Kun puoliso pettää - onko anteeksi antaminen heikkoutta?
Olemme olleet yhdessä yhdeksän vuotta vaimoni kanssa. Olemme uusioperhe, vaimolla on kaksi teini-ikäistä poikaa ja meillä on kaksi yhteistä lasta, 7 v ja 3 v. Lisäksi minulla on edellisestä liitosta 13 v. lapsi, joka käy meillä viikonloppuisin.
Viimeiset kaksi vuotta ruuhkavuosien keskellä on ollut hyvin raskasta. Vaimoni on keväästä saakka puhunut, että tarvitsisimme ammattiapua, jotta saisimme avioliiton pelastettua. Minä olen luvannut, että apua vielä haetaan. Olemme olleet onnettomia, stressaantuneita.
Olemme kovin erilaisia, meillä ei ole hirveästi yhteistä. Olemme yrittäneet käydä mm. elokuvissa ja viettää myös laatuaikaa, mutta hyvin vähälle se vain on jäänyt. Minä olen enemmän taiteellinen ja suurpiirteinen luonne, kun vaimo on suorituskeskeinen ja järjestyksen ihminen. Vastakohdat ovat vetäneet toisiaan aikanaan yhteen. Vastapainoksi kuitenkin olemme molemmat luonteeltamme nöyriä ja osaamme katsoa peiliin ja myöntää virheemme. Kosketus on säilynyt koko parisuhteen ajan ja seksiäkin on ollut kohtuullisesti – ja se on ollut aina hyvää.
Itsenäisyyspäivänä menin makuuhuoneeseemme illalla ja huomasin vaimoni viestittelevän jonkun kanssa ja hän piilotti puhelimen heti, kun astuin huoneeseen. Ensimmäisen kerran epäilykseni heräsivät. Kysyin häneltä, että onko tässä kolmansia osapuolia. Hän kiisti sen heti. Uskoin häntä kai jollakin tasolla, mutta epäilyksen siemen oli istutettu.
Soitin viime perjantaina perheneuvolaan ja yritin saada meille ajan, mutta en saanut yhteyttä sinne lukuisista yrityksistä huolimatta. Tarkoitus oli yrittää uudestaan, kun seuraava soittoaika koittaa.
Lauantai-iltana vaimoni kertoi menevänsä uusien ystävättäriensä kanssa viettämään iltaa. Kun hän ei ollut tullut kotiin yöllä, minut valtasi pahat aavistukset. Se kuudes aisti, ettei kaikki ole hyvin. Se tunne on kamala ja hirvittävä ja niin kokonaisvaltainen. Nyt olin miltei varma, ettei kaikki ole hyvin. Lopulta hän saapui kotiin kuudelta aamulla.
Hän oli niukkasanainen illastaan ja kertoi vain nopeasti, miten ilta oli mennyt. Minua oli petetty edellisessä liitossani ja tunnistin samoja merkkejä. Päätin katsoa hänen puhelimensa heti, kun siihen tilaisuus tulisi. Niinpä sieltä heti löytyi viestiketju miehen kanssa, jossa he olivat edellisiltana suudelleet kännipäissään ja friend zone oli murrettu. En halunnut plärätä viestejä sen enempää, mutta oli sieltä aiemminkin halailtu tms. Sydämeni murtui. Vaimoni oli valehdellut minulle ja viettänyt aikaa vieraan miehen kanssa.
Kerroin kaiken vaimolleni ja hän myönsi kaiken. Ei halunnut edes selittää. He eivät olleet paneskelleet, mutta mielestäni petos on jo tehty, kun toisen selän takana pelataan ja valehdellaan. He olivat viestitelleet kuukauden ajan tavattuaan laivalla.
Halusin erota.
Eilen pystyimme keskustelemaan rauhallisesti ja minä itkin enemmän kuin koskaan elämäni aikana. Hän tuntui katuvan aidosti ja pyysi moneen kertaan, josko voisimme korjata asiat. Hän oli aidosti pahoillaan nähtyään, kuinka pahasti hän oli satuttanut minua. Pystyimme järkevästi sopimaan, kuinka tästä mahdollisesti jatkaisimme. Lapset olisivat vuoroviikon vanhemmillaanja samassa paikkakunnassa, jotta koulut ja päiväkodit säilyisivät ennallaan. Pystyimme samaan järkevään keskusteluun kuin aina. Enkä minä häntä vihaa. Olen vain surullinen. Kumpikaan meistä ei vihaa tai inhoa toista. Olemme vain surullisia, mutta selvästikin olemme kiintyneet toisiimme ja välitämme toisistamme. Mikään ei ole muuttunut sen suhteen.
Nyt minun tekisi mieli antaa hänelle anteeksi ja jatkaa yhdessä vaikka sen terapian avulla. Mutta voiko luottamusta koskaan saada täysin takaisin? Ja olenko typerys, kun annan hänelle uuden tilaisuuden? Kuinka pahaksi suhde olisi äitynyt, ellei hän olisi jäänyt kiinni? Täytyy muistaa, että myös minä olen ollut onneton perhe-elämässämme, mutta rakastan vaimoani yhä todella paljon, ja tekee kipeää luopua hänestä…