Kun hiljaisuus tuli väliin
Olen liki kolmikymppinen mies ja asun avoliitossa itseäni viisi vuottta nuoremman naisen kanssa. Olemme seurustelleet pian neljä vuotta ja asuneet virallisesti yhdessä puoli vuotta. Koen parisuhteen olevan vaakalaudalla pitkään jatkuneiden kommunikointi-ongelmien vuoksi.
Seurustelumme alkuvaiheessa puhuimme paljonkin ja hyvin avoimesti, muun muassa molempien haluttomuudesta avioliittoon ja lapsien hankkimiseen. Olemme kokeneet vanhempien alkoholinkäytön hyvin raskaasti lapsuudessa ja nuoruudessa, josta siitäkin olemme kykyjemme mukaan keskustelleet.
Vielä samana vuonna kun aloimme seurustella, muutimme molemmat Lappiin opiskelemaan samalle paikkakunnalle. Näimme viikonloppuisin ja usein viikollakin ja puhuimme paljon puhelimessa ja netin välityksellä. Jokin Lapissa ja/tai koulutuksessa ei kuitenkaan sopinut rakkaalleni, vaan hän masentui. Hän asioi muutaman kerran opiskelijaterveydenhuollon kautta mielenterveyshoitajalla, mutta lopetti sen kesken koska koki sen hyödyttömäksi. Koetin saada häntä jatkamaan, mutta koska hän ei ollut halukas, en voinut enempää.
Elämämme jatkui jokseenkin normaalina, vietimme hyvää ja onnellisen oloista elämää kunnes kumppanini lähti muutamaksi kuukaudeksi vaihtoon ulkomaille. Alkuun kaikki meni hyvin, mutta pian hän muuttui etäiseksi ja vaihtamiemme viestien sävy kylmäksi. Palattuaan hän oli selvästi muuttunut: hän ei halunnut jutella juuri edes normaalista arjesta, seksielämämme muuttui hyvin pinnalliseksi, myös rakastelut vähenivät.
Muutimme viime syksynä yhteen opiskeluidemme päätyttyä. Puolisoni olo tuntui heikkenevän ja sain lopulta puhuttua hänet käymään lääkärillä. Diagnoosi oli masennus, hän sai lääkityksen ja lähetteen terapiaan. Tämän puolen vuoden aikana hän on joutunut vaihtamaan lääkitystään, koska ensimmäiset lääkkeivät eivät olleet hänelle sopivat. Hän kertoi toivovansa olevansa kuollut, mikä sai entisestään hälytyskellot soimaan. Tämän jälkeen kommunikointi on tyrehtynyt kokonaan.
Ymmärrän kyllä että vakavasti masentuneen ihmisen kyky kommunikointiin ei välttämättä ole paras mahdollinen, mutta puolisoni on kyllä löytänyt välineet kommunikointiin. Tämä kommunikointi ei vain tapahdu minun kanssani.
Hän puhuu lääkärille ja hoitajalle mielellään, samoin internetin keskustelupalstoilla. Hänellä on jopa ystäviä joille jakaa tuntojaan, mutta minä olen jäänyt ulos tästä ringistä.
Rakastan puolisoani, mutta masennuksesta huolimatta en aio elää missään täydellisyyden ja helpon elämän kuplassa. Olen usein kertonut hänelle etten välttämättä aina ymmärrä tahi ole iloinen hänen valinnoistaan, mutta hän jos kokee ne tärkeiksi, tuen häntä kyllä. Tämä ei ilmeisesti riitä, sillä viimeisimmät ”keskusteluyritykseni” ovat katkenneet siihen että puolisoni menee täysin lukkoon ja omiin ajatuksiinsa.
Esimerkkinä, puolisoni