Kaksikymmentä viisi vuotta valheessa?
Olen vähän yli kuusikymppinen mies, jäämässä syksyllä eläkkeelle ja asiani on tämä. Mutta parempi aloittaa alusta.
Toivon että jaksaisitte lukea tämän loppuun, vaikka aiheena onkin ”aina vaan sitä pettämistä”, niin ainakin omasta mielestäni en ole tällaisesta pahemmin kuullut.
Koin rankan eron 80-luvulla, jossa pitkän oikeusprosessin jälkeen sain lapset itselleni. Muutamien kuukausien jälkeen tapasin nykyisen vaimoni ja otinkin hänet vastaan ”pelastava enkelinä”. Sellaiselta hän vaikuttikin, kiltti, elämänmyönteinen ja huolehtivainen, tosin näin jälkikäteen ajatellen yli-sellainen. Olin saanut varoituksia aloittamasta liian aikaisin suhdetta edellisen liiton repivyyden takia ja jonkin aikaa ”kostinkin” edellisen, alkoholisoituneen vaimoni tempauksia. Kunnes kärähdin ja tajusin ettenhän minä enää hänen kanssaan ole. Nykyinen vaimoni antoi anteeksi, tosin kostamalla itse heti perään ja sen jälkeen sovittiin ettei koskaan enää.
Oma yrityskin oli noihin aikoihin, se kaatui 90-luvulla lamaan ja sen jälkeen on ollut erilaista pätkätyötä ja työttömyyttä molemmilla. Vaimo kun oli myös minulla töissä ja osakkaana. Tarkoitan että kummallakaan ei ole ollut helppoa näinä parina vuosikymmenenä. Tässä vaiheessa olisi varmaan hyvä mainita, että hän on minua kymmenisen vuotta nuorempi.
Pitkin yhdessäolomme olen epäillyt, ollut huomaavinani, että vaimoni on muidenkin miesten kanssa. Mutta hänen ponnekkaiden ja erittäin vakuuttavien selityksiensä myötä, olen uskonut häntä. Välillä kylläkin pitkin hampain. Mutta koska olemme aina tulleet hyvin toimeen ja vaimoni ”rakastaa vain minua” jne, kuten minäkin häntä, niin pakkohan se on ollut uskoa.
Pari vuotta sitten, kun oli taas ollut kesävieraita, vaimolta löytyi selästä hankautumia, jotka mielestäni ovat voineet tulla vain yhdestä asiasta. Hän tietysti kielsi kaiken, yhtä ponnekkaasti kuin ennenkin, mutta asia jäi tietysti kaihertamaan mieltäni. Viime kesänä sain sitten lisää aihetta epäilyyn ja kun samalla mieleeni alkoi palata kaikki muutkin epäilyni, niin aloin miettiä eroa. Mutta koska tiesin olevani jäämässä eläkkeelle ja olimme puhuneet täältä maalta poismuuttamisesta, niin päätin katsoa vielä vähän aikaa ja jos ei muu auta, lähden eläkkeelle yksinäni.
En kuitenkaan millään voinut uskoa, että kukaan voi olla niin aidon oloisesti loukkaantunut, vihainen ja kieltelyissään vakuuttava, joten omat epäilyni epäilyttivät minua ja yritin keksiä tapahtumille normaalimpia selityksiä. Koska vaimoni mielestä kärsin mustasukkaisuusharhoista ja olin hoidon sekä lääkityksen tarpeessa, hän sai minut puhuttua viimein psykologin puheille. Enpähän ole turhemmassa paikassa juuri käynyt, joten niitä istuntoja ei kauaa kestänyt.
Koska en saanut mielestäni asioihin todellista selitystä, eivätkä omat viattomuusyritelmänikään enää vakuuttaneet minua, aloin etsiä asioille muuta selitystä. Kerran sitten nettiä selatessani satuin törmäämään persoonallisuushäiriöihin ja erityisesti epävakaaseen persoonaan. Heureka-ajattelin, tässähän on vaimoni! Sen enempää yksityiskohtiin menemättä, olen tässä vuosien mittaan ymmärtänyt vaimoni puheista, että hänellä on ollut hyvin, siis erittäin, vaikea lapsuus ja nuoruus. Yrittänyt alle parikymppisenä itsemurhaakin, joka jäi onnistumatta vain sattuman takia.
