Kiitos viesteistä!🙂🌻 Nyt vasta luin ne, anteeksi!
Aloitin kesäkuussa terapian traumaterapeutilla. Puhun puolitoista tuntia viikossa vaikeita asioitani ja terapeuttini tekee muistiinpanoja. Niitä asioita sitten käydään läpi uudelleenkin. Vielä en tiedä millä tavalla siitä on minulle apua 'kaikenkaikkiaan', mutta ainakin minulle on tarpeen puhua vaikeista kokemuksistani. Lapsuudesta en tosin muista paljoa mitään, joten en tiedä miten siellä olleita 'traumoja' voisi käsitellä. Jotain 'oletuksia' on tullut mieleen viime vuosina. Jotkut tunnereaktiot voimakkuudessaan saavat 'tietämään', että joku taustalla oleva juttu on se, mistä voimakkaat tunteet johtuvat. Hiljan esim, tajusin miksi mieheni ulos koneiden pariin haalareissa työhönmeno (siis vapaa-ajalla, kun voisi olla kanssani) saa minut vihaiseksi😠. Lapsuudessa menetin isän pikkusiskolleni (vajaat 2v minua nuorempi, hauskempi ja tempperamenttisempi kuin minä, enemmän isää vaativa, jne), ja sitten isä oli aina töissä (metsässä, pellolla, koneiden parissa, jne) enkä koskaan saanut isäni huomiota🤕. Sitäkin (siis 'isättömyyttä') nyt olen surrut ja siitäkin ollut vihainen silloin, kun suutun kun mieheni on usein ennemmin koneiden (tai formuloiden tm.) kanssa kuin minun kanssani. Toki varmaan ihan oikeutetusti olen myös mieheni käyttäytymisestä vihainen ja surullinen. - Kerron mielelläni lisää kokemuksistani terapiasta, kunhan niitä kertyy. Paljon on mielestäni tullut esiin ja tuntemuksiini jo nyt. Esim. kerran pyörälenkillä itkin tosi syvää itkua juuri vanhempieni pienen tytön tarpeiden näkemättömyydestä, itkin sitä että olin jäänyt niin paljoa vaille😭. -Joitakin vuosia sitten sain sisältäni vastaukseksi kysymykseen 'kuka minä olen?' sanat 'olen muodoton, nimetön ja sisällyksetön'. Kun pohdin mistä sellainen 'olemattomuuden' (em. sanojen kuvauksen mukaista ei ole ollenkaan) tunne voi olla tullut ja kun löysin samoihin aikoihin sairaalakuitin 15 päivän sairaalassaolostani 2v5kk:n iässä, tajusin että 'lakkasin olemasta', kun en ollut äitini ja perheeni kanssa. Itkin ja surin tätä asiaa, koin sieltä alkaneen hylätyksi tulemisen tunteeni (mitä olin tosi paljon kokenut koko aikuisuutenikin), ja jotenkin 'sain rauhan' sen suhteen, että helposti koen hylätyksitulemista. Myöhemmin olin samaisessa sairaalassa leikkauksessa, pyysin lapsuuteni sairaalapaperit ja voin taas surra lisää; olin ollut hiljaisenpuoleinen, minulla oli virtsatietulehduksen (mistä kehittyneeseen munuaistulehdukseen äitini isosisko oli kuollut 11-vuotiaana ja mistä äiti kyllä oli puhunut; myös aina käskenyt laittaa villahousut jalkaan ja kieltänyt istumasta kylmillä kivillä) lisäksi bronkiitti ja olin sairastellut reilut 3kk, silloin kuume oli ollut 39 useamman päivän kun minut vietiin sairaalaan. Näitä 'mietittyäni' rukouksessa sain 'kuvan', missä oli 'musta aukko', mihin menin ja sieltä palatessani olin muuttunut. Itkin mielettömästi😭! Myöhemmin sain opetusta, että lapsi saa äidiltään olemassaolemisen tunteen. Ajattelen sen jotenkin kadonneen sairaalaan 'hylkäämisen' seurauksena. Näiden asioiden tajuaminen on auttanut minua todella paljon☺️.
