Hei,
Meillä lapsettomuushoidot jossain vaiheessa - meidän lääkäri on niin kiitollisen ihana, ettei kerro seuraavia vaiheita. Tähänmennessä on tehty tavalliset tutkimukset molemmille ja minulle lisäksi kohdun röntgenet ja MRI sekä kohdun tähystys, jolla varmistui adenomyoosi. Adenomyoosia hoidetaan nyt Zoladex-pistoksilla 3kk. Nyt on tuota hoitoa lähes 2kk takana. Lääkärin varoitteluista huolimatta oloni on ollut hyvä - ainoastaan kuumat aallot ja hurja nälkä ovat vaivaneet, joten ilolla otan vastaan tämän, jos se mahdollistaa tulevaisuudessa raskauden. Syyskuussa mennään takaisin kuulemaan mitä näiden hoitojen jälkeen tapahtuu. Itselleni on helpompaa,kun en tiedä. En voi googlailla, tai sillä ei ole väliä ja se on turhaa. En huoli tulevasta vaan voin keskittyä paremmin tähän hetkeen, tähän hoidon vaiheeseen ja pitää pääni kasassa. Lääkäri kertoo ajallaan, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Useimmiten kommentoin "millos teille?"- kysyjille, että ei ole ajankohtaista tai en tiedä. En koe velvollisuudekseni selittää lapsettomuutta, lapsihaaveita, unelmia ja toiveita ihan jokaiselle. Joillekin hyville ystäville olen kertonut sekä haaveista että hoidoista. Mutta vain niille, joiden tiedän suhtautuvan asiaan realistisestisen järkevästi eikä mentaliteetilla "voi ei, onko teillä vaikeaa?!?!?". En jaksa ruveta lohduttamaan ketään siksi, että meillä ei homma mene ihan niin kuin elokuvissa. Kipu, jota tunnen ystäväpiirin vauvoista on infernaalinen. Tunteet pinnassa ja se ei ole sitä, ettenkö olisi onnellinen heidän puolestaan. Ei heidän perheenlisäyksensä ole minulta pois. Se vain muistuttaa erittäin konkreettisella tavalla siitä, mitä minun on vaikea saada ja mikä toisille tupsahtaa kuin itsestään. Olen joutunut muutaman kerran sopertamaan sanan lapsettomuus, koska tilanne on ollut yksinkertaisesti niin outo. Sen avulla olen saanut ymmärrystä tunnekuohuilleni ja surulleni, joka on ollut näkyvää vaikka ilo olisi ollut normaalimpi reaktio. Rehellisyys ja avoimuus on ainakin miun kohdallani toiminut parhaiten, joskin tarpeellinen määrä itsesuojelua on myös hyvä muistaa. En esittele itseäni "sinä lapsettomana", mutta puhun siitä paljon avoimemmin kuin olisin uskonut aikaisemmin. Ja se helpottaa. Häpeä, epäonnistuminen tai syyllisyys ovat minun asialle antamiani leimoja - läheiset eivät ole noita leimoja minuun lyöneet. Päinvastoin olen saanut osakseni ymmärrystä ja empatiaa, rakkautta, välittämistä ja tarinoita myös toisten vaikeuksista.
Itse olin varsin epäileväinen koko vauva-asian kanssa hyvin pitkään. En ollut lainkaan varma haluanko ikinä lapsia. Perussairauteni takia en ollut varma uskallanko yrittää raskautta: raskauden mahdolliset vaikutukset sairauteen ja sairauden mahdolliset vaikutukset sikiöön, lääkityksen vaikutukset sikiöön...olin pelosta jäykkänä pelkästä ajatuksesta. Olen työstänyt asiaa pitkään ja jutellut monen ihmisen ja asiantuntijan kanssa. Riskiraskaus mahdollinen raskauteni tulee olemaan, mutta siihen on olemassa keinot, jolla sitä myös valvotaan ja seurataan. Todennäköisyys siihen, että raskaus menee hyvin ja lapsi on terve on huomattavasti suurempi kuin se, että jotain menee pieleen. Nyt, mitä pidemmälle prosessissa pääsen, sitä tärkeämmäksi se on muodostunut. Haluan meille pienen. Haluan olla jonkun äiti. Haluan, että voimme yhdessä jakaa vanhemmuuden. Tiedostan myös, että oma tarpeeni olla äiti on varsin itsekäs lähtökohta. Toisaalta, en usko olevani sen huonompi äiti, vaikka motiivini onkin se, että haluan nauraa yhdessä pienen kanssa tai pienelle tai ihmetellä maailmaa samassa tahdissa kuin pieni ihminen sitä oppii ymmärtämään. Luulen, että itselleni olisi varsin kova isku, mikäli nyt kävisi ilmi, että raskaus ei onnistu. Toisaalta olen realisti - en halua roikkua hoidoissa tolkuttoman kauaa. Vuosien löysässä hirressä roikkuminen ei sovi minulle. Roikun hetken. Haluan katsoa tämän kortin. Mutta mikäli ei rupea melko nopeasti jotain tapahtumaan, niin sitten haluan siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Suruun. Haluan surra sen surun pois. Rakentaa elämää ihan toiseen suuntaan. Mutta nyt elän vielä siinä unelmassa, että meille tulee vauva, hoitojen kautta joskus, ei niin kovin pitkän ajan päästä.