Kuvittelenko vai oikeaa pelkoa?
Olen usein lukenut ja ihmetellyt, mikä saa pariskunnat pysymään yhdessä kaikista vaikeuksista huolimatta. Nyt itse olen alkanut ajatella omaa elämääni ja ihmettelen samaa omalla kohdallani, vai onko kaikki kuitenkin normaalia. Toisaalta kun kirjoitetaan, niin kirjoitetaan vain ongelmista ja suurin osa ajastahan kuitenkin on sitä tavallista elämää. Toivoisin lähinnä miesten kommentteja, ovatko miehet yleensäkin alla olevan tarinan kaltaisia ja kaikki onkin vain minun omia turhia pelkoja.
Olen ollut avioliitossa parisenkymmentä vuotta. Mieheni on saanut raivokohtauksia koko avioliiton ajan (tai se on tavallista perhe-elämään kuuluvaa riitelyä?). Raivoa on aiheuttanut mm. se, että sukulaiseni, jotka asuvat lähialueella, saattavat tulla yllättäen kylään. Pitäisi kuulemma ennakkoon sopia. Se aiheutti aikoinaan mm. sen, että järjestin usein (ei aina) lasten synttärijuhlat niin, että miehelläni oli jokin työpaikan tilaisuus, eikä täten hänen tarvinnut katsella sukulaisiani. Niin tiedän, että syntymäpäiväthän pitäisi ennakkoon olla tiedossa, mutta kun juhlat yleensä olivat mieheni kiireimpään työaikaan. Muutaman kerran puolisoni on käynyt käsiksi lapsiimme, mutta ei koskaan minuun. Viimeisin kerta oli nyt marraskuussa. Heräsin aamulla kiivaaseen puheeseen ja tajusin, että 19-vuotias poikamme ja mieheni olivat kylpyhuoneessa painiotteessa. Poika oli mennyt suihkuun, jonne myös mieheni oli vähän ajan päästä ollut menossa. Pojalta muutama ajattelematon sana ja taistelu oli valmis. Menin väliin rauhoittelemaan tilannetta. Mieheni sieppasi lähellä olevan puukon ja uhkaili sillä. Onneksi olin välissä ja sain tilanteen täysin rauhoittumaan. Olen nimittäin 100-prosenttisen varma, että puukolla olisi sivallettu ellen välissä olisi ollut (koskaan aikaisemmin ei teräaseita ole käytetty). Kerran mieheni on saanut raivokohtauksen työpaikallaan työkaverilleen ja kerran hän tuli huutamaan minulle minun työpaikalleni.
Toinen juttu on tuo alkoholi. Pari, kolme kertaa vuodessa mieheni ottaa alkoholia niin, että hän sammuu (esim. kylpyhuoneen lattialle, keittiön penkille, vessaan…). Reippaamman alkoholin oton jälkeen hän ei seuraavana päivänä käy hereillä ollenkaan (ei syömässä, eikä vessassa).
Raivokohtaukset ja alkoholin käyttö eivät liity toisiinsa. Luonko itse omat pelkoni ja kaikki on normaalia, tavalliseen avioliittoon kuuluvaa?
Elämme kuin sisko ja veli. Tavallisista asioista puhumme, ongelmista (onko niitä?) emme.