Kirjoittelin aiemmin tälle palstalle ja kertoilin vähän yksinäisyydestäni ja onnettomista rakkauksistani. Olen siis keski-ikäinen nainen, sinkku. Nyt elämääni on tullut mies, peitenimeltään Q, jonka kanssa olen ystävystynyt. Rakennemme yhteistä projektia, olemme siis työtovereita. Ja totta kai ihastuin Q:hun heti.
Ja totta kai Q:llakin on tyttöystävä, vakituinen, ”jonka kanssa ei mene kovin hyvin”. Q:lla itsellään on ollut mt-ongelmia, tyttöystäväkin on kuulemma suisidaalinen. No niin, tervetuloa joukkoon tummaan. Itsekin olen kokenut kaikenlaista.
Q tietää, että olen ihastunut häneen ja toivoisin hänestä miesystävää. Toistaiseksi olemme vain ystäviä. Olen kertonut Q:lle avoimesti, että edellinen miesystäväni X syytti minua mm. seksuaalisesta hyväksikäytöstä tai ainakin yrityksestä (mikä herätti tietysti hilpeyttä, on kuitenkin totta). Kerroin oppineeni virheistäni, enkä aio ahdistella Q:ta mitenkään, en seksuaalisesti, enkä työn kautta. Hän saa olla aivan vapaasti mitä on ja minä otan, mitä minulle annetaan.
Tämä ei tietenkään poista kaipausta…Törkeä gynekologi jonka vastaanotolla kävin, jaksoi päivitellä sitä, ettei minulla ole partneria. Loukkaannuin syvästi. Ensi kerran menen toiselle lääkärille.
Muuten elämä sujuu ihan mukavasti. Minulta ei puutu mitään paitsi ettei ole yhtä ainutta läheistä. Kyllä useimmilla ihmisillä vain on aika sinnikäs läheisyyden kaipuu. Vanhemmat ovat kuolleet, lapsia ei ole, ei myöskään sisaruksia. Kaukaiset sukulaiset eivät välitä.
Kaikki olisi hyvin, ellei taas tulisi pian joulu. Jouluna sitä niin selvästi tajuaa, miten yksin on jäänyt, kun kaikki muut sähläävät perheissään. Minulla on kiva asunto ja nykyisin jaksan jopa siivota sitä ahkerasti. Laitan hyvää ruokaa ja niin edelleen. Mutta ensi joulunkin olen takuuvarmasti yksin. Jos ei Q ole tyttöystävänsä kanssa, niin hänellä on vielä elossa vanhat, sairaat vanhemmat, joista pitää joka tapauksessa huolehtia.
Mitä ajatuksia jouluinen yksinäisyys teissä muissa herättää? Miten selviätte tästä ihanasta juhlasta, joka tuntuu yksinäisestä varsin kauhealta, vielä kun se sattuu aina pimeimpään ja usein säiltäänkin mahdottomimpaan vuodenaikaan?