Kokemuksia ero-/parisuhdeseminaareista? (esim. Fisher-Rakentava valinta)
31 vuotta yhdessä ja viikko ennen 50-vuotispäivääni mies (55v.) jäi kiinni rinnakkaissuhteesta. Sitä on kestänyt ”vain” 2 kuukautta ja ”vain” kerran ovat olleet sängyssä ravintolaillan päätteeksi. Muuten tapaamisia on ollut kahvin ja lounaan merkeissä muutama viikossa. Näin siis minulle on kerrottu.
Mieheni on selkeästi ihastunut, tuntuu, ettei järki mahdu hänen päähänsä tällä hetkellä. Kyseessä on ”onneksi” ikäiseni nainen, eikä mikään tyttäriemme ikäinen neiti. Mieheni väittää kuitenkin, ettei tästä perheestä lähteminenkään helppoa ole ja että hänellä vielä on tunteita minuakin kohtaan. Hän ei vaan omien sanojensa mukaan ”kestä tätä meidän arkea”. Hän haluaa vapautta, golfata ja matkustaa.
Kannattaako minun edes yrittää saada häntä ymmärtämään, mikä arvo 30:llä vuodella on? Siihen mahtuu paljon hyvää ja arvokasta, kannattaako se heittää roskiin yhden ihastumisen takia? Kannattaako vakuuttaa, että tällaisesta voi päästä yli, jos tahtoa on? Tiedän, että se vaatii paljon töitä molemmilta. Vaatii täydellistä avoimuutta, jotta oppii uudelleen luottamaan. Koitan selittää, että miettisi nyt vähän pidemmälle kuin seuraavat viisi vuotta. Kohta ollaan 65, sitten 70. Mitäs sitten, jos uusi suhde ei onnistukaan? Ko. nainen ei ole koskaan ollut naimisissa ja me ollaan oltu 26 vuotta. Voiko tuollainen edes onnistua? Mieheni on tottunut mm. siihen, että mitään kotitöitä ei tarvitse tehdä. Ottaako ikänsä yksikseen ollut nainen miestä passattavakseen?
Oma mieli menee vuoristorataa. Itken ja pyydän takaisin ja seuraavana päivänä mietin, että haluanko edes.. Olin kuvitellut meidän vanhenevan yhdessä. Se malli on lähtenyt jo kotoa; molempien vanhemmat ovat elossa ja ovat olleet jo 57 vuotta naimisissa.
Yritänkö vielä? Onko terapiasta apua?