisestä hässäkästä tuntuu ahdistavalta.
Joka tapauksessa haluan rohkaista sinua eteenpäin elämäsi tärkeimmällä tiellä: olemaan äiti lapsillesi. Se ei ole helppoa, välillä ihan pirunmoistakin, monta kertaa olin itsekin valmis liimaamaan postimerkin takamukseen ja lähettämään Timbuktuun. Tätä puhun nyt yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella.
Olen joskus vuosia sitten kirjoittanut tälle palstalle. Elämä oli silloin todella ahdistavaa. Avioliitto oli huonossa jamassa, perheessä sairastettiin sekä fyysisiä että henkisiä sairauksia, vilkas esikoinen pahassa murrosiässä ja kaikenlaisissa hankaluuksissa (sekä koulusssa että kotona), vanhat appivanhemmat sairastivat ja tarvitsivat apua, oli paljon töitä sekä maatilalla kotona että ansiotyössä kodin ulkopuolella.
Tuossa hullunmyllyssä eivät voimani tahtoneet riittää hyvään vanhemmuuteen. Aviopuoliso ei sattuneesta syystä oikein osannut/halunnut/ kyennyt auttamaan ja uuvuin aikalailla. Elämä oli yhtä tappelua, huutoa ja tarpeeksi pahaksi äityessään tilanne meni käsirysyksi murkkuikäisen kanssa. Sellaisten tilanteiden jälkeen olin aivan loppu, tunsin olevani maailman huonoin äiti. Tilanteita yritettiin selvittää jotenkin kotonakin, mutta ei aina niin hyvällä menestyksellä. Kouluhankaluuksien takia sain murkun onneksi lähtemään koulukuraattosille, jonka luona kävin myös itsekseni juttelemassa. Sillä saatiin ainakin aikaa kulumaan ja uskottiin parempaan huomiseen. Myöhemmin olen pystynyt itse työpaikkapsykologilla ja perheasianneuvottelukeskuksessa juttelemaan sekä avioliiton solmuista että lastenkasvatuksesta.
Molemmista paikoista olen saanut neuvoksi puhumisen. Koskaan ei ole liian aikaista tai myöhäistä puhua. Kukaan ei ole täydellinen äiti ja myös epäonnistuminen kuuluu vanhemmuuteen, on vain hyvä osata myöntää se ja pyytää tarvittaessa anteeksi. Tilanteissa äiti on yrittänyt parhaansa, käyttänyt kaikki voimansa, mitkä sillä hetkellä ovat olemassa. Enempään äiti ei ole kyennyt.
Hae siis aivan ensiksi itsellesi keskusteluapua. Se vaatii kyllä sen, että lähdet liikkeelle, mietit paikan ja hankit ajan. Miten olisi vaikka lapsesi koulukuraattori, siellä voi mielestäni käydä myös yksin juttelemassa lapsesta. Voisit saada tukea vanhemmuuteesi. Kun asioita pohdiskelee yksin, niillä on tapana kasvaa vuoren kokoisiksi. Keskustelun jälkeen olo on aina kevyempi, vaikkei kaikki kerralla ratkeakaan. Sitä paitsi elämä vain on sellaista, ettei taida ongelmatonta aikaa tullakaan. Ne vain muuttavat muotoaan...
Nyt vuosien jälkeen kun tuo levoton murkku on kasvanut jo isoksi ja on hyvää vauhtia löytämässä paikkaansa elämässä, ristin usein iltaisin käteni ja kiitän Luojaani siitä, että asioista on selvitty. Asioista on juteltu ja monista löydetty yhteinen sävel. On äärimmäisen helpottavaa huomata, että vaikka on töpeksitty, niin jossain on myös onnistuttu: nuori kykenee itsenäiseen ja ainakin toistaiseksi tasapainoiseen opiskelijaelämään.
Lasten kanssa sinulla on edessä ilmeisesti vielä paljon työntäyteisiä vuosia, murkkuikää ym. ym. Hae siis keskusteluapua ja koeta saada apua lasten isältä, mikäli sellainen on kuvioissa. Tulet kyllä selviämään, koska olet jo aloittanut keskustelun esim. tällä palstalla. Lapset ovat elämäsi tärkein asia, ainakin minulla on niin ollut, joten pidä itsestäsi huolta. Pahinta mitä lapsillesi voisit tehdä on, että tekisit itsellesi jotain pahaa. Joten tsemppiä sinulle ja parempaa uutta vuotta!