Hei,
Olisiko ketään joka haluaisi keskustella oman kokemuksensa perusteella lapsettomuuden aiheuttamasta/vasta pahasta olosta? Luulin tämän aiheen jo sisässäni käsitelleeni ja hyllyttäneeni, kunnes tänä viikonloppuna mieheni sai minut täysin pois tolaltani tökkäisemällä aihetta kesken riitamme. Hänen kommenttinsa ”hyvähän sinun on kun sinulla ei ole lapsia” iski täysin vyön alle. Ensiksikin siksi, että olen koko pienen ikäni huolehtinut ja hoivannut TOISTEN lapsia… eli lapsettomuudesta huolimatta parisuhteissa harteillani on aina ollut tavalla tai toisella kumppanini lapsia. Toisekseen tässä parisuhteessa lapsettomuus on ollut hyvin pitkälti mieheni valinta. Hänen mielestään kun ei koskaan ollut oikea aika, ja nyt minun fysiologinen oikea aikani on kulunut lähes umpeen. Noh, tällä hetkellä parisuhteenikin aika tuntuu kuluvan umpeen. Mutta arvottomuuden tunne siitä, etten ole mitään muuta kuin typerä itseni ei siitä huolimatta häivy. Minulla ei ole itseni jatketta josta ylpeillä. Minulla ei ole ympärilläni niitä, jotka laittavat kädet kaulalleni. Tai jotka antaisivat uutta pontta kun elämä potkii päähän. Tai joiden kanssa voisi nauttia elämän pienistä iloista ja hullutella. Niitä jotka tulisivat uskoutumaan huolineen. En ole äiti, joten en ole mitään, en ole kukaan.
Kuinka monta kertaa olenkaan saanut kuulla ivallisen kommentin ”kyllä sinäkin sitten kun sinulla on omia lapsia tiedät”… Tai kuten eräs ystäväksi siihen saakka kutsumani, kun olin lähettänyt hänelle lahjan ”kyllä huomaa, ettei sinulla ole omia lapsia, ensiksikin koko on aivan liian suuri, ja toisekseen ei lapsiperheessä sitä enää edes löydy tavaroiden seasta kun poika tulee siihen ikään”. Joten onneksi olkoon vaan, kun olet nyt sitten päässyt siihen sivaltelijoiden joukkoon sinäkin. Minä olen vain niin kurkkuani myöten täynnä perheellisten iskuja, aivan kuin he olisivat tehneet jonkun urotyön, josta heille ilman muuta kuuluu mitali jollei useampi, vain siksi, että he ovat voineet toteuttaa elämässään meidän jokaisen haaveen, eli ovat SAANEET lapsia. Ei tietenkään ole heidän vikansa, että olen aina valinnut väärän kumppanin itselleni, johon en ole voinut luottaa. Mutta olkoonkin niin, ettei ole sama asia pitää huolta toisten lapsista, mutta olen niitä minäkin paimentanut ehkä enemmän kuin moni joka saa ensimmäisen oman lapsensa. Joten en nyt aivan idiootti ole lasten ymmärtämisen suhteen. Mutta eihän kyse olekaan siitä, vaan on aina niin kiva näpäyttää, että lällällää minullapas onkin jotain mitä sinulla ei ole aivan kuten hiekkakentän laidalla konsanaan. Ja kuinka totta se onkaan, sillä en koskaan naisena tunne olevani mitään, koska en ole äiti.
Joten olisiko ketään juttuseuraksi joka kipuilee samojen asioiden kanssa?