Kun elatusapu myrkyttää mielen

Kun elatusapu myrkyttää mielen

Käyttäjä Martta75 aloittanut aikaan 11.05.2023 klo 09:26 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Martta75 kirjoittanut 11.05.2023 klo 09:26

Minulla ja ex-miehelläni oli parisuhde, jossa loppua kohden riideltiin paljon. Meille oli syntynyt lapsi ja alussa hänellä oli koliikki, joka valvotti minua n.6kk putkeen, se oli hyvin raskasta aikaa. Kun lapsi kasvoi, oli hänellä koko ajan vauhtia ja vaarallisia tilanteita edessä. Nyt hän on jo yläasteella ja hänellä on todettu olevan ADHD.

Mies oli todella paljon työmatkalla ja minä lapsen kanssa yksin kotona. Koko ajan mukana oli myös alkoholi. Mieheni joi viikonloppuisin ja illanistujaiset tuttavien kanssa päättyivät aina siihen, että hän jatkoi juomista vieraiden lähdettyä. Sitten hän sammui joko sohvalle tai sai raahattua itsensä sänkyyn.

Jossain kohtaa huomasin, että mieheni alkoi kiinnostumaan suuresti omasta ulkonäöstään ja tuli kaikenlaisia muitakin uusi piirteitä. Löysin perheemme tabletilta yhtäkkiä videoita jostain naisesta Linnanmäeltä. Nämä videot päätyivät tablettiin siksi koska meillä oli kotijako kännyköistä. En silloin kysynyt mitään, että kuka tämä nainen oli. Työmatkoja alkoi tulemaan lisää ja mies joka ei ennen halunnut mennä vaatekauppaan tuli kotiin isojen kassien kanssa koska oli ostanut itselleen läjän vaatteita. Sitten monen tapahtuman jälkeen selvisi, että miehelläni oli toinen nainen, hänen työkaverinsa. Siitä kohdasta alkoi minun helvetti, jota on nyt kestänyt melkein yhdeksän vuotta.

Menimme pariterapiaan, mutta kaikki puheet mitä siellä puhuttiin eivät oikeasti kantaneet mitään hedelmää. Minä yritin noudattaa niitä sopimuksia mitä siellä tehtiin, mutta miehen sydän oli muualla. Sitten yhtenä päivänä hän lähetti minulle sähköpostin, jossa ilmoitti, että haluaa eron. Tämä musersi minut erittäin pahasti. Jotenkuten saatiin asioista sovittua, mutta sitten tuli aiheeksi elatusapu. Ex-puolisoni määrättiin maksaan minulle elatusapua, ja siitä asti olen saanut kuulla kuinka häikäilemätön ihminen minä ole. Minun nettotuloni olivat yli puolet pienemmät kuin hänen tulonsa ja kaikki se raha, mitä hän minulle maksoi, meni lapselle. Hänestä hän kuitenkin maksoi minun elämäni. Minä ajoin ruosteisella autolla ja hän ajoi suht uudella autolla, minä asuin vuokralla, hän meidän talossa jne.

Hän vetäytyi yhtenä kertana maksamasta lapsen harrastuksia, siksi että hän oli riidellyt lapsen kanssa ja koska nämä molemmat harrastukset olivat ja ovat hyvin kalliita, niin niiden kustannukset jäivät minulle. Elatusavussa näitä harrastuksia ei meidän tilanteessamme oltu huomioitu koska oli sovittu, että ne maksetaan puoliksi.

Elatusapu on muodostunut meidän tilanteessamme sellaiseksi, että ex-puolisoni on erittäin usein haukkunut minua siitä, kuinka vaadin häntä maksamaan elatusapua. Jos lapsi on tarvinnut jotain, niin hän on ilmoittanut, että käy hakemassa lapselle esim. housut koska he ovat lähdössä häihin ja ne housut minun on hänestä pitänyt käydä ostamassa heti ja tuotava ne hänelle. Vähän väliä olen saanut kuulla kuinka se ja se asia pitää hoitua koska hän maksaa elatusapua. Parhainta tässä on se, että hän valehteli tulonsa kun elatusapua laskettiin. Hän toi palkkakuitit toimistolle, mutta ilmeisesti hän oli niitä jotenkin muokannut, koska verottajan mukaan hän tienaa 100% enemmän kuin mitä hän ilmoitti. Oikeastaan mihin tahansa asiaan on voinut elatusapukortin vetää, niin se on vedetty.

