Kun elämältä menee pohja
Olen 43-v nainen. Meillä on mieheni (47-v) kanssa yhteistä elämää takan 20 vuotta, jona aikana olemme saaneet kaksi ihanaa lasta, unelmoineet yhdessä, toetuttaneet unelmia yhdessä, rakastaneet, riidelleet….siis eläneet mielestäni ihan hyvää ja rikasta arkea. Nyt hiihtolomalla riidan päätteeksi mieheni sanoi, että ei tiedä rakastaako minua enää. Tämä loukkasi todella syvästi. Sen jälkeen olen pyrkinyt puhumaan asiasta, mutta aina samalla lopputulemalla: hän sanoo (rehellinenkö on) jotain, josta loukkaannun. Kuten esim, että kaipaa sitä rakastumisen tunnetta, eikä ole ollenkaan varma voiko kokea sitä enää kanssani. HÄn väittää, eikä minulla ole syytä epäillä häntä tässä, että hänellä ei ole ketään toista elämässään.
Nyt päädyimme kuitenkin yhteistuumin parisuhdeterapeutille. Kävimme siellä viime viikolla, ei oloni paljoa helpottanut. Tuntui kun vieressäni olisi istunut vieras mies. Silti jokin minussa rakastaa häntä valtavasti, enkä haluaisi missään nimessä antaa vielä periksi. Nyt teimme keskinäisen sopimuksen, että yritämme yhdessä ilman, että kummankaan (lähinnä siis minun) tarvitsee stressata siitä, että toinen päättää lähteä, elokuun loppuun. Siis 4-kk aikaa saada hänet viihtymään kanssani ja kenties jopa lytämään sen rakkauden tunteen kanssani.
Omat tunteeni kulkevat todellista vuoristorataa: välillä itken lohduttomasti itsekseni ja välillä tunnen suurta vihaa miestäni kohtaan siitä, että on kokenut oikeudekseen unohtaa kaikki se hyvä, mitä meillä on ollut ja on yhä.
Miten tästä eteenpäin?