Läheisriippuvuus - mitä tehdä
Hei
Olen tunnistanut itsessäni voimakkaan läheisriippuvuuden kaikki mahdolliset oireen. Täytän kaikki klassiset merkit läheisriippuvaisesta henkilöstä, paitsi että pystyn jollain tapaa hillitsemään itseäni niin, etten kysele toisen perään tai muutoin ahdista häntä.
Itseäni ahdistan, ahdistan niin paljon että pelkään jopa työkykyni menettämistä. Pelkään, että menetän elämäni ”suuren rakkauden”, tunnen hänen liukuvan pois ulottuviltani. Hän on mieleltään sairastunut ja ahdistunut, ja tarvitsisi todennäköisesti mahdollisimman paljon tilaa. Yritän antaa kaiken tilan, ja olen niin ahdistunut että saan paniikkikohtauksia. Pelkään yksin jäämistä. Tuntuu, että hän on sieluni toinen kappale. Jokin looginen olento syvällä sisälläni ymmärtää, että näin ei ole ja muitakin ”sielunkumppaneita” tulee. Silti tämä tuntuu kuin olisin menettämässä puolet itsestäni.
Minä olen läheisriippuvainen ja hän masentunut. Kuinka olette päässeet ratkomaan omia läheisriippuvaisuuksianne? Onko tämä ”sairaus” joka kulkee mukana läpi elämäni. En tiedä mistä saisin apua. Taloudellisesti omakustanneterapia ei ole mahdollinen, ja jaksaminen on kortilla siihen että lähtisin hakemaan apua pitkän kaavan mukaan terveyskeskuksesta. Koko ajatus tuntuu mahdottomalta.