Hei Tami ja muut,
itselläni on seuraavamlaisia kokemuksia psykoterapiasta ja Kelan psykoterapiapäätöksistä:
Olin muistaakseni 21 kun aloitin psykoterapian yksityisellä psykoterapeutilla, koulutukseltaan lääketieteenlisensiaatti, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, psykoanalyytikko. Eli hänellä oli aika laaja koulutus ja tietoa asioista. Nyt olen käynyt terapiassa 5 v 3 kertaa viikossa. Täytin juuri 26. Olen saanut koko tamän ajan Kelan lasten ja nuorten kuntoutusrahaa, eli LN:ksihän ne siellä Kelalla aina sanoi. Tuki loppui siis nyt, kun täytin 26, eli tästä lähtien olen omillani, ainoastaan sv- korvaus maksetaan.
Ensin hakeuduin YTHS:n psykiatrin vastaanotolle, koska se oli opiskelijana ensimmäinen paikka kokeilla, josko apua saisi. Terapiaan on kuitenkin aika pitkät jonot myös yths:llä, niinpä sain lähetteen yksityiselle puolelle ja siihen sai hakea kuntoutusrahaa. Tuolloin tilanne oli nykyiseen verrattuna hyvä, koska minulle myönnettiin kahden eka vuoden aikana melkein täysi tuki, eli sain sv-korvauksen, ja sitten kuntoutusrahaa, joka melkein kattoi kaikki kulut.
Näin oli siis 2-3 eka vuoden aikana. Sen jälkeen korvaus muuttui, eli psykoterapia korvattiin täysin 24- vuotiaaksi saakka. Sitten viimeisenä vuotena alkoi tämä haloo, kun yhtäkkiä oli paljon terapiaan hakeutuvia ja rahat loppuivat kesken. Viimeisen vuoden kela korvasi täysin vain yhden kerran viikossa, tavallaan terapian loppuunsaattamiseksi.
No, terapia ei ole loppunut vielä eikä varmaan ihan heti lopukaan. Nyt olen sinnitelly töissä koulun ohessa ja keväällä täytynee nostaa opintolainaa. Tietty voisin yrittää jostain kysyä tukea, mutta aika huonolta näyttää. Tiedän kyllä olleni onnekas, koska olen saanut tukea Kelalta pitkään, ettei sen puoleen.
Toivoisin vaan sitä, että Suomessa päättäjät havahtuisivat ja enemmän rahaa satsattaisiin terapiaan, eikä tosiaankaan vain lasten ja nuorten,vaikka ne kyllä ovat mielestäni ensisijaiset kohteet. Tämä masennuslääkkeittensyöntirumba on mennyt aivan mahdottamaksi tässäkin maassa. Nekin rahat voitaisiin käyttää terapian tukemiseen niin lapsille, nuorille kuin myös aikuisille!
Tuntuu, että monesti ihmisiltä vaan puutuu sellanen aito kontakti muihin ihmisiin ja terapiassa luottamuksellisen suhteen rakentaminen toiseen, elävään ja hengittävään ihmiseen saa aikaan ihmeitä jos verrataan vaikka masennuslääkkeisiin, joita kyllä voi popsia vuosikaudet, mutta ne ei poista YDINongelmaa.
Itse en ole koskaan syöny masennuslääkkeitä, lähinnä siksi, että minulla on ollut niin viisaita ja kokeneita psykiatreja, siitä kiitos. Esim. tämä terapeuttini on joskus nuorena psykiatrina määrännyt masennuslääkkeitä ihmisille, mutta ei ole tehnyt sitä varmaan yli vuosikymmeneen, koska hänellä on työn ja kokemuksen kautta tullut se vakaumus, ettei niistä ole loppujen lopuksi apua. Henkilökohtaisesti ajattelen, että akuutissa kriisivaiheessa niistä voi olla apua, mutta ajan myötä niistä olisi kyllä luovuttava.
Itse toivoisin myös sitä, että myös muut apua tarvitsevat lapset ja nuoret saisivat niin tiivistä tukea Kelalta, kun itse sain. Tuttavapiirissäni on tälläkin hetkellä ihmisiä, jotka kipeästi tarvitsisivat apua ja tukea terapiaa, mutta he eivät täytä myöntämisne kriteerejä. Surullista.
Pitäisi varmaan itse pyrkiä eduskuntaa vaikuttamaan, hih..
No, nyt pitää lähteä terapiatunnille, eli en kerkeä nyt enempää kirjoittaa, mutta ehkä joku toinen päivä sitten lisää..🙂👍