Kiltti mies juo, mitä tehdä?
Hei kaikki,
Kirjoitin tästä jo Elanonin sivuille, mutta siellä on kovin hiljaista. Eli ongelmani on seuraava:
Tapasin mieheni nelisen vuotta sitten. Hän nautiskeli jo silloin usein kahvilassa treffeillä viiniä siinä missä minä kahvia. En kuitenkaan tajunnut tätä ongelmaksi. Perustimme uusperheen uusperheongelmineen. Sittemmin aloimme yrittää lasta, mutta se ei ole onnistunut. Olen saanut kaksi keskenmenoa ja käymme lapsettomuushoidoissa.
Minua kalvaa nyt se, että miehen alkoholinkäyttö lisääntyy koko ajan. Nykyään menee jo noin pullo viiniä illassa. Olen tästä yrittänyt puhua hänen kanssaan moneen otteeseen. Välillä suuttunutkin. Aluksi hän myönsi ongelmansa, nyttemmin vain vaikenee. Alkoholinkäyttö ahdistaa siksikin, että myös miehen runsas alkoholinkäyttö lisää keskenmenonriskiä.
Lisäksi tuntuu, että jään lapsettomuuden kanssa yksin, kun mies pakenee viiniverhonsa taa. Hänellä on jo lapsia edellisestä liitosta, joten tuntuu että olemme siinäkin mielessä epätasa-arvoisia. Jos jäämme lapsettomaksi, hänellä niitä joka tapauksessa on.
Itselläni on yksi lähes aikuinen lapsi. Raskaus- ja pikkulapsiaikana lapsen isä pahoinpiteli minua. Kokemus oli siis hyvin traumaattinen. Jouduin silloin tekemään paljon psyykkistä työtä tilanteesta irtaantuakseni. Nyt huomaan olevani jollakin tapaa samassa tilanteessa, tiedän että olisi ehkä parempi lähteä ennen kuin/ jos alkoholinkäyttö patologisoituu täysin, mutta en haluaisi. Meidän suhteemme on muuten hyvä ja tasa-arvoinen, eikä mies ole koskaan, ei edes humalassa, ole minua kohtaa ilkeä. Tuntuu, ettei hän osaa kohdata omia eikä minun vaikeita tunteita, ja juo siksi.
En vain tiedä mitä nyt tekisin. Olen aivan sairaan ahdistunut ja joudun syömään unilääkkeitä pystyäkseni nukkumaan. Uusperhevaikeudet, lapsettomuus ja alkoholismi ovat liikaa.
Mitä pitäisi tehdä, kun miehen juominen ei sinänsä aiheuta muita konkreettisia ongelmia kuin ahdistusta? Pitäisikö sitä vain opetella sietämään, kun ei siihen voi vaikuttaa? Miten olette ratkaisseet tällaisen tilanteen?
Kaikki kommentit ovat tervetulleita, olen aivan lopussa. En halua erota, sen tiedän. Mutta miten tämän asian kanssa voisi oppia elämään, tai edes yrittää? Miten saisin miehen hakemaan apua? Hän sanoo aina, että haluaa vielä kerran yrittää itse. En ole huomannut mitään edistystä (ts. vähenemistä) hänen alkoholinkäytössään.
Ja ennen kaikkea, miten pystyn elämään sen kytevän vihan kanssa, joka tilanteessa syntyy? Tuntuu, että vihaisuuteni vain lisää miehen alkoholinkäyttöä, ja kierre on valmis.
Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Miten toimitte? Kiitos jo etukäteen!