Kertokaa hyvät ihmiset onko tämä normaalia vaikeassa masennuksessa :(
Haluan kysyä teiltä mielipiteitä. Olen itse lievästi masentunut. Olen sairastanut myös joskus aikaisemmin keskivaikeaa masennusta. Olen vajaa 40 vuotias ja asun vaimoni kanssa kahdestaan.
Vaimolleni on todettu jo pari vuotta sitten vaikea masennus. On ollut sairaslomalla jo kauan ja parempaan suuntaan hän on menossa. Ongelmana on se, että hän on todella ilkea minua kohtaan. En tiedä kauanko jaksan enää, onko oikea aika erota vai mikä.
Ongelmana on siis se, että hän on todella vihamielinen minua kohtaan koko ajan ja ei ymmärrä minua yhtään. Minun vastuullani on koti, kaupassa käynnit, tiskaus, ruoan teko ja ylipäätään keittiön ylläpito.
Esimerkiksi olen tällä viikolla tehnyt koko viikon 10-13 tuntista työpäivää. Olen parhaani mukaan koettanut ostaa kaupasta jotain valmisruokaa hänelle ja itselleni kun en ole illalla 21 jälkeen jaksanut enää tehdä ruokaa. Tänään nyt tein ja siitäkin sain kuulla heti valitusta. Ei ollut oikein tehty. Muutenki ruoat tehdään sen mukaan mitä hän haluaa syödä.
Vaimoni ei jaksa kuin maata. Joskus innostuu hetkeksi ja siivoaa jotain, tai käy ulkona tms. Ymmärrän tätä ja siksi koetan tukea häntä. Kehun aina kun voin ja muutenkin.
Hän ei ikinä pyydä mistään anteeksi minulta. Arvostelee tekemisiäni vaikka parhaani yritän. Ja jos huomautan hänelle ystävällisesti, että voisitko puhua mulle ystävällsemmin, hän alkaa syyttelemään minua ja on tosi vihamielinen. Kaikki on aina minun syytäni. Olen arvoton paska. Jos kyseenalaistan jotain niin monesti vastaus on, että ”Jos ei kelpaa, eti kämppä itsellesi”. Kaikki menee niin kauan hyvin kun olen kuin uskollinen koira. Heti kun ilmaisen etten nyt pidä jostain tai hän tekee minua kohtaan väärin, hän kääntää kaiken minun syyksi tai pistää kädet korville eikä kuuntele minua.
Mite te muut vaikeasti masentuneet? Kuuluuko tuollainen käytös asiaan? Vihamielinen, haukkuva, epäarvostava? Kertokaa millaista on olla vaikeasti masentunut. Miten te selviätte kun kukaan ei teille tee ruokaa tai käy kaupassa?
En tiedä onko tätä jaksettava kauan vielä. Jatkunut jo yli vuoden tätä samaa ja pahemmaksi menee käytös koko ajan. Syy miksi en vain lähde on se, etten voi jättää toista ihmistä pulaan. Kiitos jos jaksoit lukea.