Lapsuuden traumat ja niiden vaikutus perhe-elämään
Hei, olen aivan uusi kirjoittaja ja etsin vertaistukea.
Olen joutunut varhaislapsuudessa useamman vuoden ajan seksuaalisesti hyväksikäytetyksi todella julmalla tavalla. Olen ollut myöskin koulukiusattu, sitäkin jatkui useamman vuoden. Kiusaaminen oli käsittämättömän sairasta, varsinkin kun kyseessä olivat tytöt ja luokkatovereita. He mm. uhkailivat partakoneen terillä ja jopa kerran kuristivat köydellä, aiheuttaen minulle, pienelle tytölle, tajunnan menetyksen. He kiristivät karkkia, rahaa, tekivät vaikka mitä ilkeyttä…neljännen luokan jälkeen nämä kiusaajani siityivät toiseen kouluun, mutta syrjintä muiden luokkatovereiden taholta jatkui siitä huolimatta.
Olen sairastanut muutaman masennuksen 90-luvulla. Ollut työpaikkakiusattu ajoittain, kärsinyt paniikkikohtauksista, joita ei ole hoidettu mitenkään. Masennusten ja vaikeiden elämäntilanteiden takia olen käynyt terapiassa joitakin jaksoja.
Pääsin 2006 syksyllä KELA:n kustantamaan työuupumuskuntoutukseen. Työmenetelmänä siellä oli psykodraama ja kuntoutus on nyt päättynyt.
Kuntoutuksen viimeisellä jaksolla suorittamani draama jäi jotenkin päälle (aiheena koulukiusaus) ja hakeuduin uudelleen terapeuttini vastaanotolle.
Nyt tunnen välillä suurta ahdistusta ja tuskaa, kun nämä lapsuuden muistikuvat ovat lähteneet vyörymään tajuntaani. Aikaa tapahtumista on n. 50 vuotta ja olen elänyt nämä kaikki vuosikymmenet täysin dissosioiden nämä kammottavat asiat.
Nyt olen todella hämmentynyt kun lapsuuden illuusio on tuhoutunut. Vihaan itseäni, vaikka minun pitäisi vihata niitä, jotka ovat tehneet minulle pahaa. Pelkään, mitä nämä kaikki koetut asiat ja niiden prosessointi tulevat vaikuttamaan perhe-elämääni. Yritin jotenkin varovasti aloittaa keskustelun mieheni kanssa, haluaako hän tietää jotakin? Hän vastasi, että ei halua tietää mitään, jos asiat eivät koske häntä.
Tunnen olevani todella yksin näiden asioiden kanssa, vain terapeuttini tietää. Siksi haluaisin vaihtaa ajatuksia saman kokeneiden kanssa. Miten olette selviytyneet? 😯🗯️
kevät 2007