Nyt tilanteemme on se, että nuori on erittäin pahassa murrosiässä ja häärää mitä sattuu. Hän on riidellyt todella paljon isänsä kanssa ja nuori on sekoillut ollessaan isällään niin, että nyt hänestä on tehty myös lastensuojeluilmoituksia (poliisin toimesta). Kuitenkin koko ajan nuori on palvonut isäänsä ja tämän vuoden puolella isä on alkanut antamaan hänelle kaikenlaisia vapauksia hänen viikoillaan. Olen nostanut tästä asiasta huoleni, että tämä tilanne alkaa kohta kääntymään minua vastaan, että nuori haluaa kohta olla vain isällään, koska siellä saa tehdä mitä tahansa. Olemme käyneet myös keskustelemassa perheneuvolassa (johtuen nuoren haasteista) ja sielläkin nostin tämän huoleni. Sielläkin oltiin sitä mieltä, että isän tapa toimia voi hyvinkin alkaa vaikuttamaan nuoreen niin, että siellä missä saa häärätä, niin siellä hän haluaa olla. Isä ja nuori ovat yhdessä myös valehdelleet tietyistä asioista ja ne ovat nyt paljastuneet, mutta isästä tässä ei ole mitään väärää. Nyt sitten taas sattui ja tapahtui nuoren elämässä ja tästä tilanteesta ei kerrottu minulle mitään etukäteen. Kun nuori tuli sitten minun luokseni, kertoi hän mitä oli tapahtunut ja toki minä suutuin hänelle koska käytös mitä oli pitänyt, oli ollut ala-arvoista. Tästä kimpaantuneena nuori ilmoitti lähtevänsä ja muuttavansa isänsä luokse.

Saman tien, seuraavana arkipäivänä, joka sattui olemaan elatusavun maksupäivä, niin isä maksoi minun tilille elatusapua 0,01€. Nyt hän on ottanut yhteyttä sosiaalivirastoon, että huoltajuus pitää siirtää hänelle ja, että elatusapusopimus pitää purkaa. Hän oli myös kysynyt, että eihän hänen tarvitse maksaa elatusapua tässä kuussa. Kaikki tämä tapahtui siis viikon sisällä siitä kun minulla ja nuorella oli riita ja ensimmäinen asia mihin isä reagoi on, että maksaa minulle 0,01€. Hän on nuoren  takana ja hänestä nuoren ei tarvitse olla minun kanssa missään tekemisissä ja, että nuoren käytös on ihan ok.

Miten tämä meidän tilanne tulee päättymään, niin en tiedä. Aika sen näyttää. Raskasta on ollut ja toisen vanhemman jatkuva, jopa kuukausittainen mollaaminen elatusavusta on ollut hyvin raskasta. Viime syksynä jopa mietin, että olisinko ilmoittanut hänelle, että älä maksa minulle euroakaan, mutta en pystynyt siihen taloudellisesta syystä, koska nuorelle tärkeä harrastus maksaa 300-400€ kuussa ja isä ei osallistu tämän harrastuksen kustannuksiin mitenkään. Jotta pystyin tämän harrastuksen nuorelle mahdollistamaan, niin tarvitsin tuon elatusavun, joka tokikin kattoi alle puolet harrastuksen kustannuksesta.

Tällä hetkellä olen tästä tilanteesta hyvin rikki, en saa nukutuksi ja asiat pyörivät päässäni. Minulla on hirveä ikävä lastani ja huoli on suuri monesta asiasta ja huomaan myös häpeäväni tätä tilannetta. Pidän itseäni huonona äitinä. Koen, että käteni ovat sidotut, koska nuori on isällään ja isänsä ei näe tarpeelliseksi saattaa minua ja nuorta yhteen. Hänestä tämä on oikein minulle, sillä nyt kuulemma saan tuntea vähän miltä hänestä on tuntunut kun hän on joutunut maksamaan elatusapua.