Teitä on siis muitakin, jotka eivät jaksa😮, luulin olevani ainut...Mukavaa on huomata, että on kohtalotovereita, vaikka tätä olotilaa ei tietenkään toivoisi kenellekään.
Minäkään en jaksa, en ole jaksanut vuosiin. Perheeseemme kuuluu lisäkseni 4 lasta ja yrittäjä-mies. Olin lasten kanssa kotona niin kauan, että nuorin lapsi täytti 2 (nyt 5v), siitä saakka olen ollut mieheni yrityksen palveluksessa. Minulla diagnosoitiin viime tammikuussa ns. työuupumus, vaikkakin omasta mielestäni pikemminkin voisi puhua elämäuupumuksesta. Pinna on ollut kireällä ja puhe tullut isoin kirjaimin jo silloin, kun olin vielä kotona. Mieheni aloitteesta aloitin työt 3 v sitten; olisin halunnut vielä olla kotona sen yhden mahdollisen vuoden, mutta mieheni piti päänsä. Alkuun kaikki sujuikin hyvin, työnteko oli mukavasti erilaista kuin kotona olo. Mutta jossain vaiheessa väsähdin elämämme säännöttömyyteen ja mieheni arvomaailmaan - työ ensin ja perhe sitten. Mies tekee pitkiä päiviä ja usein montakin päivää peräkkäin pois kotoa. Nykyään nautin niistä. Vaikka käymme molemmat töissä, vastuu kotitöistä ja lapsista on minulla. Ei sitä koskaan ole sovittu niin, mutta jonkunhan täytyy asiat hoitaa. Paitsi että enää en jaksa. Koti on kuin sikolätti, enkä millään jaksa/viitsi laittaa paikkoja ojennukseen. Lisäksi olen kuulemma v-mäinen, kun en esim. pese mieheni pyykkejä, vain omani ja lasten. En ole v-mäinen, minua vain ei kiinnosta enää. Alkuvuodesta olin kolmisen kk sairaslomalla ja tuona aikana kävimme yhdessä psykologin puheilla siitä, mitä täytyy muuttua etten lopahda uudelleen. Muutokset toimivat pari viikkoa, sitten elämä palasi ennalleen, nyt sovitusta työnjaosta ei ole mitään jäljellä. Tuntuu että työnjako on entistä epätasaisempi.
Diagnoosini jälkeen (sekä se että lääkitys olisi saanut tulla jo vuosia sitten) ajattelin, että kyllä tämä tästä vielä suttaantuu, kun saan apua. Ja minulla oli vielä tunteita miestäni kohtaan. Nyt ei enää ole, tunteet ovat kuolleet tämän kymmenen kk:n aikana. Minua ei enää edes itketä, olen vain katkera. Oikeastihan, jotta tällaisen lopahtamisen jälkeen jaksaa, olosuhteisiin pitäisi tulla muutos. Niitä ei pillereillä ja sairaslomalla korjata. Meillä ei valitettavasti näin ole käynyt, joten olen päättänyt marraskuun lopussa muuttaa lasten kanssa pois. En voi enää edes sietää miestäni silmissäni enkä näe mitään mahdollisuutta jatkaa yhdessä. Eikä minulla ole halua. Olen ylittänyt jonkin rajan. Toivon saavani elämäämme rytmitystä, että ei tarvitse elää toisen epämääräisten työaikojen tahdissa. Meillä lapset ovat joka tapauksessa jo oppineet olemaan pitkiä aikoja ilman isää, joten luulen sopeutumisen sujuvan ehkä helpommin kuin sellaisissa perheissä, joissa isä on illat ja viikonloput läsnä. Ei elämä varmaan tästä helpotu eron myötä, mutta ainakaan ei tarvitse turhaan luottaa toisen aikuisen apuun. Olen ollut jotenkin niin yksin jo pitkään, henkisesti. Ystäviä toki on. Minulta tässä tietysti menee myös työpaikka, mutta toivottavasti löydän jotain.
Kiitos, kun sain jakaa tämän teidän kanssanne 🙂 Toivon voimia samanlaisen väsymisen kanssa painiskeleville ja neuvon hakemaan ajoissa apua.