Luettuani oireista, aloin löytää selityksiä monille alitajuntaani jäänneille tapahtumille, ihmisiltä sattumalta kuulluille sanoille ja ilmeille. Vaimoni on seksuaalisesti holtiton, ollut ilmeisesti koko aikuisikänsä, joten pettäminen (vai onko se enää tässä yhteydessä sitä) voi tapahtua aina tilaisuuden tullen missä vain, milloin vain ja minkä miehen kanssa vain. (En tiedä, vaiklka naisenkin?) Sellaisesta kiinni jääminen, jos sen vielä hoitaa niin etten ole näkemässä, on erittäin epätodennäköistä. Eiväthän kaikki miehet ole valmiita heti taistoon, joten eräistä ilmeistä yms. päätellen, älykkäällä ja hyvin manipulointikykyisellä vaimollani on kaikille oma selitys. Jos joku kysyy häneltä, että miksi hän tekee näin, eikö miehesi kykene, vai..? Voi, vaimoni varmasti sanoo, hänhän on ollut impotentti jo vuosia! Tai ”meillä on vapaa suhde”, tai hän kostaa tekemisiäni, tai olen vaimonhakkaaja, ylimustasukkainen pirttihirmu, tai en vain välitä, tai.. Siis ihan minkä selityksen kukakin on valmis nielemään. Lisäten vielä perään, että ethän sitten puhu tästä miehelleni, hän voisi loukkaantua. Ilmeisesti välillä tulee ylilyöntejäkin, tässä kerran ihmettelin erään vaimoni miespuolisen työtoverin ilmettä kaupassa, hän kun katsoi minua kuin haudasta noussutta. Muuta selitystä en sillekään ilmeelle keksi.
Jos hän on seksuaalisesti holtiton, eihän minulla epäilyksiä enempää asiaan ole ja muutaman ystävän varovainen vihje, niin onko sellaisella ihmisellä myöskään olemassa ikärajaa? Ihmettelin tässä viime kesänä, siis ennen kuin löysin nämä persoonallisuushäiriöt, erästä miestuttavaamme. Hän oli aina käynyt vain vaimonsa kera ja nyt halusi ehdottomasti tulla kaksistaan 15-16-vuotiaan poikansa kanssa. Istuin pitkään iltaa miehen kanssa alkoholia nauttien, vaimo meni ajoissa nukkumaan ja kun aamupäivällä pääsin sängystä ylös, vaimo oli ollut jo pitkään ylhäällä, mies ja poika kömpivät saman tien taksiin ja kotiin. Tämä tuttava oli ilmeisesti tietoinen vaimoni taipumuksesta ja sitä hyväksi käyttäen, hoidatti pojaltaan poikuuden pois? Vaikea mennä syyttämään, eihän mies varmasti mitään kerro, poika voisikin kokeneelle kuulustelijalle, mutta entä jos silti olen väärässä? Voihan pee..!
Mieleeni on samalla tullut, että mitenkähän monta asiaa vaimoni on holtittomuudellaan pilannut, esimerkiksi omia ja minun työpaikkoja, sillä ”eihän se ole mikään mies, joka ei osaa vaimoaan kurissa pitää”! Pikkupaikkakunnalla kun sana leviää hetkessä ja monet vakituisiksi luvatut työt ovat molemmilta loppuneet äkisti, ilman suurempia selityksiä.
Vuosi sitten, kun oikein painostin vaimoani jostain tapahtumasta, hän sanoi aivan erilaisella äänellä: ”Älkää te aina kiusatko pikku
” Pisteiden paikalla vaimoni nimi. Tämä oli se lopullinen asia, joka sai minut etsimään muuta selitystä vaimoni teoille. Hän tietysti kielsi ensin kaiken moisesta ”pikku
” ja kun muu ei auttanut, selitti vain pelleilleensä. Mutta onhan selvää, että jos tekee ne touhunsa psykoosissa, niin eihän tämä päiväminä mitään niistä tiedä ja omatunto on puhdas kuin pulmusella.
Tässä nyt sitten suren tätä 25 vuotta, vaimoani joka ei ymmärrä höykäsen pöläystä puheistani, eikä varmasti suostu minkäänlaiseen hoitoon vaan syyttää minua hulluksi, alaikäiseen sekaantumista ja pitäisikö minun käräyttää vaimoni, pätkätöiden takia pieneksi jäävää eläkettäni, omaa murehtimistani, vaimoa jota ei tunnu painavan mikään, yksinäistä vanhuutta, naiiviuttani, omaa syytäni kaikessa kun olen ollut liikaa omaan napaan tuijottaja sekä siten antanut homman jatkua ja pahentanutkin sitä, ystäviä ja tuttavia jotka ovat pitäneet suunsa kiinni, koska eivät ole ”halunneet tulla väliin”, eräällekin sanoin että kun on tuollaisia ystäviä niin ei vihamiehiä tarvitse, että moisesta häiriöstä parantuminen kestää hyvälläkin hoidolla miltei pari vuosikymmentä ja minähän olisin sitten kahdeksankymppinen, eivätkä kaikki parane koskaan ja että jos hän yllättäen parantuisikin, millainen tämä ehytpersoonainen vaimoni sitten olisi?
Hohhoijaa
Koska tuntuu etten voi elää ilman vaimoani, enkä hänen kanssaan, niin olen ottanut tehtäväkseni suomalaiskansalliseen tapaan, kupsahtaa vinkkupullo päänalusena.
Kaipa niitä olisi muitakin keinoja, mutta onhan viinaan kuoleminen monin verroin mukavampaa kuin vaikka narunjatkeena roikkuminen. Kestää pitempää ja on hauskempaa!