Minuakin on kutsuttu rauhalliseksi! Olisimmekohan jo lapsena opetelleet ja tosi taitavasti oppineet peittämään tunteemme ja näyttämään ihan jotain muuta vaikka 'sisällä myllertää ja välillä on melkoinen tunteiden kaaos'? Minä ainakin koen esim. ihan kokonaan opetelleeni peittämään heikon itsetuntoni; olen sen piilottanut niin hyvin, että vasta viime vuosina itse olen tajunnut että kenties itsetuntoni ei olekaan hyvä, kun on niin paljon sellaista käyttäytymistä ja ajatusmalleja, jotka kertovat heikosta itsetunnosta. Minulla 'patoutumat purkautuvat' yleensä yksinollessani, joskus mieheni läsnäollessa (mutta hän ei yleensä osaa ottaa niitä vastaan vaan liian herkästi puhuu päälle jotain itsestään, mikä minua ärsyttää; haluaisin toisen vain 'vastaanottavan' tuntoni ja ajatukseni ja KAIPAISIN sitä, että saisin lohdutusta, sylin ja lohduttavia sanoja). Olen jopa miettinyt, mistä saisin 'isänsylin', mitä minulla ei ole ollut. Tosin, en muista äidinsyliäkään, mutta äiti oli muuten valtavan huolehtivainen, joten siitä ei ole jäänyt traumaa.
Olisiko siis hyvä kirjoittaa kuvaus lapsuudesta? Mistä sait sellaisen idean? Minäkin olen ihmetellyt, miksi muut muistavat hyvin lapsuutensa tapahtumia, mutta minä en. Tosin, tyttäreni (nyt 18v) kertoi juuri tänään viimeksi, ettei muista lapsuudesta alle 8-vuotiaana mitään. Sitten kyllä tuli esiin jotain, mitä kuitenkin muistaa ekaluokalta. Tyttäreltäni kuoli pikkusisko hänen ollessa vajaa 3v, ja isä lähti täysin yllättäen hänen ollessa 4v5kk vain kuukausi sen jälkeen kun ukki oli kuollut yllättäen, mummi sairasti muistinmenetystä (ja tyttäreni pikkuveljensä ja minun kanssa kävi 'tosi oudoissa hoitopaikoissa' katsomassa), sitten äiti (eli minä) oli tosi huonosti jaksava sen jälkeen. Ei liene ihme, jos ei muista...
Millä tavalla seksuaalinen hyväksikäyttö kirjoittaessa tuli esiin? Muistitko sen siinä yhtäkkiä? Kertooko 'masennussykli' jotain?
Itse tiedän äitini kurittaneen meitä lapsia vitsalla. Muuta muistikuvaa siitä ei ole kuin se, miten näin hänen piiskaavan veljeni takapuolen ihan verille (veljeni koverrettua salin nojatuolin puiseen käsinojaan viirut), ja se miten olen kokenut täysin epäoikeudenmukaiseksi äidin suuttumisen/kurituksen (en muista mitä tapahtui) kun olin ollut naapurissa toisten lasten luona. Ja, kun mieheni kuritti tytärtämme takapuolelle läimäyttäen, olin aivan kauhuissani ja koin sen olevan täysin väärin (laissa kielletty silloin jo). Varmasti tunsin MYÖS lapsuuteni tuntoja. Varmaan tyttäreni muistamattomuuden yksi syy...
Teidän kokemustenne rinnalla omat 'juttuni' ovat tosi pikkuasioita. Toivon etten millään keinolla joudu muistamaan mitään teidän kokemaanne vastaavaa! Kuitenkin 'kaivelen menneisyyttäni', että voisin tietää mikä minulta aina vaan vie voimat (masennus), mikä minut saa voimaan näin huonosti (masennuksen lisäksi välillä pahaa ahdistusta), mikä minua estää elämästä (en tee paljoa mitään, en saa aikaiseksi, en ole pahemmin ollut työelämässä). Omat aikuisuuden traumani (kolmen lapsen kuolemat ja em. jutut) 'riittävät' kyllä syyksi, mutta jollain tapaa pitäisi pystyä nousemaan. Jos terapiassa käsittelen pääasiassa aikuisuuden traumojani, jos en löydä mitään 'vakavaa/pahaa' lapsuudestani, on terapia silti minulle välttämätön, koska voin niin huonosti.
Voimia ja rohkeutta selvittää ikävätkin asiat! Tulee sellainen olo, että olette jotenkin läheisiä, varmaan ymmärtäisitte minua hyvin!☺️ Kauniita syyspäiviä 🙂🌻 !