Läheisriippuvuus ja parisuhde
Olen lähes kolmekymppinen nainen ja ollut nykyisessä parisuhteessani viime kesästä lähtien. Emme asu yhdessä. Takana on useita parisuhteita, joissa kaikissa olen toteuttanut lapsuudesta tuttuja läheisriippuvuusteemoja.
Nykyisessä suhteessani olin erittäin onnellinen kesän ja syksyn, kunnes menetin jälleen kerran sen vähänkin itsenäisyyteni ja takerruin mieheen. Olin onnellinen pitkästä aikaa, monta vuotta kestäneen masennuksen jälkeen. Toisaalta ehkä sekin lienee sitä LR-käytöstä, että olin itsekin tosi (liian) kiva ja ymmärtäväinen toista kohtaan sen muutaman kuukauden. Tavallaan kaikki ongelmat elämässäni olivat jossain taka-alalla enkä murehtinut turhia. Muulloin kyllä mietin ja vatvon murheitani ihan liikaakin.
Nyt pinnalle on päässyt joitakin asioita, joita saatoin ehkä nähdä jo syksymmälläkin, mutta työnsin ne pois mielestä ja nautin siitä onnesta mikä silloin oli. Kynnyskysymyksiksi on nousseet käytökseni läheisriippuvuuden takia. Tunnistan, että teen väärin niin itseä kuin kumppanianikin kohtaan, mutta olen niiiiin alussa/jumissa paranemisen suhteen etten pysty hillitsemään ikäviä tunteita ja reagointia mitä mies saa minussa aikaiseksi. Tiedän, että käytökseni kumpuaa lapsuuden vaille jäämisestä ja kaikista niistä vanhoista haavoista mitä se on elämässäni saanut aikaiseksi.
Miehen kanssa yritän toisinaan olla kiva vaikkei siltä tunnu (väärin itseä kohtaan, koska alan miellyttää toista), yritän olla myös jäkättämättä koska koen sen olevan väärin. En vain tiedä miten ilmaista itseäni siten ettei toinen koe syyttelyä häntä kohtaan. Huomaan syytteleväni mielessäni häntä ja etsiväni syntipukkia ja onnellisuutta hänestä. En koe että mies osaisi tulla keskusteluissa vastaan tai hän tuntuu töksäyttävän jotakin mielestäni väärää. Olen kuin vereslihalla jo valmiiksi ja odotan tietynlaista käytöstä, huomiota ja hellyyttä häneltä. Kuitenkin jatkuvasti petyn koska odotan liikaa tai vääränlaisia asioita. Kontrollifriikkiys on myös ongelmani, haluaisin vaikuttaa kaikkeen koska muuten tunnen menettäväni sen vähänkin otteen elämään.
Tunnistan nämä monet asiat elämässäni, mutta olen silti voimaton ja osaamaton muuttamaan elämääni paremmaksi. En haluaisi luovuttaa parisuhteessa, mutta en tiedä kuinka paljon vastaantulemista toiselta saisi odottaa ja mikä taas läheisriippuvuuteni aiheuttamaa liikaa odotusta. Teoriassa tiedän jonkin verran läheisriippuvuudesta, mutta käytännössä olen aika pihalla, että miten toimia.
Lähinnä kait siis toivoisin neuvoja yrittääkö vielä keskustella miehen kanssa ja miten ja kuinka aloittaa se oman elämän eläminen, omien rajojen vetäminen. 😑❓