Masentuneen mielen kanssa on vaikea nähdä hyviä asioita elämässään. Kestää pitkän tovin, että toipuminen pääsee käyntiin. Olen kokenut vaikean masennuksen usean kerran elämässäni ja voin kertoa sinulle, että olen myös toivonut kuolevani moneen kertaan. Mutta jostain on sitten tullut se toivon hippunen, joka on antanut valon pilkahduksen, että vielä jaksaisin päivä kerrallaan eteenpäin. Kaikkein suurin syy eteenpäin pääsemiseen on ollut lapset. Jäin kiinni siihen mietteeseen, että mitä minun lapsilleni käy, jos ei ole äitiä. Kukaan ei voi äidin paikkaa lapsissa viedä, koskaan. Ei kukaan voi myöskään olla äitinä lapsilleni niin kuin minä olen. Sitä ajatusta kannattelen aina, kun tuntuu pahalta. Minua se auttaa sen verran, etten enää tahdo kuolla, vaikka kuolema lopettaisikin kaikki nämä omat kärsimykset saman tien.
Toivon, että saat apua lääkityksestä. Toivon, että saat myös itsellesi keskusteluapua ja tukea pitkäksi aikaa eteenpäin. Masentuneen mielen kanssa joutuu hyväksymään sen, että ensin asiat vähän aukeavat ja selkenevät ja sitten tulee takapakkia, moneen kertaan. Sitä ei ole helppo hyväksyä, koska sitä odottaa itseltään ihmettä, että olisi jo äkkiä toipunut ja voisi paremmin. Yritä pilkkoa päivä osiin. Ensin minuutti, sitten toinen jne. Ja jos tuntuu pahalta, yritä kirjoittaa johonkin ylös, miksi tuntuu pahalta. Tai nimetä se tunne. Anna tunteiden tulla. Ei niitä tarvitse pelätä. Sinä, toivottavasti, saat apua ja jaksamiseen tukea.
Hetki kerrallaan, päivä kerrallaan hengitellen. Hengittäminenkin voi tehdä kipeää, mutta hengitä silti. Sinä olet maailman tärkein ihminen lapsillesi ja sinun pitäisi olla myös maailman tärkein ihminen itsellesi. Ajan kanssa asiat selkenevät. Koita malttaa mielesi ja jaksaa ottaa sitä apua vastaan, mitä on saatavilla. Sinä selviät vielä. Ihan varmasti.