Ikävältähän tuo kuulostaa. Eikä siihen ihan helppoa ratkaisua ole.
Mutta siitä pitäisi lähteä, että seksin tulisi olla vapaaehtoisuuteen perustuvaa, hyvää mieltä ja iloa tuottavaa yhdessäoloa. Parhaimmillaan se on liima joka sitoo parit yhteen, pahimmillaan se on riitoja ja valtataisteluita aiheuttavaa panostusta, josta ei nauti edes se painostavampi osapuoli.
En voi hypätä miehesi pään sisään, mutta voinen miehenä ehkä avata hieman ajatusta mikä saattaa miehen päässä pyöriä. Itse olen parisuhteessa, joka on kestänyt 20 vuotta. Alussa seksi oli ihmeellistä ja ihanaa eikä siitä saanut tarpeekseen. Opettelimme yhdessä seksuaalisuuden ensiaskeleet ja olemme muovanneet toisistamme sen mitä me seksuaalisesti tänä päivänä olemme. Mukaan tuli lapset, arki ja luonnollisesti seksin rooli väheni aiemmasta. Silti olen pitänyt sitä aina eräänlaisena barometrina ja ilmanpuntarina siitä, että miten meillä menee. Oma unelmani olisi 2-3 krt. viikko, missä kolmas kerta olisi fantasiaa ja kaksi realismia, mutta puolisolleni riittäisi kerta ja kuukausi.
Joten erimielisyyttä ilmenee meilläkin, eri mittakaavassa vain, mutta samoja tunteita. Vaimoani ei vain haluta. Siihen taustalla on parisuhteemme kohtaamattomuutta, pettämistä (hän), luottamattomuutta (minä), valtavia työpaineita (hän), läheisen menetystä (hän) lapsiperheen rumbaa (3 harrastavaa lasta, ei sosiaalista turvaverkkoja, ei isovanhempia, ei mitään, eli ei yhteistä aikaa, ikinä, missään muodossa). Meitä ei enää ole kahtena ihmisenä toisillemme.
Omat tunteeni häntä kohtaan saattavat mennä vuoristorataa jumaloimisesta synkimpiin tummuuksiin, joten en syytä häntä siitä ettei häntä haluta. Hän haluaisi saada henkisen yhteyden kuntoon, mutta kuitenkin purkaa omaa ahdistuneisuuttaan milloin kenellekin ja minä olen ulkopuolinen. Minä ehkä taasen uskoisin siihen, että läheisyys loisi läheisyyttä (vaimoni vaatimus 10v sitten, ei toimi enää), mutta ei se enää niin toimi, olen sen oppinut.
Mutta miehen ruumis vain toimii niin, että seksuaalista halua ei saa sammutettua, koska suoraan sanottuna kivekset puskee tavaraa koko ajan ja se on muutaman päivän jälkeen hyvin ikävä tunne. Kuvittele orastavaa, voimistuvaa aivastusta jonka saat liikkeelle vain nenääsi raapimalla. Sitten sinulle tulisi tilanne ettet voisikaan raapia? Sanonta: kuin kissa pistoksessa on kuvaava.
Haen tällä nyt sitä, että halut eivät kohtaa ja tilanteena se on ikävä, mutta miehesi ei sitä pahuuttaan kuitenkaan tee. Itsestäni käytän sanaa: alistunut. Olen hyväksynyt se, että vaimoni ei enää halua minua. Se on sydäntä raastavaa, mutta toisen halua ei voi pakottaa. Silloin kun seksiä on, niin toisen haluttomuudesta johtuen se on yhtä antoisaa kun masturboisi. Onko se yhdessä oloa? Kun toinen on passiivinen eikä osoita mitään mielenkiintoa/halua, niin pakosti sitä ajattelee, että rakastaako se sitten enää ollenkaan. Ajatteleeko se jotain toista? Mies ei voi aidosti ymmärtää naisen haluttomuutta. Kun toinen osapuoli ei ole sydämellään mukana, niin silloin oma suorituskyky jää telineisiin ja siitä tulee suorittamista, mistä on ilo ja rakkaus kaukana. Fyysinen rakkaudenosoitus on miehelle ihan yhtä tärkeä kuin sanat. Harmillista vaan, että mieheltä ne sanat sitten usein jäävät.
Miten olen ajatellut ratkaista asiaa? Parisuhdeterapeutti voisi olla avuksi. Vaimoni ei tosin usko moisiin, joten se ei ole vaihtoehto. Ajan kuluminen? Henkisen yhteyden uudelleen löytyminen? Epäilen tätäkin, sillä puolisoni haalii sosiaalisessa mediassa liikaa ihmisiä, jotka voivat olla juuri täydellisiä ja sanoa juuri niitä asioita joita hän haluaa kuulla Minulla ei ole tilaa liikkua juuri mihinkään. Suoraan sanottuna olen epätoivoinen.
Joten sanottua: helppoa ratkaisua ei ole. Parisuhteen lopettaminen on yksi vaihtoehto. Vakavasti harkittava ja sanottava se ääneen. Olet ilmiselvästi ahdistunut seksistä eikä se tuota mitään iloa ja se estää sinua aidosti haluamasta puolisoasi. Tunnet olosi hyväksikäytetyksi ja lähes raiskatuksi jokaisen kerran jälkeen. Mukaalukien puristelut intiimeistä paikoista. Sano se kiihkotta ääneen. Koska näin se on. Ei se halu huutamalla synny. Nykytila ei voi jatkua näin. Rikot sielusi. Jos tämä ei mene perille, niin toinen vaihtoehto on, että parisuhde tulee loppumaan ja elämät jatkuvat omiin suuntiin.
Jos näiden asioiden kuuleminen ei pysäytä puolisoa ajattelemaan omaa käytöstään, niin sekin on eräänlainen valinta..
Seksin pitäisi olla hauskaa ja vapaaehtoisuuteen perustuvaa. Kaikki muu menee pieleen. Anteeksi pitkästä, itsestäänselvyyksien pyörittelystä, mutta ABC ratkaisua aloitusviestin ongelmaan ei ole.